Beleidsmatige samenvatting
Inleiding
In deze jaarstukken blikken we terug op het jaar 2024. Het derde jaar van deze raadsperiode. Met de jaarstukken legt de gemeente verantwoording af over de behaalde resultaten en de besteding van de middelen over het gevoerde beleid in 2024.
Bij de jaarstukken van 2023 kondigden we al aan, dat het geen vanzelfsprekendheid meer zou zijn om in de toekomst de jaarrekening positief af te sluiten. En dat het een steeds grotere uitdaging zou worden om de begroting en jaarrekening sluitend te krijgen, zeker ook gezien de tekorten bij GRJR en de stijgende kosten op het gebied van jeugd. Desondanks is het voor het jaar 2024 toch gelukt en dat is zeker geen sinecure geweest. Door het wispelturige Rijksbeleid is het in 2024 een uitdaging geweest om balans te vinden tussen de beschikbare middelen en het fijn wonen, werken en leven in Nissewaard. We zijn er trots op dat dit ons is gelukt in 2024!
Zorgen over de gemeentefinanciën
Deze jaarrekening over het jaar 2024 is tegelijkertijd opgesteld met de perspectiefnota 2026. Ook in 2024 is er niet meer duidelijkheid gekomen over de gemeentefinanciën. Sinds het Rijk een nieuwe financiëringssystematiek heeft gekozen en daaraan vasthoudt, staan we inmiddels aan de vooravond van ‘ravijnjaar van 2026’. Dit terwijl de Rijksbijdrage op belangrijke opgaven zoals jeugdzorg al jaren te laag is. Samen met andere gemeenten vrezen voor een terugval in het kwaliteits-, dienstverlenings- en voorzieningenniveau in gemeenten.
Bij het vaststellen van de begroting 2025 in het najaar van 2024 hebben wij van dit wispelturige Rijksbeleid al de wrange vruchten moeten plukken, door – voor het eerst in jaren én met pijn in ons hart – al miljoenen te bezuinigen. Terwijl het takenpakket waar we als gemeenten voor staan veel veelzijdiger is geworden. De samenleving om ons heen verandert in rap temp en dat brengt uitdagingen met zich mee. We hebben een opgave in de toekomstige leefomgeving met het bouwen van huizen, maar als ook in één in de bestaande gemeente met aandacht voor bereikbaarheid, leefbaarheid, duurzaamheid en toekomstbestendigheid. Nissewaard staat voor een aantal grote uitdagingen, te denken valt aan de New Town problematiek, zoals een snel dalende sociaal economische ontwikkeling, achterblijvende woon aantrekkelijkheid en toenemende problematiek op het gebied van leefbaarheid en veiligheid in de oudste wijken, die nu massaal hun houdbaarheidsdatum bereiken en staan voor een stevige vervangingsopgave. Nieuwe wetten en wettelijke taken, zoals de Wet open overheid en de omgevingswet hebben gevolg op het werk. Het was een uitdaging om ook daar een balans in te vinden het afgelopen jaar. Slimme samenwerkingen met andere (New Town) gemeenten en andere partners hebben ons daarbij geholpen.
Samen bouwen op Nissewaard
Wonen, werken en leven in Nissewaard is fijn en dat moet zo blijven! Het jaar van 2024 was een periode van onzekerheid, aanpassing, maar toch ook groei. Het is ons ondanks alle hobbels op de weg, toch gelukt om te blijven investeren in onze mooie gemeente. Ook in 2024 hebben Nissewaard weer verder kunnen brengen op een naar die aantrekkelijke, vitale toekomstbestendige woon- en werkgemeente in 2040.
Het jaar 2024 markeerde vooruitgang op het gebied van infrastructuurontwikkeling en stadsvernieuwing. Belangrijke projecten, zoals wegverbeteringen, renovatie van openbare ruimten, het aanbod van sport- en beweegvoorzieningen in de buitenruimten, de ontwikkeling van nieuwe woningen en de vervangingsopgave van onderwijshuisvesting hebben bijgedragen aan de verbetering van de levenskwaliteit en de aantrekkelijkheid van onze gemeente. Waarbij we zoveel als mogelijk klimaatadaptieve maatregelen integreren en koppelen bij nieuwbouw- en herstructureringsprojecten.
Met slimme combinaties tussen het fysieke en sociale domein geven we een kwaliteitsimpuls aan de leefbaarheid in wijken, wordt de sociale cohesie bevorderd en worden zorg- en hulpvragen voorkomen. Daarbij ligt de focus op preventie en vroegsignalering. Preventie is geen doel op zich, maar moet leiden tot lichtere ondersteuning en beperking van noodzaak tot ondersteuning bij de inwoner. In 2024 was de aanpak van jeugd- en jongvolwassen problematiek daarnaast één van de belangrijkste aandachtspunten, waarbij doorlopende aandacht is geweest voor overlastgevende en criminele jongeren. Het vormgeven van het sociaal domein blijft aandacht vragen om te blijven voldoen aan de wettelijke verplichtingen en om de risico's beheersbaar te houden.
Handen uit de mouwen en schouders eronder!
Ondanks die onzekere toekomst – het ravijnjaar dat als een zwaard van Damocles boven ons hoofd hangt, blijven we onverminderd ‘Samen bouwen op Nissewaard’. We gaan niet bij de pakken neerzitten en blijven samen met u, onze inwoners en ondernemers, bouwen aan onze mooie gemeente: een aantrekkelijke, vitale, toekomstbestendige woon – en werkgemeente in 2040. Dat hebben we – en dat kunt u hieronder lezen – ook in 2024 weer laten zien!
Bestuur en dienstverlening
Dienstverlening
In 2024 lag de focus op het bieden van moderne, snelle en klantvriendelijke dienstverlening. Het streven was om zoveel mogelijk digitaal aan te bieden, zonder het persoonlijke contact uit het oog te verliezen. Er zijn in 2024 belangrijke stappen gezet om de dienstverlening moderner, toegankelijker en klantvriendelijker te maken. Zo zijn aanvragen die nog op papier ingediend werden merendeels omgezet naar online formulieren op de website waarbij het voor inwoners die niet digitaal vaardig zijn altijd mogelijk blijft om hulp te vragen. Dit kan zowel telefonisch als op afspraak.
