Algemeen

Financiële samenvatting

Analyse gerealiseerd resultaat

Resultaat 2024

Resultaat overzicht baten en lasten 2024
Het overzicht baten en lasten sluit in totaal op een voordelig rekeningsaldo van € 8,9 miljoen. Dit resultaat is enerzijds een voordelig resultaat op de algemene dienst van € 9,3 miljoen en een nadelig resultaat op de grondexploitaties van € 0,4 miljoen.

Nr.

Omschrijving

Bedrag

V/N

I/S

1

Begrotingssaldo

1.548

V

I

2

Omgevingsvergunning

745

V

I/S

3

Gemeentefonds

1.169

V

I

4

SPUK Oekraïne

585

V

I

5

Omgevingswet

487

V

I

6

Beleggingen, dividenden en renteresultaat

457

V

I

7

P-lasten - bedrijfsvoering

354

V

I

8

Parkeeropbrengsten

366

V

I/S

9

Samenwerkingsverband Wonen regio Rotterdam (SvWrR)

324

V

I

10

Vergunningen Infra

323

V

I/S

11

BTW Compensatiefonds

319

V

I/S

12

Snippergroen

273

V

I

13

Flankerend beleid

253

V

I

14

Servicekosten

225

V

I

15

Traject testorganisatie IV

149

V

I

16

Project AFAS

149

V

I

17

Grex bestrating (veerweg)

117

V

I

18

Nissewaard Leert

106

V

I

19

Expl. accommodaties ACCO & Parkeren energielasten

98

V

I/S

20

Zwerfvuil

-108

N

I

21

Nadeel voorziening dubieuze debiteuren

-109

N

I

22

Cofin. Regiodeal pl recreatie & toerisme

-140

N

I

23

ICT DVO Syntrophos

-334

N

S

24

P-lasten - Verlofsparen

-360

N

I

25

Storting voorziening APPA

-1.299

N

I

26

Herstructurering Sterrenkwartier

1.369

V

I

27

Overig

2.234

V

I/S

Gewone dienst

9.300

V

I/S

Grondexploitatie

-376

N

I

Totaal resultaat

8.924

V

I/S

Toelichting

1. Begrotingssaldo
Met de afsluiting van het boekjaar 2024 resteerde nog een begrotingssaldo van € 1,5 miljoen. Omdat hier geen lasten geboekt worden, valt dit bedrag vrij.

2. Omgevingsvergunning
De geplande inhuur voor de afgifte van de omgevingsvergunning valt lager uit dan waarmee rekening is gehouden. Daarnaast zijn de opgelegde leges door een toename in het aantal bouwprojecten hoger dan waarmee rekening was gehouden.

3. Gemeentefonds
In 2024 heeft Nissewaard € 230,5 miljoen ontvangen uit het gemeentefonds. (Begroot € 229,3 miljoen). Hiervan heeft een deel betrekking op oude jaren. In 2024 zijn er met betrekking tot oude jaren door het ministerie van BZK diverse verrekeningen uitgevoerd. Deze zijn mogelijk tot 3 jaar na het betreffende jaar. Het levert nu een voordeel op van € 440.208.
Daarnaast is € 348.525 ontvangen via de decembercirculaire 2024. Hiervan betreft € 265.000 bestemde taakmutaties Sociaal Domein waarvan bij de Perspectiefnota 2026 zal worden voorgesteld om deze over te hevelen naar 2025.

4. Spuk Oekraine
Voor de opvang van Oekraïners krijgt de gemeente een vergoeding van € 61 per gerealiseerde opvangplek per dag. Hieruit dienen alle kosten voor de opvang betaald te worden. Daarnaast krijgt de gemeente een kostendekkende vergoeding voor transitiekosten en voor leefgeld. Per saldo is de vergoeding € 585.000 hoger dan dat er aan kosten gemaakt zijn.

5. Omgevingswet
De incidentele middelen Omgevingswet zijn hard nodig om het budget van het omgevingsplan op te plussen omdat dit niet toereikend is gebleken in de eerste aanbesteding (die is mislukt, er schreef niemand in vanwege het lage budget). Daarnaast is het nodig voor aanvullende advieskosten (w.o. externe inhuur voor RO) en de uitwerking van zaken van de OW in o.a. het CLO (denk aan aanvullende digitale applicaties en koppelingen maar ook het schrijven van nieuwe standaarden). Bij de Perspectiefnota 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

6. Beleggingen, dividenden en renteresultaat
Het voordeel op de dividenduitkering op de gewone aandelen Stedin is gestegen naar
€ 9,22 per aandeel (ex. dividendbelasting) en over de cumulatief preferente aandelen wordt € 14,42 per aandeel (ex dividendbelasting) uitgekeerd.
Het voordeel op de post beleggingen wordt onder andere veroorzaakt door de rentebaten op startersleningen. Het is van tevoren niet in te schatten hoeveel leningen wij verstrekken.
Verder zien we enerzijds op de rentelasten een voordeel omdat een aantal investeringen is vertraagd waardoor de aangetrokken lening niet volledig werd aangesproken. Anderzijds leidt dit tot een nadeel omdat we minder rente kunnen doorberekenen in de exploitatie.
Per saldo resulteren deze posten in een voordeel van € 457.000.

