Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
GR Voorne-Putten Werkt + BV Voorne-Putten Werkt
GR Voorne-Putten Werkt + BV Voorne-Putten Werkt
Openbaar belang
Met ingang van 1 januari 2017 is de gemeenschappelijke regeling (GR) Voorne-Putten Werkt tussen de colleges van B&W van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Westvoorne (sedert 1 januari 2023 Voorne aan Zee) en Nissewaard ingegaan.
De gemeente heeft belang bij de organisatie gezien het feit dat deze een (beschutte) werkplek kan bieden en uitvoering geeft aan onze wettelijke taak in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
Hiernaast ondersteunt de organisatie bij het ontwikkelen van passende (garantie-)banen. Het hebben van werk is belangrijk voor het gevoel dat je maatschappelijk van betekenis bent. Hiermee draagt Voorne-Putten Werkt bij aan een inclusieve samenleving en het verminderen van het aantal inwoners in de bijstand. De uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening blijft vooralsnog de belangrijkste taak.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Voorne-Putten Werkt heeft een statutaire directie, bestaande uit twee directeuren. Deze statutaire directeuren zijn beiden in dienst van de gemeente Nissewaard. Daarnaast is er een algemene vergadering van aandeelhouders, die bestaat uit het college van B&W van gemeente Nissewaard. De gemeente wordt vertegenwoordigd door wethouder H. Stengs-Nijhof.Stemverhouding
100%Afgesproken prestaties
We streven naar een inclusieve arbeidsmarkt. In dit kader voert Voorne-Putten Werkt onder andere dienstverlening uit op het vlak van de Wet sociale werkvoorziening en de Participatiewet. Dit conform de dienstverleningsovereenkomst welke wij als gemeente met hen hebben afgesloten. De organisatie ondersteunt onder andere bij het ontwikkelen van passende (garantie-)banen. Hiermee draagt Voorne-Putten Werkt bij aan een inclusieve samenleving en het verminderen van het aantal inwoners in de bijstand.
In de dienstverleningsovereenkomst is een jaarlijkse productprijs overeengekomen. Voor dit bedrag worden de taken uitgevoerd. Dit bedrag is gerelateerd aan onder andere het aantal in te zetten leerlijnen, maar ook de inzet van de zogeheten diagnosefase. In deze overeenkomst wordt verder opgenomen welke leerlijnen Voorne-Putten Werkt uitvoert en hoeveel kandidaten hier naar verwachting gebruik van zullen maken.
Risico's beleidsmatig
De gehanteerde productprijs bestaat uit de Rijksbijdrage plus een aanvullende bijdrage van de deelnemende gemeenten. Bij afwijkingen van de productprijs tot 5% worden de voor- of nadelen toegerekend aan Nissewaard.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
3.05%
34.87%
0.0%
35%
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
De totale bijdrage aan de BV Voorne Putten Werkt bedraagt € 9.877.587.
De totale bijdrage aan de BV Voorne Putten Werkt bedraagt € 10.124.094.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 1.788.697
€ 1.788.540
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 603.808
€ 434.916
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ -11.679
-€ 157
Marktontwikkelingen
Na turbulente jaren met een coronapandemie en een snel economisch herstel stabiliseerde de banengroei in 2024. Daarbij speelt de afstand tot de arbeidsmarkt van onze doelgroep een rol bij het krijgen en behouden van arbeid. Werkgevers zullen derhalve ook steeds meer moeten gaan kijken naar andere oplossingen zoals het werk anders organiseren. Hier is in 2024 aandacht aan besteed.
VPW heeft in samenwerking met de gemeente en andere partners, zoals andere gemeenten in de arbeidsmarktregio, werkgevers, werk- leerbedrijven en het onderwijs ingezet op preventie, ontwikkeling, (duurzame) uitstroom en nazorg.Er waren ook betere kansen op detachering van de Wsw- en nieuw beschut medewerkers. Hiernaast is er wederom geïnvesteerd in verbreding van de orderportefeuille om aan de medewerkers meer gevarieerd werk te kunnen bieden.