In november 2024 is de website nissewaard.nl in een nieuwe versie live gegaan. De uitgangspunten voor deze nieuwe website zijn: Begrijpelijke teksten voor iedereen, het voldoen aan de wettelijke toegankelijkheidseisen en betere vindbare informatie. Hiermee is de dienstverlening verbeterd. Er zijn afspraken gemaakt over het beheersbaar houden van de websites om te voldoen aan de toegankelijkheidseisen volgens de WCAG-richtlijnen en de Wet digitale overheid en er is een schrijfwijzer vastgesteld voor schrijven in begrijpelijke en inclusieve taal.
Het aantal overige websites waar de gemeente volledig voor verantwoordelijk is, is teruggebracht van 56 naar 36. Hiermee zijn de sites beheersbaarder en kunnen bezoekers nog steeds de juiste informatie vinden. Grip krijgen op alle websites krijgt continu aandacht.
Servicenormen
Over 2024 zijn de volgende servicenormen gemeten:
- bij 72,8% van de telefonie terugbelverzoeken is binnen 2 werkdagen contact opgenomen;
- 90,6% van de mensen met een balieafspraak, is binnen 10 minuten na het tijdstip van de afspraak geholpen;
- 80% van de meldingen openbare ruimte kregen binnen 10 werkdagen een reactie;
- 68,5% van de klachten zijn binnen de wettelijke termijn van 6 weken afgehandeld.
De uitkomsten van de Nissewaard Peiling laten een positief resultaat zien voor de klanttevredenheid: een 7.2 voor de algemene dienstverlening en een 7.5 voor de digitale dienstverlening op basis van een respons van 32%.
Wet- en regelgeving voor (digitale) dienstverlening
De inventarisatie van alle producten en diensten die vanaf 1 januari 2026 moeten voldoen aan de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer is afgerond. De omvang voor de implementatiefase is bekend. Er is een bijdrage geleverd aan de integrale visie op inclusie op basis van VN-verdrag Handicap. De visie is door de raad in december 2024 vastgesteld. Er zijn afspraken gemaakt over de uitvoering van de wet Single Digital Gateway, het Europese platform waar producten en diensten in Engelse taal worden aangeboden en de eerste categorieën van de actieve openbaarmakingsverplichting volgens de Wet Open Overheid zijn op de website organisaties.overheid.nl gepubliceerd.
Verkiezing Europees Parlement
In 2024 was één verkiezing gepland; de Europees Parlementsverkiezing. Deze verkiezing heeft plaatsgevonden op donderdag 6 juni 2024. Dit vroeg met name aan het eind van het eerste kwartaal en het tweede kwartaal veel voorbereiding. Bij de vaststelling van de uitslag van deze verkiezing is wederom gebruik gemaakt van de nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen.
Organisatieontwikkeling en aantrekkelijk werkgeverschap
In 2024 is verder gewerkt met de drie thema’s van het strategisch personeelsbeleid. Het doel was om een inspirerende werkomgeving te creëren waarin medewerkers zich thuis voelen, zich kunnen ontwikkelen en in balans blijven.
- Gezond en in balans
Kwartaalgesprekken en een vitaliteitsbeleid hebben bijgedragen aan meer inzicht in het welzijn van medewerkers, met focus op duurzame inzetbaarheid en het terugdringen van verzuim.
- Werken voor Nissewaard als arbeidsmarktstrategie
In 2024 is de vernieuwde website werkenvoornissewaard.nl geïntroduceerd. Vacatures zijn nu nog beter vindbaar en toegankelijk. Een mooie stap om Nissewaard nog zichtbaarder te maken in de huidige krappe arbeidsmarkt en om de positionering en rol als werkgever te versterken.
- Opleiden en ontwikkelen
Door het werken met een centrale opleidingskalender en introductieprogramma’s voor nieuwe medewerkers is leren en ontwikkelen verder geborgd in de organisatiecultuur.
Regionale samenwerking
Nissewaard kenmerkt zich als een gemeente van stad en land naast het havengebied, waarbij verschillende sociaaleconomische vraagstukken de gemeentegrenzen overstijgen. Met andere overheden en partners werken we samen om deze uitdagingen aan te gaan. Zo zetten we in op het versterken van het onderwijsaanbod (zorg en techniek), starten samenwerkende leerwerkbedrijven nieuwe leerlijnen, zien we mogelijkheden voor circulair ondernemerschap en geven we ruimte aan toeristisch-recreatieve initiatieven in een aantrekkelijk landschap waarin toekomstbestendige landbouw mogelijk is.
De samenwerking in de Zuid-Hollandse Delta is in 2024 met het toekennen van een nieuwe Regio Deal voortgezet. Zo werken de gemeente Hoeksche Waard, Goeree-Overflakkee, Voorne aan Zee en Nissewaard samen aan concrete projecten en initiatieven. De meer stedelijke vraagstukken, die we als voormalig groeikern hebben, wordt in samenwerking met andere New Town-gemeenten opgepakt. Met de gemeenten Zoetermeer, Capelle aan den IJssel, Nieuwegein, Purmerend, Helmond en Almere en het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn afspraken gemaakt om duidelijkheid over knelpunten en kansen te krijgen. Het onderzoeksrapport ‘Zorgen voor New Towns’ dat is 2024 is afgerond en aangeboden aan de minister vormt de basis om met het rijk in gesprek te gaan over de aanpak van de opgaven. Verder blijven we inzetten op een aantrekkelijk woonaanbod door afspraken te maken in het Samenwerkingsverband Wonen – regio Rotterdam. Met de MRDH-gemeenten werken we samen voor behoud en uitbreiding van goed OV in de regio, is het metro-busstation Centrum opgeknapt en benutten we met de ondernemers en BIZ-besturen de bedrijventerreinen beter. Met de Zuid-Hollandse New Towns, Zoetermeer en Capelle aan de IJssel is 2024 een aanvraag voor een regiodeal ingediend, die in februari is toegekend met een bedrag van 10 miljoen euro. Rond de maatschappelijk opvang en zorg is op de Zuid-Hollandse Eilanden een extra impuls gegeven aan de samenwerking met de zorgverzekeraar en zijn er kansen om door preventie de druk op betaalde zorg te verminderen.
Schoon, heel en veilig
Vervangingsopgave
De openbare ruimte is het visitekaartje van Nissewaard. Ze vormt de publieke verblijfs- en ontmoetingsplek, bepaalt de leef- en woonomgeving en draagt bij aan de algemene gezondheid en sociale veiligheid. Wij vinden het belangrijk om hierin te blijven investeren. Dit vraagt om een integrale beheeraanpak en vertaalt zich de komende jaren in grote reconstructies in wijken.