7. P-lasten - bedrijfsvoering

Het voordeel op de personele lasten met betrekking tot de bedrijfsvoering bedraagt € 354.000. Dit betreft het saldo van salariskosten, externe inhuur, opbrengst personeel en voormalig personeel.  Voor het voordeel van € 354.000 over 2024 wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering onderdeel "onze mensen en middelen". Naast dit voordeel op de personeelslasten staat ook een nadeel van € 360.000 met betrekking tot verlofsparen (zie verdere toelichting bij punt 25).

8. Parkeeropbrengsten
In 2024 is een toename zichtbaar in de parkeeropbrengsten, zowel in de parkeergarages als het buiten parkeren. Dit wordt veroorzaakt door een hoger aantal transacties en bezoekers ook in combinatie met een hoger tarief. De toename aan parkeeropbrengsten in de parkeergarages wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door stijging van het starttarief.

9. Samenwerkingsverband Wonen regio Rotterdam (SvWrR)
Het saldo t.b.v. de Samenwerkingsverband Wonen regio Rotterdam wordt ingebracht door de samenwerkende regiogemeenten, Nissewaard is hier schatkistbewaarder. Het budget dient daarom ieder jaar overgeheveld te worden aangezien het geen "eigen" budget is. Per 1 januari 2025 gaat de gemeente Voorne aan Zee de rol van schatkistbeheerder uitvoeren en zal het saldo worden overgedragen.
In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

10. Vergunningen Infra
De gemeenschappelijke regeling met de gemeente Rotterdam is opgeheven en vanaf 2024 worden deze werkzaamheden weer in eigen beheer, door eigen personeel uitgevoerd. De begroting is hierop vanaf 2024 aangepast. De lasten zijn lager uitgevallen dan gedacht. De baten met betrekking tot vergunningen Infra zijn in 2024 hoger uitgevallen dan geraamd.

11. BTW Compensatiefonds
Het forfaitair percentage voor de BTW is opnieuw berekend over de jaren 2021 t/m 2024. In de 2e Tussenrapportage 2024 is uitgegaan van een onderbouwde inschatting dat resulteerde in een nadeel van € 364.000. De definitieve berekening valt positiever uit.
Daarnaast is een voordeel geconstateerd op de doorschuif BTW van samenwerkingen die nog via BCF zijn terug te krijgen en een verrekening op de BTW van de verkoopkosten aandelen ENECO 2019 en 2020.

12. Snippergroen
In 2024 zijn er buiten de jaarlijkse kleine snippergroenverkopen 2 grotere percelen verkocht. Ook verliep een voor 25 jaar afgekochte huurovereenkomst van een parkeerterrein die bedrijfsmatig in gebruik was. Dit parkeerterrein is nu verkocht aan de huurder.

13. Flankerend beleid
In 2024 is er voor 7 regelingen aanspraak gedaan op het budget Flankerend Beleid voor een totaalbedrag van € 206.000. Dit budget is ter dekking van de verwachte kosten bij de realisatie van het terugdringen van de formatie. Het met dit aantal regelingen gemoeide bedrag komt hierdoor dan ook € 253.000 lager uit dan de geraamde € 459.000.
In de PPN 2026 zal daarom worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

14. Servicekosten

Doorbelasting energie aan het onderwijs € 86.797.
Ieder jaar wordt voor een aantal onderwijsinstellingen de energieafrekening opgesteld, waarbij onderwijs gebruik maakt van energieaansluitingen op naam van de gemeente. De afrekening over de periode 2023 valt hoger uit, aangezien de gestegen energietarieven in 2023.
Daarnaast de afrekening van de servicekosten over de periode 2023 voor het object Gemeenlandsedijk Noord 26 is € 26.628 hoger uitgevallen en wordt veroorzaakt door hogere energiekosten door tariefstijging.

Tenslotte levert de afrekening servicekosten over een groot aantal panden kleinere voordelen op maar dat telt op tot € 111.000.