- Gemeenschappelijke regelingen
Syntrophos
Syntrophos
Openbaar belang
Op 1 maart 2013 is de gemeenschappelijke regeling Syntrophos van start gegaan. Syntrophos is een samenwerkingsverband van Voorne aan Zee en Nissewaard, waarin deze gemeenten gezamenlijk hun werkzaamheden op het gebied van ICT en Geo-informatie hebben ondergebracht. Redenen daarvoor waren het verminderen van kwetsbaarheid, het vergroten van de slagkracht, het beter mee kunnen gaan met nieuwe ontwikkelingen en landelijke eisen, het beheersen van de kosten, het gezamenlijk kunnen doen van noodzakelijke investeringen en het verbeteren van de dienstverlening.
Deze samenwerking biedt in de snelle technologische ontwikkeling van informatievoorziening veel voordelen bij nieuwe ontwikkelingen. Anderzijds kan voor het functioneren van de gemeente ook een risico zitten in het op afstand zetten van noodzakelijke ICT-kennis en infrastructuur.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
In het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is elk van de deelnemende gemeenten met één lid vertegenwoordigd. Het lid van de gemeente Nissewaard is voorzitter van het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie. In de besluitvorming telt de stem van zowel Nissewaard als Voorne aan Zee voor vier.Stemverhouding
50%/50%Afgesproken prestaties
De prestaties worden vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst met een daaraan gekoppeld service level agreement. Hierin komt tot uitdrukking wat, wanneer en tegen welke kwaliteit Syntrophos levert en tegen welke prijs.
Syntrophos als opdrachtnemer en de deelnemende gemeenten als opdrachtgevers dragen samen zorg voor de realisatie van zes strategische doelstellingen:- het bijdragen aan een betere dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen;
- het bieden van continuïteit door beperking van organisatorische kwetsbaarheid;
- het verder verhogen van de kwaliteit van de processen;
- het verder verhogen van de vakkundigheid, bekwaamheid en deskundigheid van medewerkers;
- het efficiënt inzetten van de beschikbare capaciteit;
- het realiseren van besparingen door schaalvoordelen.
Naast deze doelstellingen wordt op basis van afzonderlijke overeenkomsten de veiligheid geregeld in overeenstemming met landelijke regelgeving en uitgangspunten.
Risico's beleidsmatig
Syntrophos heeft de afgelopen jaren te maken gehad met zowel technisch als organisatorische problemen. Deze zijn in een meerjarenplan aangepakt. De aanpak is in de laatste fase aangekomen, hierover wordt het bestuur maandelijks geïnformeerd. Aspecten als steeds verder oplopende beveiligingseisen in combinatie met extra efficiency maatregelen vragen om extra aandacht en capaciteit tijdens het meerjarenverbeterproces. De vergelijking van de kosten per inwoner afgezet tegen het landelijk gemiddelde, geeft aan dat de opgenomen efficiency taakstelling een lastige opgave zal zijn.
Operationele risico’s in de zin van verstoringen van het netwerk met gevaar voor de continuïteit van de bedrijfsvoering van de gemeenten zijn in het aflopen jaar zeer beperkt voorgekomen. In ieder geval binnen de daarvoor gestelde normen.Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
28,49 %
1,48 %
100 %
€ 210.796
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
€ 9.758.107
€ 9.881.704
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 210.796
€ 210.796
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 11.270.252
€ 7.934.036
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
In 2024 heeft de gemeente Nissewaard, in samenwerking met Syntrophos, gewerkt aan verschillende strategische initiatieven om de samenwerking te versterken. Een belangrijk aandachtspunt was het updaten van de Producten en Diensten Catalogus (PDC) en de Dienstverleningsovereenkomst (DVO). Hierdoor zijn de voorwaarden voor samenwerking geoptimaliseerd, wat heeft geleid tot een efficiënter gebruik van middelen en een betere afstemming tussen beide partijen.