In 2024 is er gewerkt aan ruim tien grootschalige onderhoudsprojecten waaronder het groot onderhoud aan het asfalt van de Stationsweg in Zuidland, de reconstructie van Beverveen in Waterland en de herstraat in de wijk Schenkel. Er zijn op basis van het uitvoeringsplan beheer openbare ruimte onder andere dertien speelplekken gerenoveerd en er is verder gegaan met de uitvoering van de vervanging van ruim vijftig bruggen. Daarnaast heeft er een grootschalige vervanging plaatsgevonden van de openbare verlichting in Spijkenisse-Noord, Zuidland en de wijk Vogelenzang. Ook is verdergegaan met het vervangen van 25 kilometer beschoeiingen in beheer van de gemeente langs particuliere terreinen. Vooraf zijn participatietrajecten doorlopen met direct omwonenden en bij het renoveren van de speelplekken zijn ook de kinderen betrokken die gebruik maken van de speelplekken.
De huidige omstandigheden in de markt zorgen er wel voor dat toegekende budgetten en investeringskredieten onder druk staan. Bij het vervangen en uitvoeren van groot onderhoud worden maatregelen in het kader van klimaatadaptatie, energietransitie en circulaire economie standaard toegepast. Denk hierbij aan meer waterbergingscapaciteit, meer bomen en biodiversiteit, het aanbrengen van LED-verlichting in de openbare ruimte en het hergebruik van grond en bagger.
Geo-informatie voor het ruimtelijk domein
Om onze buitenruimte goed te beheren en in te richten hebben we de juiste en actuele geo-informatie nodig. Geo-data, Basisregistraties, beheermanagementsystemen en GIS zijn een belangrijk onderdeel van de informatievoorziening van de gemeente. De rol en het belang van Geo-data zal in de toekomst alleen maar toenemen zoals de aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet, Digital Twin, 3D modulering, de samenhangende objectregistratie, het data gestuurd werken en het online samenwerken met overheden, inwoners en private partijen. De technologische ontwikkelingen gaan snel en het is periodiek nodig om te bepalen of en hoe een nieuwe toepassing van toegevoegde waarde is voor de gemeente. Het op eenduidige wijze inwinnen, beschikbaar stellen en ontsluiten van data, zowel voor intern als extern gebruik, is hierbij cruciaal. In 2024 is verder gewerkt aan een Geo-data visie en strategie voor het ruimtelijk domein. Hierin wordt beschreven hoe, wat, wanneer en waarmee wij de Geo-data taken en voorzieningen willen gaan opzetten en inrichten. Ook is in 2024 de DVO met Syntrophos geactualiseerd waarbij met name de inwin/bijhoud termijnen zijn aangescherpt. Het gevolg is dat wijzigingen in de data sneller beschikbaar komen voor de gebruikers.
Kwaliteitsimpuls in De Akkers, De Hoek en Waterland
Goed wonen in leefbare wijken vraagt om het slim combineren van sociale maatregelen en fysieke ingrepen. Wonen, zorg, welzijn, veiligheid en de fysieke leefomgeving zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit raakt dezelfde inwoners. Met slimme combinaties tussen het fysieke en sociale domein maken we wijken leefbaar, wordt sociale cohesie bevorderd en worden zorg- en hulpvragen voorkomen. De wijken De Akkers, Waterland en De Hoek krijgen op dit vlak een kwaliteitsimpuls. Hiervoor zijn eerder al wijkatlassen gemaakt, waarin ruimte is voor verschillende vraagstukken op het gebied van ontmoeting, zorg, beheer, veiligheid, verkeer enzovoorts. In 2024 zijn samen met inwoners, wijkgroepen, bewonersverenigingen, buurtpreventie en scholen plannen gemaakt voor veel fysieke en sociale initiatieven die in 2025 zullen worden uitgevoerd. In 2024 is een belangrijke stap gezet in de wijkaanpak in Waterland en de Akkers. Dit jaar stond in het teken van voorbereiding, participatie en het maken van strategische keuzes. De focus lag op het opstellen van wijkatlassen, het betrekken van bewoners en het ontwikkelen van schetsontwerpen die in 2025 tot uitvoering komen.
Accommodaties en parkeren
Gemeentelijk vastgoed faciliteert het behalen van gemeentelijke beleidsdoelstellingen en het geven van inhoud aan wettelijke verplichtingen met betrekking tot de huisvesting van bepaalde maatschappelijke organisaties.
In 2024 is verder invulling gegeven aan de opgave om de gemeentelijke vastgoedportefeuille te verduurzamen naar 0% CO2 uitstoot in 2050. Om tot een efficiënte inzet van middelen te komen, zijn ook in 2024 op pandniveau de verduurzamingsmaatregelen ingepast in de meerjaren-onderhoudsplannen. Op deze manier zijn de verduurzamingsmaatregelen op natuurlijke momenten geïntegreerd in het reguliere onderhoud. In 2024 is duidelijk geworden dat de afgelopen vijf jaar met de verduurzamingsmaatregelen vanuit de gemeente een reductie van 18,3% van de CO2 uitstoot is behaald. Hiermee lijkt het doel van 55% reductie in 2030 haalbaar.
In het maatschappelijk deel van de vastgoedportefeuille is gekeken naar de optimalisatie van de aansluiting van de vastgoedportefeuille bij de behoefte aan vierkante meters. Het optimaliseren van vraag en aanbod van huisvesting moet leiden tot een efficiëntere inzet van het beschikbare vastgoed en de daarbij noodzakelijke financiële instandhoudingsmiddelen. In 2024 is ingezet op verkoop van panden en de transformatie van vastgoed voor het Sociaal Domein en Onderwijs.
Het “Gastvrij parkeren” is een belangrijk thema in het coalitieakkoord en ter invulling hiervan is het digitale loket geïmplementeerd, waardoor zaken als parkeerabonnementen, ontheffingen, eenvoudiger aangevraagd en afgehandeld worden. In het kader van duurzaamheid is gestart om van alle garages de verlichting aan te passen naar led. Daarnaast is het aantal laadpalen uitgebreid en is onderzocht waar dit nog meer mogelijk is.