15. Traject testorganisatie IV
In de PPN 2025 is € 150.000 beschikbaar gesteld voor het traject testorganisatie IV. In 2024 zijn deze middelen niet besteed. In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

16. Project AFAS
Betreft project implementatie AFAS E-HRM systeem, waarbij het project een (financiële) doorloop heeft in boekjaar 2025.
In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

17. Grex bestrating (veerweg)
De geplande reconstructie van de Veerweg is nog niet geactiveerd in 2024. Dit resulteert in lagere kapitaallasten.

18. Nissewaard Leert
Met de komst van de nieuwe gemeentesecretaris begin 2024 is ruimte en tijd genomen om de organisatieontwikkeling tegen het licht te houden en een nieuwe organisatievisie te ontwikkelen. Hierdoor hebben niet alle thema's die voor 2024 waren bepaald de uitwerking gekregen zoals was beoogd.
De budgetten voor organisatieontwikkeling die eind 2024 resteren, zullen in de PPN 2026 worden voorgesteld om over te hevelen naar 2025 om zo in 2025 – op basis van de nieuwe organisatievisie - een stevige impuls te kunnen geven de organisatieontwikkeling.

19. Expl accommodaties ACCO & Parkeren energielasten
Op de kosten voor elektriciteit en stookkosten zijn bij alle accommodaties voor- en nadelen te zien. Per locatie betreft dit echter kleinere verschillen maar in totaal is er op de energielasten toch sprake van een voordeel van € 98.451.

20. Zwerfvuil
Voor de kosten van zwerfvuil zijn in 2024 geen subsidies aangevraagd en ontvangen. De kosten voor het opruimen van zwerfvuil zijn echter wel gemaakt.

21. Nadeel voorziening dubieuze debiteuren
Door een faillissement van 2 grotere bedrijven storten wij een extra bedrag in de voorziening dubieuze debiteuren.

22. Cofin. Regiodeal pl Recreatie & toerisme
De gemeente Nissewaard draagt bij aan de Kwaliteitsimpuls Voome-Putten in het kader van de regiodeal. De factuur hiervoor is in 2024 betaald. De budgetten hiervoor zijn gereserveerd binnen de budgetten van recreatie, maar zijn in de 2e Tussenrapportage 2024 foutief overgeheveld naar 2025.

23. ICT DVO Syntrophos
Op de totale kosten voor ICT/Syntrophos is een nadeel te zien van € 539.000 Rekening houdend met de inzet van de stelpost ICT overgeheveld van 2023 en de bijdrage van VPW aan de kosten ICT/Syntrophos resteert een nadeel van € 342.000 De overschrijding heeft een aantal oorzaken: de belangrijkste zijn de extra kosten voor gezamenlijke en specifieke contracten Nissewaard. Daarnaast hogere lasten door wijziging van de verdeelsleutel wat voor Nissewaard nadelig uitpakt.
Ten tijde van het opstellen van de 2e Tussenrapportage 2024 (medio oktober 2024) was de inschatting dat dit nadeel van € 330.000 incidenteel opgevangen kon worden binnen de bedrijfsvoeringsbudgetten. Kijkend naar het saldo van het thema Ondersteuning organisatie (€ 200.000), blijkt dit uiteindelijk (slechts) deels gelukt. Dit zit ‘m met name in de storting voorziening Verlofsparen van € 360.000.

24. P-lasten – Verlofsparen
Bij verlofsparen is sprake van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen. Daarom is hier een voorziening voor gevormd. Ieder jaar na het sluiten van de salarisadministratie wordt een nieuwe berekening gemaakt. Voor 2024 wordt de voorziening aangevuld met € 500.000. Hiertegenover staat een voordeel van de niet begrote gekochte verlofuren met een waarde van € 140.000. Per saldo komt het incidenteel nadeel uit op € 360.000.

25. Storting voorziening APPA
Deze voorziening is in 2004 ingesteld voor het beperken van de financiële risico’s van waardeoverdracht pensioen, ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen voor ex-wethouders.
De pensioenverplichting van de toekomstige uitkeringsverplichtingen worden berekend op contante waarde. Aangezien de rekenrente is gestegen dient meer kapitaal aangehouden te worden in de deze voorziening. Daarnaast zijn de pensioenverplichtingen geïndexeerd en is de sterftetabel aangepast. Ook in de hoogte van de voorziening rekening gehouden met het partnerpensioen van de (ex)wethouders. Dit resulteert in een aanvullende storing in de voorziening van € 1.299.000.