Daarnaast is gewerkt aan het verbeteren van de governance tussen de gemeente en Syntrophos. Dit heeft geresulteerd in een transparantere werkrelatie, met heldere afspraken over verantwoordelijkheden, processen en projectuitvoering. Deze verbeterde governance is noodzakelijk om de gezamenlijke doelstellingen effectief te realiseren en bij te dragen aan de duurzame groei van de organisatie. Tevens is in 2024 een start gemaakt met de implementatie van een nieuwe digitale werkplek. Deze werkplek, die in 2025 verder wordt uitgerold, stelt medewerkers in staat om flexibeler en efficiënter te werken. Syntrophos speelt hierbij een belangrijke rol door de gemeente te ondersteunen bij het uitvoeren van haar strategisch ICT-portfolio. Dit omvat het leveren van expertise en het implementeren van nieuwe technologieën die de gemeentelijke processen verder optimaliseren.
- Gemeenschappelijke regelingen
Jeugdhulp Rijnmond
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Binnen de Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling in het leven geroepen (GRJR). De uitvoering is belegd bij de uitvoeringsorganisatie GRJR. De uitvoeringsorganisatie GRJR koopt de specialistische jeugdhulp in voor de deelnemende GRJR-gemeenten waaronder Nissewaard en verzorgt subsidieverlening aan partijen. De uitvoeringsorganisatie voert de taken uit met in acht neming van bovenregionale of landelijke afspraken. De lasten kunnen onderverdeeld worden naar:
- Lasten specialistische jeugdhulp opgenomen in de begroting van de GRJR
- Deze lasten betreffen de subsidietaken en de uitvoeringstaken van de uitvoeringsorganisatie GRJR. Deze jeugdhulp bestaat uit:
- Perceel F: Subsidies voor crisishulp
- Perceel G: Subsidies voor jeugdbescherming en jeugdreclassering
- Perceel H: Subsidies voor Veilig Thuis
- Perceel J: Kosten uitvoeringsorganisatie GRJR
- Hiervoor betalen de deelnemende GRJR-gemeenten een deelnemersbijdrage (bijdrageregeling voor afgesproken). De bijdragen van de deelnemende gemeenten worden vastgesteld door het Algemeen Bestuur GRJR.
- Deelnemende gemeenten moeten de door het AB GRJR vastgestelde deelnemersbijdrage overnemen in de eigen gemeentelijke begroting. De provincie Zuid-Holland ziet hierop toe.
- Lasten specialistische jeugdhulp opgenomen in onze eigen gemeentelijke begroting
- De door de uitvoeringsorganisatie GRJR ingekochte specialistische jeugdhulp wordt door de deelnemende gemeenten, vaak op aangeven van wettelijke verwijzers, ingezet voor haar jeugdigen. De kosten die voorvloeien uit deze gemeentelijke toewijzingen van hulp moeten op grond van het Besluit Begroten en Verantwoorden Gemeenten en Provincies (BBV) door de gemeenten zelf begroot en verantwoord worden. Daarom staan deze zorgkosten niet (meer zoals voorheen) in de GRJR-begroting. Deze jeugdhulp bestaat uit:
- Perceel A: Pleeghulp
- Perceel B: Opname
- Perceel C: Langdurig Verblijf
- Perceel D: Daghulp
- Perceel E: Ambulante hulp
- Perceel I: Maatwerkcontracten (buitenregionale plaatsingen) en landelijk
ingekochte jeugdhulp (LTA)
- Voor de door de uitvoeringsorganisatie GRJR ingekochte regionale jeugdhulp, die is opgenomen in onze eigen gemeentelijke begroting, wordt een voorschot afgesproken (dit voorschot is opgenomen in de bijlage van de begroting GRJR).
- De zorgkosten van de percelen A t/m E en I worden aldus begroot waarbij de GRJR een begrotingsadvies geeft. Tegelijk met de begroting GRJR stelt het AB GRJR de bijlage met “het GRJR-begrotingsadvies regionale zorgkosten jeugdhulp’ vast.