Openbare Orde & Veiligheid
In een veilige gemeente woon je fijn en prettig. Nissewaard is een veilige gemeente en het veiligheidsniveau is de afgelopen jaren toegenomen. Toch komt criminaliteit en overlast voor wat voor een onveilig gevoel kan zorgen. Samen met onze vaste veiligheidspartners werken we hard om dit onveilige gevoel tegen te gaan. In het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 zijn de speerpunten voor de komende jaren vastgesteld. Hiermee zet de gemeente zich in voor een veilige woon- en leefomgeving. We houden de focus op deze speerpunten, maar we zijn adaptief in het bestrijden van nieuwe fenomenen zoals bijvoorbeeld excessief geweld. Afhankelijk van het soort incident werden er in 2024 verschillende objectgerichte bestuurlijke maatregelen ingezet ten behoeve van de openbare orde en veiligheid.
In 2024 was de aanpak van jeugd- en jongvolwassen problematiek één van de belangrijkste aandachtspunten. Hiervoor is de Jeugd- en Veiligheidsalliantie met Rotterdam ondertekend. Er is doorlopende aandacht voor overlastgevende en criminele jongeren. Als gevolg van een actieve lobby heeft de gemeente Nissewaard in 2024 tot en met 2027 een bedrag van € 1.500.000 euro vanuit het programma Preventie met Gezag ontvangen. Dit is een programma van het kabinet waarmee men wil voorkomen dat kinderen en jongeren van 8 tot en met 27 jaar in aanraking komen met ondermijnende criminaliteit of daarin doorgroeien. De komende jaren zal er focus gericht gewerkt worden op diverse interventies.
In 2023 zijn we gestart om meer samenhang te brengen tussen het sociale en het fysieke domein. Dit omdat er in de samenleving steeds meer situaties ontstaan waarbij individuen zorgen voor onveiligheid, voor hun omgeving maar ook voor zichzelf. In 2024 is er naast de bestuursopdracht zorg en veiligheid ook het beleidskader zorg en veiligheid vastgesteld. Op uitvoeringsniveau wordt de verbinding tussen het zorg- en veiligheidsdomein verder versterkt door onder andere de inrichting van de benodigde overlegstructuren.
Op het gebied van crisis nemen wij actief deel aan de Veiligheidsregio en trainen en oefenen we onze crisisorganisatie om onze gemeentelijke taken uit te voeren bij rampen en crisis. In 2024 is er verder gebouwd aan de interne crisisorganisatie. Er is tijd geïnvesteerd in relaties met externe partijen, zoals Rijkswaterstaat, buurgemeenten, de Veiligheidsregio, het waterschap en de jeugdgevangenis. Bij de laatste instelling heeft in 2024 een groots opgezette regionale multidisciplinaire oefening plaatsgevonden waaraan het gemeentelijke crisisteam een bijdrage heeft geleverd.
Met de samenwerkingspartners is ingezet op de herijking van het actieplan aanpak woonoverlast Gemeente Nissewaard en de aanpak van overlastsituaties in de gemeente. In 2024 heeft de minister van BZK het Wbmgp-besluit goedgekeurd voor de verlenging met 4 jaar om selectieve woningtoewijzing in Nissewaard toe te passen. Het project buurtbemiddeling is in 2024 ook ingezet voor de huurwoningen van de woningcorporatie Maasdelta.
Duurzaam ontwikkelen en wonen
Ontwikkelen en wonen
Op 1 januari 2024 is de omgevingswet in werking getreden. De Omgevingswet moet ervoor zorgen dat gemeenten op een praktische en flexibele manier oplossingen kunnen vinden voor maatschappelijke opgaven, zoals de aanpak van vergrijzing, kantorenleegstand en voldoende woningaanbod voor verschillende doelgroepen. Procedures worden eenvoudiger en sneller en administratieve rompslomp vermindert doordat per vergunning één bevoegd gezag wordt aangewezen. Daarmee krijgen gemeenten meer afwegingsruimte voor lokaal maatwerk.
Om naar de toekomst toe de aantrekkelijke, duurzame en vitale woon- en werkgemeente te zijn die Nissewaard wil zijn en tegelijkertijd een antwoord te bieden op de vraagstukken die wij de komende jaren op ons af zien komen, hebben wij nadat in 2023 is gestart met het proces om te komen tot een integrale Omgevingsvisie voor het totale grondgebied, de instrumenten die de Omgevingswet ons biedt vanaf 2024 effectief ingezet.
Ook zijn wij aan de slag gegaan met de nieuwe manier van werken die passend is bij de Omgevingswet. Wij hebben gewerkt aan de verdere implementatie van de Omgevingstafel waarbij wij in dialoog met initiatiefnemers ons inzetten voor nieuwe initiatieven die passen bij onze strategische ambities. Daarbij leggen wij ook een verantwoordelijkheid bij initiatiefnemers, doordat zij zelf gelegenheid moeten bieden voor participatie, binnen de kaders van het vastgestelde beleid.
Het ontwikkelperspectief Nn2040 richt zich op het versterken van Nissewaard om een verrassende, veelzijdige, veerkrachtige, vitale en verbindende gemeente te zijn, die in staat is om onzekerheden in de toekomst op te kunnen vangen en de problematiek die eigen is aan een New Town het hoofd te kunnen bieden. Dit doen we door in te zetten op de ontwikkeling van werkgelegenheid en onderwijs, op balans en kwaliteit in de woningvoorraad, verbeteren van de mobiliteit en het benutten en versterken van de groene kwaliteiten van Nissewaard.
De achterliggende periode zijn conform dit ontwikkelperspectief gebiedsontwikkelingen zichtbaar gemaakt. Het gebied Metro-busstation Spijkenisse Centrum is opgepakt en met de transformatie van Bliekstraat 4 heeft een voorbeeld van een belangrijke transformatie van kantoren naar wonen plaatsgevonden, aan de eerste (school-)gebouwen aan de Heijwegenlaan wordt hard gewerkt en er zijn belangrijke stappen gezet om omvangrijke projecten als Molenzicht (Haven Noord) en omgeving Hoogwerfsingel verder te kunnen brengen in de besluitvorming. Tegelijkertijd worden mogelijke nieuwe ontwikkelingen voor woningbouw, onderwijs en/of werklocaties ter versterking van de gemeente verkend, zowel in Spijkenisse als in de kernen. Deze verkenningen dan wel de realisatie van plannen hebben een lange doorlooptijd en zijn veelal ook afhankelijk van rijksbeleid.