26. Herstructurering Sterrenkwartier
Op 10 oktober 2017 is met de Maasdelta Groep een mantelovereenkomst aangegaan. Hierin zijn
overkoepelende afspraken vastgelegd voor een totale herstructurering van Sterrenkwartier Hoog.
De herstructurering bestaat uit vier fasen en beslaat in totaal een periode van circa tien jaar.
In de Mantelovereenkomst is vastgelegd dat de Maasdelta Groep voor de vier fasen plankosten aan de gemeente vergoedt. Over de aanleg van het openbaar gebied is afgesproken dat de Maasdelta Groep 2/3 en de gemeente 1/3 van de aanlegkosten voor haar rekening neemt. Voor de gemeentelijke kosten is een reserve Herstructurering Sterrenkwartier gevormd. De afgelopen jaren heeft de gemeente haar aandeel in de kosten via de exploitatie en ten laste van de reserve laten lopen. Omdat dit kosten voor de aanleg van het openbaar gebied betreffen, moeten deze kosten worden geactiveerd en over meerder jaren afgeschreven. De correctie van de gemaakte kosten van de afgelopen jaren naar de balans levert in deze jaarrekening een voordeel op van € 1.370.000. Bij de vaststelling van deze jaarstukken wordt de raad gevraagd krediet beschikbaar te stellen. Bij de resultaatbestemming zal de reserve Herstructurering Sterrenkwartier worden omgezet naar en kapitaallastenreserve en worden aangevuld.

27. Overig
Dit betreft een verzameling van diverse analyseverschillen < € 100.000.

Sociaal Domein 2024
Naast de algemene dienst is ook het Sociaal Domein van belang voor de financiële positie van de gemeente. Het Sociaal Domein sluit met een saldo van € 3,1 miljoen voordelig. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de reserve Sociaal Domein. Van dit bedrag zal worden voorgesteld om een bedrag ad € 1,7 miljoen over te hevelen naar 2025 (besluitvorming overheveling 2024/2025 in de PPN2026).  Het resultaat exclusief overheveling bedraagt hierdoor € 1,4 miljoen. Meer gedetailleerd bestaat het resultaat 2024 sociaal domein uit de volgende posten.

Bedragen x € 1.000 

Omschrijving

Bedrag

V/N

I/S

Thuis in Nissewaard

Maatschappelijke dienstverlening

364

V

I

Ontwikkelbudget

421

V

I

Decembercirculaire 2023

234

V

I

Jeugd

Jaarstukken GRJR 2024

177

V

I

GRJR eindafrekening 2023

541

V

I

Behandeling jeugd

-96

N

S

Behandeling jeugd woonplaatsbeginsel

-342

N

I

Maatwerk jeugd

-255

N

I

Begeleiding jeugd

-497

N

S

Daginvulling jeugd

124

V

I

PGB Jeugdhulp

-97

N

S

Wmo

Huishoudelijke hulp

152

V

S

Begeleiding Wmo (overbruggingszorg)

345

V

I

Begeleiding Wmo

422

V

S

Collectief vervoer

181

V

S

Beschermd Thuis

163

V

I

Werk & Inkomen

TOZO afrekening 2023

-201

N

I

ESF subsidie EU-REACT 20-22

687

V

I

ESF subsidie 22-23 (nog te ontvangen)

354

V

I

Regenbooggelden

127

V

I

Uitvoering inburgering

129

V

I

SD Overig

Diverse kleinere afwijkingen

170

V

I/S

Totaal resultaat Sociaal Domein

3.103

V

Storting reserve Sociaal Domein

3.103

N

Totaal resultaat

0

Toelichtingen

Maatschappelijke dienstverlening
Op dit budget is een voordeel van € 364.000. Dit komt deels omdat een bedrag van € 207.000 aan geraamde subsidies in de begroting, incidenteel ten laste van de brede SPUK gebracht konden worden. Daarnaast was een deel van het budget bestemd voor SUNN (Stichting urgente noden Nissewaard). De subsidie aan SUNN is echter gedekt uit het budget preventie armoede. Verder is € 13.000 meer aan subsidies teruggevorderd over 2023 dan begroot en zijn de kosten voor de alzheimerdag € 7.000 lager dan begroot.

Ontwikkelbudget
Op het ontwikkelbudget is een voordeel ontstaan van € 421.000. Het ontwikkelbudget is in 2024 niet volledig bestemd. Daarnaast zijn een aantal bepaalde gereserveerde kosten lager uitgevallen dan begroot. Vanuit 2023 is een bedrag ad € 93.000 overgeheveld naar 2024. In de PPN2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025. Vanaf 2026 is dit budget volledig bezuinigd. Voorgesteld wordt de resterende middelen in te zetten voor diverse projecten in het sociaal domein op de gebieden Jeugd en Wmo. Deze projecten hebben te maken met verandering van landelijke wetgeving en/of het verbeteren van interne voor processen met als doel om onder andere tot kostenbesparingen te komen.