- Het betreft een begrotingsadvies en is voor gemeenten richtinggevend en niet bindend. De toezichthouder provincie Zuid-Holland zal echter, conform voorgaande jaren, scherp toezien op de onderbouwing van afwijkingen van gemeenten van het GRJR-begrotingsadvies. Dit betekent dat als gemeenten willen afwijken van het begrotingsadvies dat ze dit dan degelijk moeten onderbouwen.
Aanvullend:
- Na goedkeuring door de betreffende deelnemende gemeente, voldoet de uitvoeringsorganisatie GRJR alle betalingen van de door de uitvoeringsorganisatie ingekochte specialistische jeugdhulp aan de zorgpartijen.
- De uitvoeringsorganisatie GRJR bevordert het gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de uitvoering van de wettelijke jeugdhulptaken
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 13 leden bestaat. Namens de subregio Voorne Putten/Goeree Overflakkee heeft wethouder H. Stengs zitting in het Dagelijks Bestuur (DB).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen op basis van inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
De GRJR zorgt voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken. Dit op basis van de regiovisie en de daarin aangekondigde maatregelen vanuit de landelijke hervormingsagenda, welke gezamenlijk de regioagenda vormt, die bestaat uit :
1. jeugdhulp en onderwijs
2. af- en ombouw residentieel en jeugdhulp +
3. veiligheidsketen
4.bestaanszekerheid
5.doorontwikkelen expertise netwerken
6. 18- naar 18+
7. cliëntparticipatie.Op basis van de regio-agenda zijn er gezamenlijk prioriteiten gesteld. De aansluiting jeugd-onderwijs, 18-/18+ en bestaanszekerheid vormen daarin de top 3 in 2024. Per thema vormden we regionaal een werkgroep (gezamenlijk met stakeholders) om de hervorming handen en voeten te geven.
Doel van de GRJR is nog steeds het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder als dat nodig is. In 2022 zijn een aantal wijzigingen in de governance doorgevoerd die de uitvoeringsorganisatie slagvaardiger maken, waaronder het toevoegen van een directeurenoverleg vanuit de gemeenten om efficiënter te kunnen sturen op effecten van bedrijfsvoering en capaciteit binnen de individuele gemeenten.
De bijdragen en voorschotten van de deelnemende gemeenten zijn gebaseerd op zorggebruik. Dit is van belang omdat we zien dat het aantal jeugdigen met jeugdhulp niet stijgt maar wel de complexiteit en intensiteit van hulpvragen (o.a. door corona, maatschappelijk ontwikkelingen als prestatiedruk etc.) en daarmee ook de kosten. Door effectievere data en monitoring (via het ingevoerde dashboard) kunnen we in de regio en als gemeente gerichter sturen op het veld. Daarnaast voorkomen we zoveel als mogelijk nabetalingen.
Risico's beleidsmatig
Het daadwerkelijk bereiken van gewenste financiële effecten is complex, tot nu toe is sprake van budgetoverschrijding bij verschillende percelen. Hierbij spelen verschillende externe factoren zoals de hervormingsagenda jeugd, afbouw van gesloten jeugdhulp en opgelegde landelijke tarieven en investeringen door gemeenten voor o.a. jeugdbescherming en pleegzorg. Eveneens is in de Jeugdwet vastgelegd dat naast het team jeugd in onze gemeente ook huisartsen, jeugdartsen, medisch specialisten, rechters, jeugdbeschermers en jeugdreclassering mogen verwijzen naar jeugdhulp. Mede hierdoor is het risico aanwezig dat de werkelijkheid zich anders ontwikkelt. Dit geldt mede voor de opbrengsten van kostenbeheersingsmaatregelen van de Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (zie kopje Marktontwikkelingen). De GRJR-ramingen gaan aldus gepaard met onzekerheden over de trendmatige ontwikkeling/groei en de effectiviteit van de kostenbeheersingsmaatregelen.
Samenwerking met 13 gemeenten binnen de GRJR is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt én dat we een gezamenlijke stem hebben in de regio richting VNG en VWS.