Duurzaamheid
De gemeente heeft een grote uitdaging op het gebied van de energietransitie, klimaatadaptatie en circulair. In lijn met het landelijk Klimaatbeleid, de Nationale Klimaatadaptatiestrategie en het landelijk kader Circulariteit is het onze ambitie om in 2050 energieneutraal, aardgasvrij, klimaatbestendig, waterrobuust en circulair te zijn. Samen met inwoners, mede-overheden en ondernemers zetten we onze schouders eronder om deze ambitie en de (tussen) doelen op de weg daar naartoe te realiseren. Hiertoe hebben we dit jaar een breed scala aan inspanningen uitgevoerd. Zo hebben we onder andere ingezet op het stimuleren van meer lokale opwek van duurzame energie op daarvoor geschikte daken en parkeerterreinen. In (delen van) de wijken De Hoek en Akkers-Vogelenzang hebben we uitvoering gegeven aan de vastgestelde warmteprocesplannen en in de kernen Heenvliet, Geervliet en Abbenbroek hebben we, samen met de bewoners en ondernemers, de mogelijkheden onderzocht om in de toekomst over te stappen op een duurzaam alternatief voor aardgas. Ook hebben we energiebesparing in woningen en gebouwen gestimuleerd, onder andere door de inzet van energiecoaches en een isolatie-aanpak. Huishoudens in energiearmoede hebben we geholpen om hun energierekening te verlagen. Met het Actieplan Groene Tuinen hebben we onze inwoners geholpen om hun eigen tuinen te vergroenen. En samen met partners hebben we stappen gezet richting de realisatie van een Circulair Centrum Nissewaard. Voor de periode 2023-2025 heeft het Rijk aan ons financiële middelen beschikbaar gesteld om de taken en rollen vanuit het Klimaatakkoord voor de realisatie van de energietransitie en circulair uit te kunnen voeren. De gemeente is nog in afwachting van duidelijkheid over de hoogte middelen voor de uitvoeringslasten en investeringskosten voor de uitvoering van het Klimaatakkoord voor de periode 2026-2030. Voor de taken vanuit het Deltaprogramma Klimaatadaptatie ontvangt de gemeente geen middelen van het Rijk. Het Rijk acht van de gemeente dat we klimaatadaptieve maatregelen integreren in onze reguliere werkprocessen en meekoppelen bij nieuwbouw- en herstructureringsprojecten.
Bereikbaarheid
Om prettig te kunnen wonen, werken, ondernemen en recreëren, is een goede bereikbaarheid van groot belang. Nissewaard ligt op een eiland en dat zorgt regelmatig voor (nieuwe) uitdagingen.
Voor de bereikbaarheid op de lange termijn zijn onderzoeken gestart in het kader van lobby A4-Zuid en alternatieven.
Met de renovaties van bruggen en tunnels hebben we bij wegbeheerders aangedrongen op maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Er is bijzondere aandacht besteed aan de bereikbaarheid van de hulpdiensten en aan goede communicatie.
Lokaal zijn diverse (onderhouds)projecten opgepakt met aandacht voor verkeersveiligheid (o.a. campagnes), fietsgebruik en openbaar vervoer. Wat dat laatste betreft valt de oplevering van het vernieuwde busstation Spijkenisse Centrum te noemen. Maar ook de terugkeer van vaste buslijnen in de spits op werkdagen, naast de Spijkhopper. Ook is de nachtmetro behouden. Daarnaast is het aantal laadpalen in de gemeente verder uitgebreid.
Ondernemen en ontspannen
Ontwikkelingen centrum en bedrijventerreinen
Naast de reguliere taken, zoals de werkzaamheden binnen het bedrijven- en ondernemersloket is er aandacht besteed aan diverse projecten.
In samenwerking met vastgoedeigenaren en de BIZ Stadscentrum Spijkenisse (bedrijveninvesteringszone) is uitvoering gegeven aan het koersdocument 'winkelgebied' naar 'stadhuiskamer'. Zo is onder andere het project ‘De Spijkse trap’ verder uitgewerkt en is het gevelfonds voor de Voorstraat succesvol geïntroduceerd.
Voor het bedrijventerrein Halfweg-Molenwatering is ingezet op het concept Service Valley vanuit een gedragen ontwikkelagenda. Voor het traject 'Beter benutten bedrijventerrein Halfweg-Molenwatering' is een aanjager aangesteld met een bijdrage vanuit de MRDH. Er is ook succesvol subsidie aangevraagd bij de MRDH voor het onderzoeken van de haalbaarheid van een energiehub op het bedrijventerrein Halfweg-Molenwatering. Hiervoor is een kwartiermaker aangesteld en aan de slag gegaan. Daarnaast is er aandacht besteed aan de ontwikkelingen in het Haven Industrieel Complex, waarbij verbindingen zijn gelegd met externe partners en stakeholders in het kader van de samenwerkingsagenda van de Havenvisie Rotterdam. In het kader van de vereiste compensatie voor de gebiedsontwikkeling Haven-Noord is er ingezet op de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein.
Tot slot is er intensief samengewerkt met ondernemers, ondernemersverenigingen, de besturen van de Bedrijven Investeringszones en kennisinstellingen. In samenwerking met de ondernemers(verenigingen) is gewerkt aan het bevorderen van inkoop door de gemeente bij lokale ondernemers.
Recreatie
In 2024 is er hard gewerkt aan de verdere uitwerking van de bosopgave in de Uitwaayer. Als onderdeel hiervan krijgt het mountainbikeparcours een upgrade. De eerste fase hiervan, het Skillspark, is inmiddels gerealiseerd. In het Bernissegebied is gestart met de aanleg van nieuw bos en de nieuwe aanplant om bestaande bosvakken te revitaliseren. Er zijn twee steigers gerealiseerd in het Bernissegebied, één bij restaurant de Beren en één bij het horecapaviljoen Mr. Simons. Ook zijn voorbereidingen getroffen om meerder steigers te vervangen. Uitvoering hiervan is voorzien in 2025. De camperplekken aan de Hongerlandsedijk zijn uitgebreid tot 8 plaatsen. Voor het Leaderprogramma heeft de Lokale Aktie Groep ( LAG) diverse projecten geaccordeerd en doorgeleid ter beoordeling provincie Zuid-Holland. In samenwerking met het recreatieschap Voorne-Putten is een huisstijl voor bebording en entree’s recreatiegebieden uitgewerkt. In samenwerking met andere recreatieschappen is er gelobbyd bij de provincie voor behoud van voldoende provinciale bijdrage. Voor de Maasboulevard is een landschappelijke visie vastgesteld ter versterking van de recreatieve waarde.