Decembercirculaire 2023
Vanuit de decembercirculaire 2023 is een voordeel ontstaan in het sociaal domein van € 234.077. In de decembercirculaire 2023 is dit bedrag ontvangen dat bestemd is voor het sociaal domein (boekjaar 2023). Dit bedrag heeft grotendeels betrekking op het onbestemde deel waarvan 37% ten gunste komt van het sociaal domein. Deze middelen zijn verwerkt in de jaarrekening 2023 en meegenomen in de overheveling 2023/2024. In 2024 valt dit bedrag vrij in de het resultaat van het sociaal domein. Het voordeel komt ten gunste van de reserve sociaal domein.

Jaarstukken GRJR 2024

De bedragen hebben betrekking op de door de uitvoeringsorganisatie GRJR ingekochte regionale specialistische jeugdhulp, subsidieverlening specialistische jeugdhulp en uitvoeringskosten GRJR. Dit betreft enerzijds de specialistische jeugdhulp in de GRJR-jaarstukken 2024 (= deelnemersbijdrage) en anderzijds de jeugdhulp die volgt uit de gemeentelijke besluiten tot toewijzing van hulp aan regionaal/landelijk gecontracteerde jeugdhulpaanbieders (= als voorschot opgenomen in bijlage GRJR-jaarstukken 2024). Zie onderstaande tabel voor de verduidelijking. De jaarstukken GRJR 2024 (+ bijlage) laten voor Nissewaard een incidenteel voordeel op de lasten zien van € 177.000.
Bron[1]

Gemeenten

GRJR

Grondslag

Gemeentelijke besluiten tot toewijzing van hulp aan een regionaal of landelijk gecontracteerde jeugdhulpaanbieder

GRJR-besluiten over gesubsidieerde en eigen uitvoeringstaken

Waar lasten begroten

In begroting van individuele gemeenten met gebruikmaking van begrotingsadvies GRJR in aparte bijlage bij GRJR-begroting

In GRJR-begroting

Welke lasten

  • Pleeghulp (A)
  • Opname met verblijf (B)
  • Langdurig verblijf (C)
  • Daghulp (D)
  • Ambulante hulp (E)
  • Landelijk ingekochte hulp (I3)
  • (voor zover nog van toepassing) maatwerk- en buitenregionale plaatsingen (I1)
  • Crisishulp en acute dienst (F en I4)
  • Jeugdbescherming/ jeugdreclassering (G)
  • Veilig Thuis (H)
  • Transformatie/innovatie (I5)  
  • GRJR-uitvoeringstaken (J)

Zie onderstaande tabel voor een nadere toelichting op de Jeugdhulplasten van Nissewaard in 2024 m.b.t. de GRJR en het incidentele voordeel op de lasten ad € 177.000.

Betreft gemeente Nissewaard t.a.v. door GRJR ingekochte regionale specialistische jeugdhulp, subsidieverlening en uitvoeringskosten GRJR

Lasten 2024 (in €)

Initiële inleg GRJR 2024

25.390.803

Nadeel in 1e Turap 2024 Nissewaard (PPN 2025)

4.458.232

Begrote middelen GRJR 2024 (deelnemersbijdrage + voorschot)

29.849.035

Jaarstukken GRJR 2024 (+ bijlage)

30.000.033

Nog te betalen o.b.v. jaarstukken GRJR 2024 (+ bijlage)

150.998

Nadeel in 2e Turap 2024 Nissewaard (= stelpost GRJR)

328.209

Totaal begrote middelen GRJR 2024 (deelnemersbijdrage + voorschot + stelpost GRJR)

30.177.244

Voordeel

177.211

GR JR eindafrekening 2023
De definitieve afrekening o.b.v. de definitieve jaarstukken GRJR 2023 geeft een incidenteel voordeel van € 541.000.  De opgenomen nog te betalen post GRJR in de jaarstukken Nissewaard 2023 o.b.v. de voorlopige jaarstukken 2023 GRJR bedroeg € 2.286.566. De eindafrekening 2023 Nissewaard GRJR o.b.v. de definitieve jaarstukken GRJR 2023 bedroeg € 1.745.566. Dit geeft in het boekjaar 2024 een incidenteel voordeel is van € 541.000.

