Duurzaam ontwikkelen en wonen

Wonen

Wat heeft het thema gekost?

Toelichting noemenswaardige afwijkingen

  • Herstructurering Sterrenkwartier (incidenteel voordeel op de lasten van € 551.000, een incidenteel voordeel op de baten van  € 734.000 en een incidenteel voordeel op de reserve van € 84.000)

Op 10 oktober 2017 is met de Maasdelta Groep een mantelovereenkomst aangegaan. Hierin zijn overkoepelende afspraken vastgelegd voor een totale herstructurering van Sterrenkwartier Hoog. De herstructurering bestaat uit vier fasen en beslaat in totaal een periode van circa tien jaar. In de Mantelovereenkomst is vastgelegd dat de Maasdelta Groep voor de vier fasen plankosten aan de gemeente vergoedt. Over de aanleg van het openbaar gebied is afgesproken dat de Maasdelta Groep 2/3 en de gemeente 1/3 van de aanlegkosten voor haar rekening neemt. Voor de gemeentelijke kosten is een reserve Herstructurering Sterrenkwartier gevormd. De afgelopen jaren heeft de gemeente haar aandeel in de kosten via de exploitatie en ten laste van de reserve laten lopen. Omdat dit kosten voor de aanleg van het openbaar gebied betreffen, moeten deze kosten worden geactiveerd en over meerder jaren afgeschreven. De correctie van de gemaakte kosten van de afgelopen jaren naar de balans levert in deze jaarrekening een voordeel op van € 1.369.000. Bij de vaststelling van deze jaarstukken wordt de raad gevraagd krediet beschikbaar te stellen. Bij de resultaatbestemming zal de reserve Herstructurering Sterrenkwartier worden omgezet naar en kapitaallastenreserve en worden aangevuld.

  • Deltaprogramma ruimtelijke adaptatie (incidenteel voordeel op de lasten van € 182.000 en een incidenteel nadeel op de reserve van € 32.000)

Op Voorne Putten wordt er samengewerkt aan klimaatadaptatie. Dit is bekrachtigd in de samenwerkingsovereenkomst Klimaatadaptatie Voorne Putten 2025-2026. Deze middelen worden ingezet voor gezamenlijke onderzoeken, op basis van het jaarplan DPRA worden verschillende activiteiten uitgevoerd. In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

  • Omgevingsvisie (incidenteel voordeel op de lasten van € 110.000 en een incidenteel nadeel op de reserve van € 110.000)

Voor de omgevingsvisie is in 2023 een budget beschikbaar gesteld van € 420.000. Het opstellen van de omgevingsvisie loopt door in 2025. In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

  • Opstellen omgevingsplan (incidenteel voordeel op de lasten € 802.000 en een incidenteel nadeel op de reserve van € 802.000)

In aanloop naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet is budget geraamd voor de invoeringskosten. Een groot deel van deze middelen zijn nog niet uitgegeven omdat de aanbesteding hiervan is mislukt en zal opnieuw moeten plaatsvinden. In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

  • Samenwerkingsverband Wonen regio Rotterdam (SvWrR)  (incidenteel nadeel op de lasten van € 160.000 en een incidenteel voordeel op de baten van  € 484.000)

Het saldo t.b.v. de Samenwerkingsverband Wonen regio Rotterdam wordt ingebracht door de samenwerkende regiogemeenten, Nissewaard is hier schatkistbewaarder. Het budget dient daarom ieder jaar overgeheveld te worden aangezien het geen "eigen" budget is. Per 1 januari 2025 gaat de gemeente Voorne aan Zee de rol van schatkistbeheerder uitvoeren en zal het saldo worden overgedragen.

In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

  • Bouwvergunningen (incidenteel voordeel op de lasten van € 185.000 en een incidenteel/structureel voordeel op de baten van € 550.000)

De geplande inhuur voor de afgifte van de omgevingsvergunning valt lager uit dan waarmee rekening is gehouden. Daarnaast zijn de opgelegde leges door een toename in het aantal bouwprojecten hoger dan waarmee rekening was gehouden.

  • Omgevingswet (incidenteel voordeel op de lasten van € 929.000 en een incidenteel nadeel op de reserves van € 442.000)

De incidentele middelen Omgevingswet zijn hard nodig om het budget van het omgevingsplan op te plussen omdat dit niet toereikend is gebleken in de eerste aanbesteding (die is mislukt, er schreef niemand in vanwege het lage budget). Daarnaast is het nodig voor aanvullende advieskosten (w.o. externe inhuur voor RO) en de uitwerking van zaken van de OW in o.a. het CLO (denk aan aanvullende digitale applicaties en koppelingen maar ook het schrijven van nieuwe standaarden). In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 09:36:33 met de export van 07/15/2025 09:04:59