Sport
Bewegen is goed voor je. Het houdt ons fysiek, mentaal en sociaal gezond. Cijfers laten zien dat we enerzijds goed bezig zijn en beschikken over een mooi sportkapitaal, maar anderzijds nog wat te doen hebben. Een beweegvriendelijke leefstijl is geen luxe meer, maar broodnodig om een sterke samenleving te behouden. Het is belangrijk om onze sportieve inzet te koppelen aan bestaande opgaven. Zo hebben we ook in 2024 gericht gewerkt aan een gezonder en gelukkiger Nissewaard.
We hebben ons ingezet om de algemene sportdeelname te verhogen. Onze focus lag daarbij op jeugd, kwetsbare inwoners en het versterken van het aanbod van sport- en beweegvoorzieningen in de buitenruimte. Met verenigingsondersteuning werkten we aan een gezond verenigingsleven. Voldoende en kwalitatief goede sportfaciliteiten dragen ook bij aan het sportplezier. Met ons Lokale Sportakkoord II werkten we vanuit een netwerk van maatschappelijke organisaties met een sporthart samen aan een sportieve stad waarin iedereen mee kan doen. In 2024 hebben we het naschools aanbod versterkt en doorgezet. In totaal deden 1160 kinderen mee, waarvan meer dan de helft nog geen lid was bij een vereniging. Dit aanbod heeft met succes een nieuwe doelgroep in beweging gebracht.
Kunst en Cultuur
Kunst en cultuur zijn van belang vanwege de bijdrage aan het leefklimaat in de kernen en de wijken en vanwege de kansen op ontwikkeling en ontplooiing voor inwoners door middel van cultuureducatie en –participatie. We hebben gewerkt aan de verdere invulling van ambities uit de cultuurnota middels het voortzetten van de ondersteuning van culturele organisaties en initiatieven. Met bibliotheek De Boekenberg, Theater de Stoep en het Centrum voor de Kunsten beschikt Nissewaard over moderne, aantrekkelijke en toegankelijke culturele instellingen, zeker met de uitbreiding van de grote zaal in Theater De Stoep en van het Centrum voor de Kunsten waarvoor de besluitvorming in 2024 is afgerond. Daarnaast heeft de raad in 2024 middelen vrij gemaakt voor het onderhoud van kunstwerken in de openbare ruimte waardoor de voorbereiding van de aanbesteding hiervan gestart kon worden.
Leren, participeren en ondersteunen
Toekomstbestendig Sociaal Domein
Iedereen, jong en oud, kan meedoen en wie dit niet kan, ook niet met ondersteuning uit de omgeving, helpen we daarmee. Die hulp is laagdrempelig en dicht bij huis. Uitdagingen als vergrijzing, complexere problematiek binnen gezinnen, gebrek aan arbeidskrachten in de hulpverlening en wijzigingen in het rijksbeleid maken dit ingewikkeld. Tegelijkertijd willen we de ondersteuning ook betaalbaar houden: goede lokale hulp die binnen begroting kan worden uitgevoerd.
Eind 2023 werd al duidelijk dat dit laatste een zeer grote uitdaging zou worden. In 2024 bleek een bezuiniging op diverse onderdelen van het sociaal domein onvermijdelijk en werden opties tot bezuiniging verkend. Op basis hiervan zijn onder meer de volgende acties ondernomen:
- Er is in februari 2024 een Taskforce Jeugd opgericht om bezuinigingen op lokale en regionale jeugdhulp te kunnen realiseren. De verschillende onderzoeken en inspanningen ten behoeve van het behalen van de bezuinigingen zijn opgenomen in een plan van aanpak.
- Ook voor de Wmo zijn de opdrachten ten behoeve van het realiseren van bezuinigingen opgenomen in een plan van aanpak en is gestart met specifieker toewijzen van ondersteuning in de praktijk. Hierdoor zijn de kosten van bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, minder hard gestegen of zelfs gedaald.
- Voor wat betreft de bezuinigingen op subsidies voor jeugd(preventie), aanpak van armoede en schulden en Wmo zijn meerdere gesprekken gevoerd met de betrokken organisaties. Hieruit zijn voorstellen gekomen om bezuinigingen te realiseren, waarbij we zoveel mogelijk de vrijwilligersorganisaties in Nissewaard ontzien. Dit doen we zodat de basisinfrastructuur van voorzieningen grotendeels kan worden behouden. In 2025 zal er minder subsidie worden uitgegeven dan begroot (na aftrek van de bezuinigingstaakstellingen in 2025). Mogelijk dat de afbouw van subsidies op onderdelen langer duurt dan 1 januari 2026, waardoor er incidentele middelen noodzakelijk zijn om de afbouw conform wet- en regelgeving te realiseren.
- Op het gebied van armoederegelingen is een versobering van de Rotterdampas per 2025 gerealiseerd en zijn de noodzakelijke bezuinigingen op de Individuele Inkomenstoeslag/energietoeslag voor ouderen en collectieve ziektekostenverzekering per 2026 in voorbereiding.
Het sociaal domein kent veel wettelijke taken met een open einderegeling, vaak met maar weinig beleidsvrijheid. Dit betekent dat op die onderdelen niet zonder meer een verlaging van budget kan plaatsvinden. Mogelijkheden tot bezuiniging vergen onderzoek, innovatie en het opzoeken van de wettelijke randen waarmee in 2024 een aanvang is gemaakt. Hierbij willen we de kernwaarden van het beleidskader sociaal domein zoveel mogelijk waarborgen en negatieve effecten op inwoners zo veel mogelijk beperken.
Samenleving
In Nissewaard kunnen inwoners met plezier wonen, werken en recreëren. Een sterke samenleving draagt hieraan bij. Een sterke samenleving ontstaat door de samenwerking van gezonde verenigingen, sociale netwerken, actieve inwoners die elkaar ondersteunen en professionele organisaties die deze initiatieven versterken en faciliteren. We streven ernaar dat inwoners zelfredzaam zijn en beschikken over een stevig sociaal netwerk, zodat zij problemen binnen hun eigen leefomgeving kunnen oplossen. Tegelijkertijd bieden we ondersteuning aan (kwetsbare) inwoners bij uitdagingen die zij niet zelfstandig kunnen overwinnen.