Behandeling jeugd
In de tweede tussenrapportage 2024 is opgenomen dat er vanaf 2024 Laagcomplexe specialistische GGZ vanuit lokaal wordt ingezet. Dit is conform de bedoeling van de overheveling in 2023 waarbij regionaal ingekochte jeugdhulp (vanuit perceel E) naar lokaal is gegaan. Ondanks de overheveling werd deze jeugdhulp in 2023 nog vanuit de regionale inkoop GRJR ingezet. Vanaf 2024 zien we wel deze omslag. In de tweede tussenrapportage 2024 is eveneens opgenomen dat naast de stijging op Laagcomplexe specialistische GGZ het gemiddeld aantal cliënten voor medicatiecontrole was gestegen. In de tweede tussenrapportage 2024 is dan ook een structureel nadeel op Behandeling Jeugd verwerkt. Uit de jaarstukken 2024 blijkt een aanvullend structureel nadeel op Behandeling Jeugd van € 96.000.
Bij de regionaal ingekochte jeugdhulp door de GRJR zien we op perceel E, van waaruit in 2023 is overgeheveld naar lokaal, geen voordeel. Vanwege het inlopen van de wachtlijst ontvangen cliënten nu eerder door de GRJR ingekochte specialistische jeugdhulp op dit perceel. Dit maakt dat we geen financieel voordeel bij de GRJR zien.

Behandeling jeugd woonplaatsbeginsel
Voor het woonplaatsbeginsel Jeugdhulp gelden landelijke criteria zodat helder is welke gemeente per situatie verantwoordelijk is voor de jeugdhulplasten. Het woonplaatsbeginsel is van toepassing op de gehele jeugdhulp. Binnen de regio Rotterdam-Rijnmond zijn de volgende afspraken gemaakt: 1) Na 15 december 2023 worden er geen jeugdigen met terugwerkende kracht meer overgedragen. (Financiële) overdracht vindt dan plaats op het moment dat de jeugdige wordt gemeld bij de desbetreffende gemeente. 2) Vanaf 2023 worden de lasten van het woonplaatsbeginsel binnen de regionaal ingekochte jeugdhulp vereffend.
Het nadeel van € 342.000 heeft enerzijds betrekking op jeugdhulplasten woonplaatsbeginsel t/m 2022 vanuit de regio Rotterdam-Rijnmond waarop de gemeente Nissewaard vóór 15 december 2023 een akkoord heeft gegeven. Anderzijds heeft het nadeel betrekking op jeugdhulplasten woonplaatsbeginsel vanuit gemeenten buiten de regio Rotterdam-Rijnmond.
De jeugdhulplasten woonplaatsbeginsel zijn niet vooraf te begroten (betreft PM post). Het gaat immers om jeugdhulp die door andere gemeenten is geleverd en betaald waarna deze gemeenten de lasten bij ons in rekening brengen omdat wij deze conform de criteria van het woonplaatsbeginsel dienen te voldoen.

Maatwerk jeugd

Op het budget Jeugd Maatwerk is sprake van een nadeel op de lasten van € 255.000. Dit betreft een incidenteel nadeel aangezien het gaat om incidentele extra lasten in 2024. In de tweede tussenrapportage 2024 is voor 2024 een nadeel van € 207.000 verwerkt. Dit was gelegen in een kostenverschuiving van PGB Jeugd naar Maatwerk Jeugd en betrof een structureel nadeel. Uit de gegevens bleek een stabilisatie van het gemiddeld aantal cliënten.
Het prognosticeren van Jeugd Maatwerk blijft onverminderd lastig. Het is immers bedoeld voor jeugdhulp die niet regulier wordt ingekocht b.v. via de Open House. Uit de gegevens blijkt dat het aantal cliënten nagenoeg stabiel blijft.

Begeleiding jeugd

Op het budget begeleiding jeugd is sprake van een nadeel op de lasten van € 497.000. In de tweede tussenrapportage 2024 is, vanwege wijziging van de financieringsmethodiek van begeleiding, een nadeel van € 400.000 verwerkt (voor 2024). Hierbij is aangegeven dat de gewijzigde financieringssystematiek een overgangstraject met zich meebrengt wat het prognosticeren lastig maakt. Na de bijstelling in de tweede tussenrapportage 2024 is het gemiddeld aantal cliënten met Begeleiding verder gestegen en is de kostenintensiteit toegenomen (langere trajecten en/of intensievere zorg). Uit de gegevens blijkt dat de gecertificeerde instellingen gemiddeld meer cliënten doorverwijzen naar Begeleiding. Hierdoor zijn de lasten verder toegenomen. Het nadeel is grotendeels structureel. Een deel van het nadeel is incidenteel omdat dit betrekking heeft op jeugdhulplasten 2023.

Daginvulling jeugd
Op Daginvulling Jeugd 2024 is sprake van een incidenteel voordeel op de lasten van € 124.000. Dit voordeel is ontstaan doordat de jeugdhulp bij een kleinere gecontracteerde aanbieder is gestopt. Vanwege de ontwikkelingen die op Daginvulling jeugdhulp plaatsvinden, betreft het een incidenteel voordeel.