Landelijk wordt gewerkt aan de 'Zorgvormenlijst', een lijst met jeugdhulpvoorzieningen die regionaal ingekocht moet worden. Het grootste deel van deze zorgvormen worden binnen de GRJR reeds ingekocht. Vermoedelijk moet de jeugdhulp vanuit een Kinderdagcentrum (KDC) op termijn wel regionaal ingekocht gaan worden.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
0,00
0,00
0,00
0
De begroting 2024 bevat geen weerstandsvermogen of een budget voor risicodekking. Het risico op tegenvallende jeugdhulp-uitgaven wordt door de deelnemende gemeenten zelf beheerst en gemeenten houden daarvoor zelf weerstandsvermogen aan.
Financiën 2024
Financiële bijdrage/voorschot o.b.v. voorlopige jaarstukken 2024
Bijdrage/voorschot 2024*
€ 31.004.942
*
- De bijdrage/voorschot van gemeente Nissewaard ad € 31.004.942 heeft betrekking de specialistische jeugdhulp opgenomen in de GRJR-jaarrekening (= bijdrage) en de specialistische jeugdhulp in onze eigen jaarrekening (= als voorschot opgenomen in bijlage GRJR-jaarrekening).
- Betreft bijdrage/voorschot o.b.v. de voorlopige jaarstukken 2024 GRJR (en bijlage). De jaarstukken 2024 zijn nog voorlopig omdat de definitieve productiecijfers (met accountantsverklaringen) van de zorgaanbieders en subsidieontvangers per 1 april 2025 beschikbaar zijn gekomen. Daarnaast werden de gemeentelijke data over inzet/toewijzing van hulp verder gecompleteerd. Hierdoor kan het definitieve rekeningresultaat 2024 nog afwijken.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 83.118.000
€ 80.100.000
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
- De uitvoeringsorganisatie GRJR levert jaarlijks twee bestuursrapportages op en twee maandelijkse rapportages. De bestuursrapportage van de GRJR wordt inhoudelijk doorontwikkeld. Er is een 'kader beleid en financieel beheer' opgemaakt om met elkaar de data en monitoring verder te verbeteren. De dataverzameling wordt verbeterd op basis van een strategisch informatieplan.
- Aangezien de kosten van jeugdzorg landelijke en regionaal (en dus per gemeente) blijven stijgen is in gezamenlijkheid gewerkt aan een bestuursopdracht aan de uitvoeringsorganisatie GRJR waarin we met elkaar maatregelen nemen om te trachten een kostenombuiging te realiseren binnen de mogelijkheden die gemeenten en de GRJR hebben.
- Op 16 februari 2024 heeft het Algemeen Bestuur van de GRJR in dit kader de Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (RBOK) vastgesteld. De maatregelen van de RBOK richten zich met name op verscherpte toepassing van bestaande kaders en contractafspraken met de zorgaanbieders om daarmee onnodig dure of doorlopende inzet van jeugdhulp te beperken.
- De RBOK-maatregelen moeten samen met lokale maatregelen en de Hervormingsagenda Jeugdhulp resulteren in de ambitie om de kosten van regionale specialistische jeugdhulp in de regio Rijnmond om te buigen. De RBOK wordt op totaalniveau gemonitord. Via de bestaande bestuursrapportages wordt overzicht gehouden op de voortgang. De financiële sturing is gericht op het beperken van de ongewenste groei in zorgvolume en kosten.De resultaten zijn wel afhankelijk van keuzen die het Rijk maakt op langere termijn financieel t.b.v. jeugdzorg en de maatschappelijke ontwikkelingen.
- De RBOK sluit mede aan op het door de deskundigencommissie gepresenteerde rapport in januari 2025 waarin de commissie een zwaarwegend advies geeft aan: Gemeenten, Rijk, Zorgaanbieders, Zorgprofessionals en Jeugdigen. Het advies is door de VNG (gemeenten) volledig geaccepteerd, onder de voorwaarde dat ook het Rijk dit advies omarmt. Dit betekent dat er geen verdere groei in de specialistische jeugdzorg wordt nagestreefd.