Ons doel is een samenleving waarin iedereen naar vermogen kan deelnemen, kansen krijgt en gebruikmaakt van zijn of haar zelf- en samenoplossend vermogen. Dit bereiken we niet alleen; als gemeente werken we nauw samen met zowel formele als informele organisaties om een passend en effectief aanbod te realiseren. Een voorbeeld hiervan is de Thuis in Nissewaard samenwerking. We hebben de samenwerking in 2024 verder ontwikkeld, samen met de integrale ingang. Ook is gezamenlijk met de Thuis in Nissewaard-partners een advies opgesteld voor het herzien van het algemeen toegankelijk aanbod (basisaanbod) binnen de gemeente. Dit advies vormt een belangrijke eerste stap in het proces van het herijken van het basisaanbod. Daarnaast zetten we ons in om de betrokkenheid van de "sterke schouders" binnen de samenleving te vergroten. Dit doen we door initiatieven te stimuleren die buurten en wijken verbinden, zoals de High Five Straten, waarin saamhorigheid en onderlinge steun centraal staan.
Wmo
In 2024 is “Triage” als werkwijze geïmplementeerd om te waarborgen dat kwetsbare inwoners in urgente situaties zo snel mogelijk de noodzakelijke ondersteuning ontvangen. Daarnaast worden indicaties voortaan voor langere tijd afgegeven, wat zorgt voor meer zekerheid voor inwoners en een lagere administratieve last voor zowel zorgaanbieders als de gemeente. Ook is dagbesteding als algemene voorziening voorbereid en wordt 1 januari 2025 geïmplementeerd.
De invoering van de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams), die gepland stond voor 1 juli 2024, is door het Rijk uitgesteld. Het is op dit moment onduidelijk of en wanneer deze wet alsnog zal worden ingevoerd.
Verder blijft een toekomstbestendige Wmo 2015, mede vanwege de noodzakelijke bezuinigingen vanaf 2025, een belangrijk onderwerp van gesprek. Er ligt een aanpak waarin wordt uiteengezet hoe de beoogde besparing binnen de Wmo kan worden onderzocht en gerealiseerd.
Vanuit “Beschermd Thuis in Nissewaard” hebben we ingezet op het voorkomen van huisuitzettingen bij huurschuld in samenwerking met woningcorporaties. Een convenant met de onderlinge afspraken is in de maak. Er is een transformatie in de opvang van dakloze gezinnen voorbereid. Daarnaast zijn we aan de slag gegaan om te komen tot een Uitvoeringsprogramma bij de Woonzorgvisie samen met onze partners. Deze zal in 2025 worden vastgesteld.
Centrumtaken Maatschappelijke opvang, Vrouwenopvang en Beschermd wonen
De vier gemeenten op de Zuid-Hollandse Eilanden hebben de ambitie uitgesproken om te blijven samenwerken op beschermd wonen en maatschappelijke opvang en hierover afspraken te maken voor de periode 2026-2036. Hiertoe is een regionale doelennotitie vastgesteld in de vier colleges. Op basis van de uitgangspunten in deze notitie is in 2024 een start gemaakt met het vormgeven van het nieuwe zorglandschap, de samenwerkingsafspraken, de toegang en de interne organisatie. In 2025 wordt hieraan vervolg gegeven en worden deze trajecten afgerond met ambtelijke en bestuurlijke besluitvorming, contractering van zorgaanbieders en de implementatie hiervan.
In 2024 is in regionaal verband gewerkt aan het vervolgplan Geweld Hoort Nergens Thuis en de in 2023 geconstateerde verbeterpunten. Dit heeft onder andere geresulteerd in een aangepast aanbod voor deskundigheidsbevordering voor 2024 en 2025, een verbeterde inzet van ervaringsdeskundigen, het schrijven van een plan van aanpak voor plegerhulpverlening en hernieuwde samenwerkingsafspraken met Veilig Thuis samen met centrumgemeenten Rotterdam en Vlaardingen.
Jeugdhulp
In Nissewaard staan we voor een grote uitdaging op het gebied van jeugdhulp. De kosten voor jeugdhulp blijven landelijk stijgen. Dit zien wij ook in de jeugdhulpregio Rijnmond en lokaal in Nissewaard. Doordat de grootste knelpunten in de begroting van het sociaal domein door jeugdhulp veroorzaakt worden, is er begin 2024 een Taskforce Jeugd ingericht. Deze taskforce heeft de opdracht om in totaal ruim 3 miljoen euro aan bezuinigingen te realiseren. De taskforce houdt zich bezig met de ontwikkel- en bezuinigingsopgaven jeugdhulp. Al in 2024 is gestart met toewijzen van alleen de meest noodzakelijke hulp in de praktijk, waardoor de kosten minder hard zijn gestegen.
Verder is er meer aandacht geweest voor het bieden van ondersteuning en hulp aan kinderen vanuit de juiste instantie. De rol van ouders en de samenwerking met het onderwijs zijn hierbij belangrijker geworden. Met het onderwijs is er een afwegingskader opgesteld. Ook wordt er nadrukkelijker gekeken naar de mogelijkheden vanuit de Wmo en Beschermd wonen op het gebied van de overgang van jeugdigen naar volwassenheid. Naast de invoering van landelijke en regionale maatregelen, hebben we onze lokale inzet, zoals het schoolmaatschappelijk werk, het jongerenwerk en de jeugdgezondheidszorg gecontinueerd. Ook hebben we voorbereidingen getroffen om de reikwijdte van de jeugdwet te kunnen inperken, aanbieders geconsulteerd om producten specifieker te maken en beoordeeld in hoeverre de doelgroep met levenslange beperkingen vanuit de jeugdwet een aparte aanpak vergt. Dit krijgt een vervolg in 2025.
Onderwijs
We hebben onze wettelijke taken op het gebied van onder andere onderwijshuisvesting, leerplicht, kinderopvang, leerlingenvervoer, het tegengaan van voortijdig schoolverlaten en de koppeling tussen onderwijs en zorg voor jeugdigen uitgevoerd. We hebben gewerkt aan het vergroten van het bereiken van kwetsbare kinderen en de toeleiding naar de juiste zorg. De focus heeft hierbij gelegen op het vroeg signaleren en op preventie, zodat kinderen naar school kunnen zodra ze leerplichtig zijn. Ook was er aandacht voor gelijke kansen en een doorlopende leer- en ontwikkellijn voor elk kind door onder andere uitvoering te geven aan het Nationaal Programma Onderwijs.
We hebben inzet gepleegd op het bestrijden van onderwijsachterstanden en laaggeletterdheid.
Dit hebben we gedaan door professionalisering in de kinderopvang en het onderwijs waarbij aandacht is geweest voor werken met kinderen met taalachterstanden. Ouders zijn hierbij betrokken.
We hebben geïnvesteerd in een goede aansluiting tussen kinderopvang, onderwijs en zorg.