PGB Jeugd
Op het budget PGB Jeugdhulp is sprake van een nadeel op de lasten van € 97.000. In de eerste tussenrapportage 2024 (PPN 2025) is, vanwege een afname van het aantal PGB’s Jeugd, het budget PGB Jeugd structureel verlaagd (voor 2024 met € 218.000). In de praktijk zagen we hierbij een kostenverschuiving van PGB Jeugdhulp naar Maatwerk Jeugd.
Het nadeel op PGB Jeugdhulp van € 97.000 kan worden verklaard door de druk op de wachtlijst voor een plek in het Kinderdagcentrum (KDC). In dit kader zijn gedurende 2024 vier PGB’s voor KDC toegekend. Hierbij gaat het om gemiddeld hoge lasten. Het betreft een structureel nadeel.

Huishoudelijke hulp
Op het budget voor Huishoudelijke hulp is een voordeel van circa € 152.000. Bij de 2e tussenrapportage is het budget nog met € 473.185 opgehoogd vanwege de sterke groei (9%) van het aantal cliënten met een indicatie voor huishoudelijke hulp. De prognose was gebaseerd op realisatie t/m juli 2024. De daadwerkelijke groei is in 2024 iets lager uitgevallen. Daarnaast is een voordeel ontstaan als gevolg van de maatregelen van het project huishoudelijke hulp. Een deel hiervan is reeds als bezuiniging vanaf 2025 ingeboekt. Over de verdere invulling van de bezuiniging wordt nader geadviseerd.

Begeleiding Wmo
Het voordeel op het budget Begeleiding Wmo ad € 767.000 bestaat uit twee delen:

  1. Vanuit de centrummiddelen een bedrag van € 345.254 beschikbaar gesteld als tegemoetkoming voor de overbruggingszorg voor cliënten op de wachtlijst van beschermd wonen. Dit bedrag is niet nodig om de kosten voor begeleiding te dekken waardoor dit voordeel ten gunste komt van het sociaal domein.
  2. Een voordeel van € 422.000 op de realisatie gerealiseerd door het toepassen van een P*Q bekostiging vanaf 1 april ipv een vast maandbedrag. Dit leidde tot een daling van de maandelijkse kosten met € 50.000. Vanaf 2026 is op dit budget een bezuinigingstaakstelling geboekt. Over de invulling hiervan wordt nader geadviseerd in de perspectiefnota 2026.

Collectief vervoer
Op het budget Collectief vervoer is een voordeel van ongeveer € 180.000. Bij de perspectiefnota was het budget structureel met € 220.000 opgehoogd vanwege een stijging van de kosten in het 1e kwartaal 2024 met 23% ten opzichte van het 1e kwartaal 2023. Na het 1e kwartaal is de stijging afgevlakt en zijn de kosten in 2024 10% hoger dan over 2023. Vanaf 2026 is op dit budget een bezuinigingstaakstelling geboekt. Over de invulling hiervan wordt nader geadviseerd in de perspectiefnota 2026.

Beschermd Thuis
Het in 2023 vastgestelde beleidsplan Beschermd Thuis in Nissewaard is gericht op kwetsbare inwoners met problemen bij het vinden of behouden van een thuis. Op het budget Beschermd Thuis is een incidenteel voordeel op de lasten van € 161.000. Dit voordeel is ontstaan doordat het beleid beschermd thuis later wordt gerealiseerd dan gepland. In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om een bedrag ad € 162.902 over te hevelen naar 2025 (per saldo is het voordeel op het budget € 162.902).
In de tweede tussenrapportage 2024 is verwerkt dat in 2024 een bedrag van € 1.890.178 niet wordt gerealiseerd. Hiervan is € 1.639.693 overgeheveld naar 2025 waaronder € 1 miljoen aan incidentele middelen voor het verbouwen en inrichten van woon- en opvangvormen.

TOZO afrekening 2023
Per saldo is op de TOZO (Tijdelijke Overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) een nadeel van € 201.000. Dit nadeel heeft voor € 221.000 betrekking op een terugbetaling aan het Rijk inzake de afrekening TOZO 2023.

ESF subsidie EU-REACT 20-22
Op het budget ESF-subsidie is een voordeel van circa € 687.000. Vanuit 2023 is € 396.000 aan middelen overgeheveld. Hiervan resteert in 2024 nog 387.000. Daarnaast is in december 2024 een restantbetaling ontvangen van € 300.000 inzake de afwikkeling ESF-subsidie 2020-2022. De resterende ESF-middelen hebben betrekking op het instrument REACT-EU. De ESF-middelen van REACT-EU zijn met name gericht op de ondersteuning van kwetsbare werkenden en werkzoekenden.  In de PPN2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025. Dit om in te zetten op het binnenhalen van de volgende tranche van het ESF budget. De kosten gaan in deze voor de baten uit.