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD Rotterdam-Rijnmond
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet publieke gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die wordt uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie heeft de GGD RR een basistakenpakket dat bestaat uit:- Monitoring, signalering, en advisering.
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming.
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crisis.
- Infectieziektebestrijding.
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld. Vanaf 1 januari 2024 is wederom een begroting voor vier jaar vastgelegd. Naast dit basistakenpakket voert de GGD RR ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard zijn dit taken op het gebied van Wmo-toezicht, inspecties kinderopvang en taken gerelateerd aan de uitvoering van de Omgevingswet en collectieve advisering.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het college in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid, de portefeuillehouder Volksgezondheid, en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestaat uit 15 leden.Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit, met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard heeft derhalve twee stemmen.Afgesproken prestaties
- De GGD-RR voert het jaarplan voor 2024 uit conform de afspraken. DE GGD-RR legt jaarlijks verantwoording af over de uitvoering van de producten in een tussentijdse rapportage en jaarverslag. Het budgettair kader voor 2023 bedraagt € 8,45 per inwoner voor het vaste deel van het basistakenpakket.
- Het variabele deel van het basistakenpakket bestaat uit inspecties kinderopvang en kent geen vast bedrag per inwoner. Dit, omdat het afhangt van het aantal locaties en het gewenste aantal inspecties per gemeente. Deze wettelijke basistaak wordt afgerekend op basis van daadwerkelijke aantallen uitgevoerde inspecties. De kosten per inspectie houden gelijke tred met het afgegeven indexpercentage.
- De plustaken maken geen deel uit van de begroting en vallen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Risico's beleidsmatig
- De gemeenschappelijke regeling GGD -RR kent geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie. Personeel en eventuele risico’s zijn daarmee voor de rekening van de gemeente Rotterdam.
- De gemeenschappelijke regeling regelt feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD -RR. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deel van het basistakenpakket is € 734.288. De bijdrage voor het variabele deel is € 191.189.
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deel van het basistakenpakket is € 789.879. De bijdrage voor het variabele deel is € 204.190.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
n.v.t.
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
n.v.t.
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
n.v.t.
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.
Marktontwikkelingen
- Binnen de gemeenschappelijke regeling GGD-RR wordt het indexpercentage gehanteerd dat jaarlijks wordt afgegeven door de Kring van Gemeentesecretarissen van de regio Rotterdam Rijnmond. De begroting is voor 2024 opgehoogd met het indexpercentage van + 3,6% ten opzichte van het begrotingsjaar 2023.
- Er is sinds de vaststelling van de voorgaande vierjarenbegroting en bijbehorend basistakenpakket veel veranderd. Niet alleen is de corona pandemie van forse impact geweest, diverse ontwikkelingen in het zorgdomein zijn van grote invloed op de uitvoeringstaken die bij de GGD belegd zijn. Om de GGD in staat te stellen om te blijven staan voor de uitvoering van alle wettelijke taken en zo de gezondheidsrisico’s in onze regio te beperken, is hier in de nieuwe meerjarenbegroting vanaf 2024 op geanticipeerd. Het heeft geleidt tot een verhoging van de inwonersbijdrage naar € 8,45 t.o.v € 6,23 in 2023.
- Gemeenschappelijke regelingen
Recreatieschap Voorne-Putten
Recreatieschap Voorne-Putten
Openbaar belang
Het recreatieschap heeft tot taak in onderlinge samenhang het behartigen van het gemeenschappelijk belang van de deelnemers voor wat betreft de ontsluiting, de ontwikkeling, aanleg en het beheer in het kader van de openluchtrecreatie en het toerisme en waar mogelijk van natuur en landschap in het werkgebied.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Er zijn per 1 januari 2023 twee deelnemers, waaronder de gemeente Nissewaard en de gemeente Voorne aan Zee.