Het onderwijs begint al op de voorschool om gelijke kansen te kunnen bieden. Waar nodig is passende zorg en ondersteuning geboden. Een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt vergroot de kans op het verkrijgen van passend werk, zodat leren loont. Er is inzet gepleegd om vroegtijdige schoolverlaters te voorkomen.
Ten aanzien van onderwijs voor volwassenen hebben we in 2024 in het kader van de Wet educatie en beroepsonderwijs een vernieuwd regionaal taalaanbod ontwikkeld en aangeboden. Door de fusie van Bibliotheek de Boekenberg en Bibliotheek de Zuid-Hollandse Delta wordt beter gebruik gemaakt van het netwerk en elkaars ervaringen. Het netwerk DigiTaalhuis Nissewaard, bestaande uit verschillende (taal)organisaties, helpt volwassenen uit Nissewaard met de Nederlandse taal en computervaardigheden. Naast het aanbieden van de reguliere formele en informele taaltrajecten, hebben in 2024 ook meerdere groepen Oekraïners, die verblijven in Nissewaard, Nederlandse taallessen gevolgd. Daarnaast is er een toename van het gebruik van het traject Taal en Internet wat betrekking heeft op mensen met een taalachterstand en/of met een achterstand op digitale vaardigheden.
Onderwijshuisvesting
Nissewaard staat voor een grote vervangingsopgave met betrekking tot de onderwijshuisvesting, vooral in het primair onderwijs. Niet alleen vanwege de ouderdom van de bestaande gebouwen, maar ook vanwege de toenemende ruimtevraag door groei van het aantal leerlingen. Hiervoor is in 2023 samen met de schoolbesturen primair onderwijs een nieuw Integraal Huisvestingsplan primair onderwijs (2023-2042) opgesteld, met een financiële doorkijk naar de komende twintig jaar. Voor de komende vier jaar (2023-2026) is extra budget beschikbaar gesteld om een goede start te kunnen maken met deze grote opgave. In 2024 is gestart met het uitvoeringsprogramma daarvan. In 2024 is tevens gestart met de vervangende bouw van MY college en IKC Elementen/Schenkel. Ook werd in 2024 het definitief ontwerp voor de Penta Mavo (vervangende bouw voor Scala Rietvelden en Charles de Foucauld gezamenlijk) afgerond.
Armoedebeleid
We willen alle inwoners laten meedoen in onze samenleving ongeacht het inkomen. Daarbij ligt de focus op preventie en vroegsignalering. Preventie is geen doel op zich, maar moet leiden tot lichtere ondersteuning en beperking van noodzaak tot ondersteuning bij de inwoner. We willen daarbij het bereik onder jongeren en volwassenen vergroten en zetten in op voorzieningen voor deze doelgroepen. Onze communicatiecampagne om het bereik van onze armoederegelingen te vergroten, is dan ook gecontinueerd. We hebben de Energietoeslag ook in 2024 in opdracht van het Rijk uitgevoerd en andere regelingen, zoals de witgoedregeling, in het kader van de energiearmoede. Op 1 juli 2024 is gratis openbaar vervoer voor oudere minima in werking getreden.
Werk en inkomen
We hebben een hoge ambitie om mensen aan het werk te krijgen door onder andere in te zetten op ontwikkelingsvaardigheden, zowel de beheersing van de Nederlandse taal en digitale vaardigheden. Wij vinden het belangrijk dat mensen voor hun eigen inkomen kunnen zorgen en hierbij ondersteunen wij indien noodzakelijk. We voeren hiervoor onder andere de Participatiewet, Wet inburgering, Wet educatie en beroepsonderwijs en Wet taaleis uit.
We werken op het gebied van werkgeversdienstverlening regionaal samen met andere gemeenten, leerwerkbedrijven, SBB, private (opleidings)partijen, Werkcentrum Rijnmond, Leerwerkloket Rijnmond en het UWV in de arbeidsmarktregio Rijnmond. De arbeidsmarktregio heeft onder andere als doel om meer werkzoekenden (die een uitkering hebben of nodig hebben) aan het werk te helpen en te houden. Hiervoor werken wij ook aan de relatie met werkgevers. Het jaar 2024 stond in het teken van verdere intensivering van de samenwerking. Hiervoor is ook een plan dat jaarlijks geëvalueerd wordt en indien nodig bijgesteld, het zogenoemde SUWI-plan. Daarin wordt langs drie pijlers (HalloWerk, Werkgeversdienstverlening en Social Return) uitgelegd dat en hoe we met elkaar samenwerken binnen de arbeidsmarktregio.
Als gevolg van een wetswijziging is een deel van de ondersteuning aan visueel beperkten overgegaan naar het UWV en is de Verordening Participatiewet 2023 gewijzigd. We hebben met de inzet van regionale middelen het instrument Jellooo ingekocht voor jongeren met multiproblematiek.
Voor Social Return On Investment werd ingezet op een doorontwikkeling van het regionaal beleid. Dit is in april 2024 vastgesteld. Er werd een aanzet gegeven om de werkwijze voor de regio waar mogelijk nog verder te harmoniseren. Verder is de evaluatie over de periode 1 januari 2023 tot en met 30 juni 2024 vastgesteld en besloten om de inzet van een adviseur Social Return tot en met 31 december 2026 te continueren.
Ook hielpen we de gedupeerde gezinnen en de doelgroep jongeren die in de problemen zijn gekomen door de toeslagenaffaire.
We hebben Jongerenpunt Nissewaard in 2024 formeel geopend. Het jongerenpunt is er voor jongeren van 16 tot 27 jaar voor gratis ondersteuning bij vragen over leren, werken en geldzaken. Het jongerenpunt hanteert een integrale aanpak, waarbij diverse interne en externe ketenpartners nauw samenwerken om jongeren zo goed mogelijk te ondersteunen. Ook als er vragen zijn op andere leefgebieden dan leren, werken of geldzaken.
Bereikbare zorg
In 2024 werkten we aan de uitvoering van landelijke afspraken zoals het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Deze richten zich op het bevorderen van een gezonde levensstijl, het toegankelijk en passend houden van de zorg. Hierbij werkten we samen met diverse partners en lokale organisaties om verbindingen te versterken en input te verzamelen. Thema’s waaraan we werkten zijn ouder wordende samenleving, mentale gezondheid, gezond leven en acute zorg. We zijn gestart met het invulling geven aan transformatieplannen om zorg toegankelijker en preventieve maatregelen effectiever te maken. Zo droegen we bij aan bereikbare, veilige en gezonde zorg voor alle inwoners van Nissewaard.
