Leren, participeren en ondersteunen

Maatwerk volwassenen

Wat heeft het thema gekost?

Toelichting noemenswaardige afwijkingen

  • Huishoudelijke hulp (SD) (Structureel voordeel op de lasten van € 152.000)

Op het budget voor Huishoudelijke hulp is een voordeel van circa € 152.000. Bij de 2e tussenrapportage is het budget nog met € 473.185 opgehoogd vanwege de sterke groei (9%) van het aantal cliënten met een indicatie voor huishoudelijke hulp. De prognose was gebaseerd op realisatie t/m juli 2024. De daadwerkelijke groei is in 2024 iets lager uitgevallen. Daarnaast is een voordeel ontstaan als gevolg van de maatregelen van het project huishoudelijke hulp. Een deel hiervan is reeds als bezuiniging vanaf 2025 ingeboekt. Over de verdere invulling van de bezuiniging wordt nader geadviseerd.

  • Begeleiding Wmo (SD) (incidenteel voordeel van € 345.000 en structureel voordeel van € 422.000 op de lasten)

Op het budget Begeleiding Wmo is een voordeel van ongeveer € 767.000. Dit voordeel bestaat uit twee delen. Ten eerste is vanuit de centrummiddelen een bedrag van € 345.254 beschikbaar gesteld als tegemoetkoming voor de overbruggingszorg voor cliënten op de wachtlijst van beschermd wonen. Dit bedrag is niet nodig om de kosten voor begeleiding te dekken waardoor dit voordeel ten gunste komt van het sociaal domein. Ten tweede is een voordeel van € 422.000 op de realisatie gerealiseerd door het toepassen van een P*Q bekostiging vanaf 1 april ipv een vast maandbedrag. Dit leidde tot een daling van de maandelijkse kosten met € 50.000. Vanaf 2026 is op dit budget een bezuinigingstaakstelling geboekt. Over de invulling hiervan wordt nader geadviseerd in de perspectiefnota 2026.

  • Collectief vervoer (SD) (structureel voordeel van € 180.000 op de lasten)

Op het budget Collectief vervoer is een voordeel van ongeveer € 180.000. Bij de perspectiefnota was het budget structureel met € 220.000 opgehoogd vanwege een stijging van de kosten in het 1e kwartaal 2024 met 23% ten opzichte van het 1e kwartaal 2023. Na het 1e kwartaal is de stijging afgevlakt en zijn de kosten in 2024 10% hoger dan over 2023. Vanaf 2026 is op dit budget een bezuinigingstaakstelling geboekt. Over de invulling hiervan wordt nader geadviseerd in de perspectiefnota 2026.

  • Beschermd Thuis (SD) (incidenteel voordeel van € 161.000 op de lasten)

Het in 2023 vastgestelde beleidsplan Beschermd Thuis in Nissewaard is gericht op kwetsbare inwoners met problemen bij het vinden of behouden van een thuis. Op het budget Beschermd Thuis is een incidenteel voordeel op de lasten van € 161.000. Dit voordeel is ontstaan doordat het beleid beschermd thuis later wordt gerealiseerd dan gepland. In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om een bedrag ad € 162.902 over te hevelen naar 2025 (per saldo is het voordeel op het budget € 162.902).

In de tweede tussenrapportage 2024 is verwerkt dat in 2024 een bedrag van € 1.890.178 niet wordt gerealiseerd. Hiervan is € 1.639.693 overgeheveld naar 2025 waaronder € 1 miljoen aan incidentele middelen voor het verbouwen en inrichten van woon- en opvangvormen. Voor Beschermd Thuis is een structurele taakstelling opgenomen omdat de beschikbare middelen dan niet meer kostendekkend zijn voor de uitgaven en er een ‘verdieneffect’ wordt verwacht van het beleid. Aangezien het beleid later wordt gerealiseerd, vindt het ‘verdieneffect’ ook later plaats. Hierom is in de tweede tussenrapportage 2024 verwerkt dat het bedrag ad € 250.485 benut wordt om de taakstelling Beschermd Thuis naar achteren te schuiven. Dit betekent dat het bedrag ad € 250.485 niet in 2024 aan de reserve SD wordt onttrokken maar deels in 2027 en deels in 2028. Dit maakt dat de taakstelling Beschermd Thuis als volgt is bijgesteld:

Jaar

Resterende taakstelling

2028

€ 191.515

Vanaf 2029

€ 261.035

  • Beschermd Wonen (SD-CT) (incidenteel nadeel ad € 196.000 op de lasten en incidenteel nadeel ad € 54.000 op de baten)