Stemverhouding
54%Afgesproken prestaties
Beheer, onderhoud, toezicht en handhaving van recreatiegebieden (in Nissewaard gaat het om De Uitwaayer en De Bernisse).
In samenwerking met het recreatieschap wordt aangestuurd op een kwaliteitsimpuls voor het gebied.
Risico's beleidsmatig
Vanaf 2023 is de financiële bijdrage van de gemeente Rotterdam komen te vervallen. En vanaf 2026 zal de huidige financiële bijdrage van de Provincie Zuid-Holland komen te vervallen. In de destijds afgesloten financieringsovereenkomst is het uitgangspunt opgenomen dat de provincie ook na 2025 haar medeverantwoordelijkheid voor recreatiebeheer behoudt en daartoe middelen beschikbaar stelt. De provincie zal dit met ingang van 2026 vormgeven door toepassing van de Subsidieregeling beheer recreatiegebieden.
Onderzocht wordt hoe de (financiële) relatie met de gemeente Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland in de toekomst vorm moet krijgen. De precieze effecten hiervan zijn nog niet inzichtelijk.Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-29%
49%
9%
Onvoldoende
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
€ 782.240
€ 833.967
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 4.177.170
€ 4.414.420
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 4.431.383
€ 4.667.132
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ 125.382
-€ 63.498
Marktontwikkelingen
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Openbaar belang
De DCMR verzorgt als omgevingsdienst de uitvoering van de
VTH-taken (vergunningverlening, toezicht en handhaving) op milieugebied voor Nissewaard en de andere gemeenten in het Rijnmondgebied en Goeree Overflakkee. Tevens voert de dienst deze taken uit voor de Provincie Zuid-Holland.In een werkplan wordt jaarlijks vastgelegd welke taken de DCMR voor Nissewaard uitvoert en welke middelen hier tegenover staan. In drie ambtelijke en twee bestuurlijke voortgangsoverleggen wordt de voortgang van de werkzaamheden lopende het jaar besproken en waar nodig bijgestuurd.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De GR bestaat uit 14 leden (inclusief provincie Zuid-Holland).
Stemverdeling AB:
3 leden provincie Zuid-Holland: ieder 14 stemmen (totaal dus 42)
2 leden gemeente Rotterdam: ieder 21 stemmen (totaal dus 42)
De 12 regio gemeenten (incl. Nissewaard): ieder lid 2 stemmen
Het AB vergadert 2x per jaar, juni/juli en december.Stemverhouding
1,8% (2/108)Afgesproken prestaties
De afspraken over de werkzaamheden die de DCMR voor 2024 uitgevoerd heeft voor de gemeente Nissewaard zijn vastgelegd in het werkplan 2024 DCMR. Deze afspraken hebben betrekking op het verlenen en actueel houden van vergunningen, het milieu toezicht en handhaving op de afgerond 1500 milieu relevante bedrijven in de gemeente en op (milieu)advisering bij beleid, ruimtelijke ontwikkelingen en onze VTH taakuitvoering. Er is een 24-uurs klachtenlijn beschikbaar voor milieuklachten en de DCMR heeft de luchtkwaliteit en geluidshinder gemonitord voor onze gemeente.
Net als voorgaande jaren laat de daadwerkelijke werkplan besteding over 2024 een structurele overschrijding zien. Dit is het gevolg van het afnemen van meer adviesuren voor beleid, vergunningsprocedures en projecten. De overschrijding wordt verrekend met de meerjarige voorschotrekening bij de DCMR. Het saldo van dit voorschot is inmiddels fors negatief. Er is een plan van aanpak opgesteld om het ontstane tekortsaldo de komende jaren in te lopen. Hierbij wordt ingezet op maximalisatie van de doorbelasting van DCMR milieuadviezen aan initiatiefnemers, projecten en beleidsopgaven.
Risico's beleidsmatig
In de meest recente jaarrekening van de DCMR worden de volgende twee risico's benoemd;
- Onzekerheid invoering Omgevingswet;
De invoering van de Omgevingswet kan leiden tot onvoorziene extra kosten die vooraf niet voorzien waren.