ESF subsidie 22-23 (nog te ontvangen)
Voor het boekjaar 2024 is nog een ESF subsidie van toepassing. Als centrumgemeente van de arbeidsmarktregio heeft gemeente Rotterdam de ESF+ subsidie mede namens de regiogemeenten (waaronder de gemeente Nissewaard) aangevraagd. Het betreft de subsidie ESF+ 2022-2023 AMR Rijnmond. Deze ESF-subsidie wordt door de gemeenten in AMR Rijnmond gebruikt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt stapsgewijs (dichter) naar werk te begeleiden d.m.v. re-integratiedienstverlening (casemanagement). De einddeclaratie van dit project is inmiddels ingediend. De eindcontrole (uitgevoerd door subsidieverstrekker UVB SZW) is momenteel bezig en wordt naar verwachting in het 3e kwartaal van 2025 afgerond. De verwachting is dat de 100% subsidierealisatie wordt behaald. Daarna volgt er een 80% bevoorschotting vanuit de gemeente Rotterdam vanwege risico op een eventuele tweedelijnscontrole door de Auditdienst Rijk. Zodra de definitieve vaststellingsbeschikking is ontvangen, wordt de resterende 20% uitbetaald. Voor Nissewaard gaat het in totaal om een bedrag ad € 353.512.

Het voordeel van € 353.512 wordt gestort in de reserve sociaal domein. Pas na de definitieve beschikking zal worden voorgesteld om deze middelen in te zetten voor re-integratie.

Regenbooggelden
Op het budget Anti discriminatievoorziening is een voordeel van € 127.000. Dit komt omdat met betrekking tot de Regenbooggelden nog weinig uitgaven zijn. Een bedrag van € 57.950 (inclusief € 10.000 pilot veilige wijken) is overgeheveld vanuit 2023 en het reguliere budget in 2024 bedraagt € 84.293. Daarnaast is incidenteel € 32.188 vanuit het gemeentefonds in 2024 beschikbaar gesteld voor dit beleidsterrein. Door het ontbreken van een beleidsplan zijn er in 2024 nog geen grote uitgaven geweest. Voor 2025 worden nu uitgaven verwacht. In de PPN2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025. Vanaf 2026 is een bezuinigingstaakstelling opgenomen van € 20.000.

Uitvoering Inburgering
Op het budget Uitvoering inburgering is een onderbesteding van € 129.000. Er is een groep inburgeraars die later is gestart met hun traject door (landelijke) opstartproblemen bij inwerkingtreding van de nieuwe wet. Daardoor worden sommige kosten later gemaakt dan vooraf verwacht. Aan deze groep wordt in 2025 maatwerk geboden om het inburgeringsexamen alsnog te behalen en aan de wettelijke verplichting te voldoen en hieraan zijn kosten verbonden die drukken op het uitvoeringsbudget. Daarnaast is aandacht voor de jongere inburgeringsplichtigen. Voor deze groep is specifiek aandacht gevraagd in het laatste half jaar van 2024 en acties hierop lopen nog. In 2025 wordt hierop extra inzet gepleegd zodat zij minder lang afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering. In de PPN2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

Overige
De overige, verhoudingsgewijs kleinere, mutaties tellen op tot een bedrag van € 170.000 voordelig.

Verloop reserve sociaal domein
Na besluitvorming van de jaarrekening 2024 en inclusief concept overhevelingsvoorstel in de PPN2026, is het verloop van de reserve sociaal domein als volgt. In de reserve SD is een bedrag ad € 353.512 opgenomen voor "nog te ontvangen" ESF subsidie 22-23.

RESERVE SD (* € 1.000)

2024

2025

2026

2027

2028

Saldo 1 januari

14.333

11.375

6.672

5.711

4.140

Besloten onttrekkingen 2024 (conform besluit)

-8.120

Besloten stortingen 2024 (conform besluit)

2.391

Onttrekking overheveling 2023/2024 obv realisatie

-3.774

Resultaat jaarrekening (exclusief overheveling)

1.412

Voorstel overheveling 2024/2025 (PPN2026)

1.691

-1.691

Besloten overheveling 2024/2025 (2e turap 2024)

3.442

-2.192

-500

-181

-70

Besloten onttrekkingen begroting 2025-2028

-819

-461

-1.391

Saldo 31 december

11.375

6.672

5.711

4.140

4.070

[1]  Bron: Ontwerpbegroting 2026 Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond, AB 11 april 2025

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 09:36:33 met de export van 07/15/2025 09:04:59