Overzichten

Ondersteuning organisatie

Wat heeft het thema gekost?

Toelichting noemenswaardige afwijkingen

  • Robuuste rechtsbescherming (incidenteel voordeel op de lasten van € 360.000, incidenteel nadeel op de reserve van € 310.000)

Naar aanleiding van de kindertoeslagenaffaire ontvangt onze gemeente onder meer de zgn. POK-gelden t.b.v. “robuuste rechtsbescherming” om drempels te verlagen voor inwoners in het kader van rechtsbescherming. Aangezien deze taak al voor een deel door de organisatie is uitgevoerd en de uitbreiding hiervan op efficiënte wijze is ingevuld, is ingestemd om een deel van de structurele begrote middelen in te leveren ten behoeve van de bezuinigingen. Verder zal in 2025 éénmalig geïnvesteerd worden in het upgraden van bestaande software en bijbehorende implementatiekosten en tevens in training van personeel op het gebied van rechtsbescherming.

In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

  • Traject testorganisatie IV (incidenteel voordeel op de lasten van € 149.000)

In de PPN 2025 is € 150k beschikbaar gesteld voor het traject testorganisatie IV. Deze middelen waren oorspronkelijk geraamd in 2024, maar zijn in dat jaar niet tot besteding gekomen. Het budget is derhalve doorgeschoven/overgeheveld naar 2025. In het huidige jaar zullen deze middelen worden ingezet ten behoeve van de versterking en professionalisering van onze testprocessen, met specifieke aandacht voor software-updates, lifecyclemanagement en structurele kwaliteitsborging binnen de IV-keten.

In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

  • Div budgetnrs ICT/Syntrophos (incidenteel nadeel op de lasten van € 539.000, incidenteel voordeel op de baten van € 197.000)

Op de totale kosten voor ICT/Syntrophos is een nadeel te zien van € 539k. Rekening houdend met de inzet van de stelpost ICT overgeheveld van 2023 en de bijdrage van VPW aan de kosten ICT/Syntrophos resteert een nadeel van € 342k. De overschrijding heeft een aantal oorzaken: de belangrijkste zijn de extra kosten voor gezamenlijke en specifieke contracten Nissewaard. Daarnaast hogere lasten door wijziging van de verdeelsleutel wat voor Nissewaard nadelig uitpakt.
Ten tijde van het opstellen van de 2 e Tussenrapportage 2024 (medio oktober 2024) was de inschatting dat dit nadeel ad - € 0,33 miljoen incidenteel opgevangen kon worden binnen de bedrijfsvoeringsbudgetten. Kijkend naar het saldo van het thema Ondersteuning organisatie (- € 0,2 miljoen), blijkt dit uiteindelijk (slechts) deels gelukt. Dit zit ‘m met name in de storting voorziening Verlofsparen ad - € 0,36 miljoen.

  • Project AFAS (incidenteel voordeel op de lasten van € 149.000)

Betreft project implementatie AFAS E-HRM systeem, waarbij het project een (financiële) doorloop heeft in boekjaar 2025.

In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

  • Verlofsparen en aankoop verlof (incidenteel nadeel op de lasten van € 360.000)

Bij verlofsparen is sprake van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen. Daarom vormen wij hier een voorziening voor. Ieder jaar na het sluiten van de salarisadministratie maken wij een nieuwe berekening. Voor 2024 wordt de voorziening aangevuld met € 500.000. Hiertegenover staat een voordeel van de niet begrote gekochte verlofuren met een waarde van € 140.000.

  • Nissewaard Leert (incidenteel voordeel op de lasten van € 106.000)

Met de komst van de nieuwe gemeentesecretaris begin 2024 is ruimte en tijd genomen om de organisatieontwikkeling tegen het licht te houden en een nieuwe organisatievisie te ontwikkelen. Hierdoor hebben niet alle thema's die voor 2024 waren bepaald de uitwerking gekregen zoals was beoogd.

De budgetten voor organisatieontwikkeling die eind 2024 resteren, zullen in de PPN 2026 worden voorgesteld om over te hevelen naar 2025 om zo in 2025 – op basis van de nieuwe organisatievisie - een stevige impuls te kunnen geven de organisatieontwikkeling.

  • Onderhoud stadhuis (incidenteel voordeel op de lasten van € 163.000, een voordeel op de baten van € 27.000 en een storting in de reserve onderhoud gebouwen € 190.000)

De onderschrijding wordt hoofdzakelijk veroorzaakt, doordat het project dak renovaties van het stadhuis een doorloop heeft in jaar 2025. En daarnaast door de lagere kosten voor onderhoud aan de installaties vanuit correctief en preventief onderhoud.

Daarnaast heeft de gemeente een schadevergoeding ontvangen voor het herstel van schade aan de glazen luifel en pui door aanrijdingen, waarbij de herstelkosten zijn betaald vanuit onderhoudsmiddelen.

De lagere onderhoudskosten betekenen een lagere onttrekking aan de reserve onderhoud gebouwen wat hier een nadeel geeft.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 09:36:33 met de export van 07/15/2025 09:04:59