Wat heeft het thema gekost?
(bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Rekening | Verschil | |
|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 48.294 | 53.356 | 53.819 | -463 | |
Baten | 0 | -203 | -222 | 19 | |
Mutaties reserves | 0 | -182 | -389 | 207 | |
Totaal Thema | 48.294 | 52.971 | 53.208 | -237 |
Toelichting noemenswaardige afwijkingen
- Behandeling Jeugd (SD) (incidenteel nadeel op de lasten ad € 96.000)
In de tweede tussenrapportage 2024 is opgenomen dat er vanaf 2024 Laagcomplexe specialistische GGZ vanuit lokaal wordt ingezet. Dit is conform de bedoeling van de overheveling in 2023 waarbij regionaal ingekochte jeugdhulp (vanuit perceel E) naar lokaal is gegaan. Ondanks de overheveling werd deze jeugdhulp in 2023 nog vanuit de regionale inkoop GRJR ingezet. Vanaf 2024 zien we wel deze omslag. In de tweede tussenrapportage 2024 is eveneens opgenomen dat naast de stijging op Laagcomplexe specialistische GGZ het gemiddeld aantal cliënten voor medicatiecontrole was gestegen. In de tweede tussenrapportage 2024 is dan ook een structureel nadeel op Behandeling Jeugd verwerkt. Uit de jaarstukken 2024 blijkt een aanvullend structureel nadeel op Behandeling Jeugd van € 96.000.
Bij de regionaal ingekochte jeugdhulp door de GRJR zien we op perceel E, van waaruit in 2023 is overgeheveld naar lokaal, geen voordeel. Vanwege het inlopen van de wachtlijst ontvangen cliënten nu eerder door de GRJR ingekochte specialistische jeugdhulp op dit perceel. Dit maakt dat we geen financieel voordeel bij de GRJR zien.
- Behandeling Jeugd Woonplaatsbeginsel (SD) (incidenteel nadeel op de lasten ad € 342.000)
Voor het woonplaatsbeginsel Jeugdhulp gelden landelijke criteria zodat helder is welke gemeente per situatie verantwoordelijk is voor de jeugdhulplasten. Het woonplaatsbeginsel is van toepassing op de gehele jeugdhulp. Binnen de regio Rotterdam-Rijnmond zijn de volgende afspraken gemaakt: 1) Na 15 december 2023 worden er geen jeugdigen met terugwerkende kracht meer overgedragen. (Financiële) overdracht vindt dan plaats op het moment dat de jeugdige wordt gemeld bij de desbetreffende gemeente. 2) Vanaf 2023 worden de lasten van het woonplaatsbeginsel binnen de regionaal ingekochte jeugdhulp vereffend.
Het nadeel van € 342.000 heeft enerzijds betrekking op jeugdhulplasten woonplaatsbeginsel t/m 2022 vanuit de regio Rotterdam-Rijnmond waarop de gemeente Nissewaard vóór 15 december 2023 een akkoord heeft gegeven. Anderzijds heeft het nadeel betrekking op jeugdhulplasten woonplaatsbeginsel vanuit gemeenten buiten de regio Rotterdam-Rijnmond.
De jeugdhulplasten woonplaatsbeginsel zijn niet vooraf te begroten (betreft PM post). Het gaat immers om jeugdhulp die door andere gemeenten is geleverd en betaald waarna deze gemeenten de lasten bij ons in rekening brengen omdat wij deze conform de criteria van het woonplaatsbeginsel dienen te voldoen.
- Begeleiding Jeugd (SD) (structureel nadeel op de lasten ad € 497.000)
Op het budget begeleiding jeugd is sprake van een nadeel op de lasten van € 497.000. In de tweede tussenrapportage 2024 is, vanwege wijziging van de financieringsmethodiek van begeleiding, een nadeel van € 400.000 verwerkt (voor 2024). Hierbij is aangegeven dat de gewijzigde financieringssystematiek een overgangstraject met zich meebrengt wat het prognosticeren lastig maakt.
Na de bijstelling in de tweede tussenrapportage 2024 is het gemiddeld aantal cliënten met Begeleiding verder gestegen en is de kostenintensiteit toegenomen (langere trajecten en/of intensievere zorg). Uit de gegevens blijkt dat de gecertificeerde instellingen gemiddeld meer cliënten doorverwijzen naar Begeleiding. Hierdoor zijn de lasten verder toegenomen. Het nadeel is grotendeels structureel. Een deel van het nadeel is incidenteel omdat dit betrekking heeft op jeugdhulplasten 2023.
- Jeugd Maatwerk (SD) (incidenteel nadeel op de lasten ad € 255.000)
Op het budget Jeugd Maatwerk is sprake van een nadeel op de lasten van € 255.000. Dit betreft een incidenteel nadeel aangezien het gaat om incidentele extra lasten in 2024. In de tweede tussenrapportage 2024 is voor 2024 een nadeel van € 207.000 verwerkt. Dit was gelegen in een kostenverschuiving van PGB Jeugd naar Maatwerk Jeugd en betrof een structureel nadeel. Uit de gegevens bleek een stabilisatie van het gemiddeld aantal cliënten.
Het prognosticeren van Jeugd Maatwerk blijft onverminderd lastig. Het is immers bedoeld voor jeugdhulp die niet regulier wordt ingekocht b.v. via de Open House. Uit de gegevens blijkt dat het aantal cliënten nagenoeg stabiel blijft.
- Daginvulling Jeugd (SD) (incidenteel voordeel op de lasten van € 124.000)
Op Daginvulling Jeugd 2024 is sprake van een incidenteel voordeel op de lasten van € 124.000. Dit voordeel is ontstaan doordat de jeugdhulp bij een kleinere gecontracteerde aanbieder is gestopt. Vanwege de ontwikkelingen die op Daginvulling jeugdhulp plaatsvinden, betreft het een incidenteel voordeel.