Op het budget Beschermd wonen is per saldo een incidenteel nadeel op de lasten van € 196.000. Dit bestaat uit een nadeel van € 280.000, een voordeel van € 54.000 op de doorbelasting van de inhuur en een voordeel van € 30.000 op uitbesteed werk voor (ruimtelijke) projectleiding Beschermd Thuis regio ZHE.
Het nadeel op de lasten van € 280.000 komt voort uit de afroming van het budget beschermd wonen bij de tweede tussenrapportage 2024 waarbij middelen in de reserve centrumtaken zijn gedoteerd. Op basis van de prognosecijfers ten tijde van de tweede tussenrapportage 2024 is de gecontracteerde inkoop beschermd wonen met een bedrag van € 806.000 verlaagd. Uit de huidige cijfers blijkt dat de kosten voor gecontracteerde inkoop beschermd wonen € 217.000 hoger zijn dan de bijgestelde prognose bij de tweede tussenrapportage. Dit komt doordat aanbieders over de voorgaande maanden hebben gefactureerd. Feitelijk wordt hiermee een deel van de storting in de reserve centrumtaken ten tijde van de tweede tussenrapportage 2024 teruggedraaid. Eveneens hebben meer safe house plaatsingen plaatsgevonden dan begroot waardoor ook een deel van het nadeel wordt verklaard.
Op het budget Beschermd Wonen is een incidenteel nadeel op de baten van € 54.000. Dit is m.n. gelegen in niet ontvangen begrote eigen bijdragen voor de extra tijdelijke opvang. Aangezien het bedrag van deze eigen bijdragen ten tijde van het opstellen van de jaarstukken 2024 nog niet bekend was, zal dit item worden meegenomen bij de vaststelling van de subsidie 2024 van de extra tijdelijke opvang.
In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om het niet gerealiseerde uitbesteed werk voor (ruimtelijke) projectleiding Beschermd Thuis regio ZHE ad € 30.000 over te hevelen naar 2025. Deze middelen zijn nodig voor de realisatie van woon- en opvanglocaties in de ZHE-regio. Hierbij gaat het om opdrachten die extern worden uitbesteed.
Van 2023 naar 2024 is inhuur overgeheveld omdat de regionaal projectleider vernieuwd BW later in 2023 was gestart dan gepland en de periode van inhuur aldus langer doorloopt (€ 23.853). Eveneens is inhuur van 2023 naar 2024 overgeheveld voor de regionaal inkoopadviseur vernieuwd BW omdat de inkoopadviseur in 2023 nog niet was gestart en deze inhuurperiode eveneens langer doorloopt (€ 30.493). In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om het totale bedrag van € 54.346 wederom over te hevelen.

  • Maatschappelijke Opvang (SD-CT) (incidenteel voordeel ad € 154.000 op de lasten)

Op het budget Maatschappelijke opvang is een incidenteel voordeel op de lasten van € 154.000. Enerzijds is dit gelegen in minder hotelplaatsingen ad € 80.000 dan begroot. Vanwege de extra tijdelijke opvang zijn er nl. minder hotelplaatsingen nodig. Anderzijds zijn de verbouwings- en inrichtingskosten van de extra tijdelijke opvang € 54.000 lager dan begroot.

  • Vrouwenopvang (SD-CT) (incidenteel voordeel ad € 115.000 op de lasten en incidenteel voordeel ad € 57.000 op de baten)

Op het budget Vrouwenopvang is een incidenteel voordeel op de lasten van € 115.000. Enerzijds komt dit doordat de subsidies € 73.000 lager zijn dan begroot. Anderzijds komt dit voort uit o.a. minder uitgaven voor het project Geweld Hoort Nergens Thuis.
Op het budget Vrouwenopvang is een incidenteel voordeel op de baten van € 57.000. Enerzijds is dit gelegen in een hogere terugvordering aan subsidies over 2023 dan begroot ad € 30.000. Anderzijds is dit gelegen in niet begrote bijdragen van de gemeenten Vlaardingen en Rotterdam voor de evaluatie van de samenwerkingsafspraken Veilig Thuis Rotterdam-Rijnmond.
In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om de resterende incidentele middelen vrouwenopvang voor het deel ‘toekomstscenario voor Goeree-Overflakkee/Voorne aan Zee/Nissewaard’ ad € 75.722 over te hevelen naar 2025. Dit zal in 2025 worden ingezet t.b.v. ervaringsdeskundigheid huiselijk geweld en kindermishandeling voor subsidies voor Memosa en Ervaring in Huis.

  • PGB Beschermd Wonen (SD-CT) (structureel voordeel ad € 94.000 op de lasten)

Op het budget PGB Beschermd wonen is een structureel voordeel op de lasten van € 94.000. Dit is gelegen in een afname van het aantal personen met een PGB voor beschermd wonen.

  • Reserve sociaal domein

Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Maatwerk volwassenen (SD), niet zijnde centrumtaken, wordt volgens vastgesteld beleid gestort c.q. onttrokken in/aan de reserve Sociaal Domein.

  • Reserve Centrummiddelen

Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Maatwerk volwassenen (SD-CT), zijnde centrumtaken, wordt volgens vastgesteld beleid gestort c.q. onttrokken in/aan de reserve Centrummiddelen.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 09:36:33 met de export van 07/15/2025 09:04:59