- PGB Jeugdhulp (SD) (structureel nadeel op de lasten ad € 97.000)
Op het budget PGB Jeugdhulp is sprake van een nadeel op de lasten van € 97.000. In de eerste tussenrapportage 2024 (PPN 2025) is, vanwege een afname van het aantal PGB’s Jeugd, het budget PGB Jeugd structureel verlaagd (voor 2024 met € 218.000). In de praktijk zagen we hierbij een kostenverschuiving van PGB Jeugdhulp naar Maatwerk Jeugd.
Het nadeel op PGB Jeugdhulp van € 97.000 kan worden verklaard door de druk op de wachtlijst voor een plek in het Kinderdagcentrum (KDC). In dit kader zijn gedurende 2024 vier PGB’s voor KDC toegekend. Hierbij gaat het om gemiddeld hoge lasten. Het betreft een structureel nadeel.
- Jaarstukken GRJR 2024 (SD) (incidenteel voordeel op de lasten ad € 177.000)
De bedragen hebben betrekking op de door de uitvoeringsorganisatie GRJR ingekochte regionale specialistische jeugdhulp, subsidieverlening specialistische jeugdhulp en uitvoeringskosten GRJR. Dit betreft enerzijds de specialistische jeugdhulp in de GRJR-jaarstukken 2024 (= deelnemersbijdrage) en anderzijds de jeugdhulp die volgt uit de gemeentelijke besluiten tot toewijzing van hulp aan regionaal/landelijk gecontracteerde jeugdhulpaanbieders (= als voorschot opgenomen in bijlage GRJR-jaarstukken 2024). Zie onderstaande tabel voor de verduidelijking.
Bron[1]
Gemeenten | GRJR | |
Grondslag | Gemeentelijke besluiten tot toewijzing van hulp aan een regionaal of landelijk gecontracteerde jeugdhulpaanbieder | GRJR-besluiten over gesubsidieerde en eigen uitvoeringstaken |
Waar lasten begroten | In begroting van individuele gemeenten met gebruikmaking van begrotingsadvies GRJR in aparte bijlage bij GRJR-begroting | In GRJR-begroting |
Welke lasten |
|
|
Bron: Ontwerpbegroting 2026 Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond, AB 11 april 2025
Nadere toelichting financiën
In de eerste tussenrapportage 2024 Nissewaard (PPN 2025) is voor de GRJR een nadeel genomen van € 4.458.232. Waarna in de tweede tussenrapportage 2024 Nissewaard een aanvullend nadeel is genomen van € 328.209 dat op een stelpost GRJR is gezet.
Op basis van de jaarstukken GRJR 2024 (+ bijlage) gaat Nissewaard van een deelnemersbijdrage/ voorschot ad € 29.849.035 naar een realisatie van € 30.000.033. Op basis hiervan dient Nissewaard een aanvullende bijdrage van € 150.998 te voldoen. Dit bedrag is als nog te betalen post in de jaarstukken 2024 Nissewaard opgenomen. De stelpost GRJR ad € 328.209 wordt ingezet om het tekort bij de jaarstukken GRJR 2024 (+ bijlage) ad € 150.998 te dekken. Na verrekening met de stelpost resteert een voordeel van € 177.211. Zie onderstaande tabel.
De totale realisatie op GRJR-niveau o.b.v. de jaarstukken GRJR 2024 (+ bijlage) bedraagt € 349.110.952. Deze bestaat uit de deelnemersbijdragen ad € 83.914.832 en de voorschotten ad € 265.196.120. Voor Nissewaard bedraagt de totale realisatie € 30.000.033 waarvan een deelnemersbijdrage ad € 6.713.245 en een voorschot ad € 23.286.788.
Betreft gemeente Nissewaard t.a.v. door GRJR ingekochte regionale specialistische jeugdhulp, subsidieverlening en uitvoeringskosten GRJR | Lasten 2024 (in €) |
|---|---|
Initiële inleg GRJR 2024 | 25.390.803 |
Nadeel in 1e Turap 2024 Nissewaard (PPN 2025) | 4.458.232 |
Begrote middelen GRJR 2024 (deelnemersbijdrage + voorschot) | 29.849.035 |
Jaarstukken GRJR 2024 (+ bijlage) | 30.000.033 |
Nog te betalen o.b.v. jaarstukken GRJR 2024 (+ bijlage) | 150.998 |
Nadeel in 2e Turap 2024 Nissewaard (= stelpost GRJR) | 328.209 |
Totaal begrote middelen GRJR 2024 (deelnemersbijdrage + voorschot + stelpost GRJR) | 30.177.244 |
Voordeel | 177.211 |
- GRJR Definitieve afrekening 2023 (SD) (incidenteel voordeel op de lasten ad € 541.000)
De definitieve afrekening o.b.v. de definitieve jaarstukken GRJR 2023 geeft een incidenteel voordeel van € 541.000.
De opgenomen nog te betalen post GRJR in de jaarstukken Nissewaard 2023 o.b.v. de voorlopige jaarstukken 2023 GRJR bedroeg € 2.286.566. De eindafrekening 2023 Nissewaard GRJR o.b.v. de definitieve jaarstukken GRJR 2023 bedroeg € 1.745.566. Dit geeft in het boekjaar 2024 een incidenteel voordeel is van € 541.000.
- Reserve sociaal domein
Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Maatwerk Jeugd wordt, volgens vastgesteld beleid, gestort c.q. onttrokken in/aan de reserve Sociaal Domein.
[1] Bron: Ontwerpbegroting 2026 Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond, AB 11 april 2025