- Focus managementsturing;
Door een te lage focus op zaken als prioriteren, tijdschrijven en het monitoren van KPI's kan onvolledige sturingsinformatie ontstaan waardoor niet adequaat opgetreden kan worden bij budget over- of onderschrijdingen.
In 2024 is de Omgevingswet ingevoerd. De invoering heeft tot nu toe niet geleid tot extra kosten.
Bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de DCMR is rekening gehouden met de genoemde risico's.Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-7,7 %
45,1 %
9,1 %
€ 5.255.000
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
€ 1.319.885
€ 1.488.000
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 4.410.000
€ 7.341.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 3.737.000
€ 2.528.000
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ 607.000
€ 3.517.000
Marktontwikkelingen
De nog steeds gespannen arbeidsmarkt maakt het lastig om alle openstaande vacatures in te vullen. De DCMR voert om de vacatures in te vullen een personeelsbeleid waarbij nieuwe medewerkers actief begeleid worden door ervaren personeel.
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn op basis van art. 9 van de Wet Veiligheidsregio’s verplicht tot het treffen van gemeenschappelijke regelingen ter uitvoering van de in deze artikelen genoemde taken.
De VRR is een samenwerkingsverband waarin de hulpdiensten (Regionale Brandweer, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen, Ambulancezorg en de Gemeenschappelijke Meldkamer van politie, brandweer en ambulance) intensief samenwerken en professionele hulp en bescherming bieden tegen mogelijke risico's en bedreigingen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester van Nissewaard is lid van het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
Stemverhouding
6,5 % (2/31)Afgesproken prestaties
- Ambulancezorg
A1 Ambulance dient binnen 15 minuten na melding bij de Meldkamer bij de patiënt aanwezig te zijn. Norm = 95% van de ritten binnen 15 minuten ter plaatse.
- Brandweerzorg
Het streven is om in 80% van de alarmeringen aan de normtijd te voldoen. (De normtijd is afhankelijk van het object.)
- Meldkamer
90% van de meldingen is binnen 15 seconden aangenomen.
80% van de meldingen is binnen 83 seconden verwerkt door brandweer.
70% van de meldingen is binnen 120 seconden verwerkt voor ambulance.Risico's beleidsmatig
- Vrijwaring gemeenten niet verzekerbare risico's
- Personele capaciteit brandweer
- Deeltijdregeling brandweervrijwilligers
- Spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg
- Niet of beperkt verzekerbare schade
- Alarmering op risicolocaties
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
22,2 %
10,1 %
0,7 %
€ 1.182.000
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
€ 6.473.213
€ 7.140.853
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 9.664.000
€ 9.702.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 62.945.000
€ 48.562.000
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ 2.361.000
€ 507.000
Marktontwikkelingen
- Duurzame piketorganisatie
- Vakbekwaamheid
- Claims van onverzekerbare risico's
- Bouwsteen verplichtend karakter
- Niet of beperkt verzekerbare schade
- Fiscale risico's
- Alarmering bevolking
- Ontwikkeling GHOR
- Verlofsparen
- Gemeenschappelijke regelingen
Streekarchief Voorne-Putten
Streekarchief Voorne-Putten
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling is het resultaat van de wens om het culturele erfgoed, zoals dat door de deelnemers hoofdzakelijk in de vorm van archieven wordt overgebracht, op deskundige wijze centraal te beheren. Op grond van art. 12 van de Archiefwet 1995 en de gemeenschappelijke regeling “Streekarchief Voorne-Putten” is de gemeente verplicht de voor blijvende bewaring in aanmerking komende archieven over te brengen naar een archiefbewaarplaats die voldoet aan de eisen gesteld in de Archiefregeling 2010.
Hoofdtaak van het Streekarchief is het in stand houden, veilig stellen (indien nodig conserveren en restaureren), toegankelijk maken en ter beschikking stellen van de overgebrachte collecties. Daarnaast heeft het Streekarchief als belangrijke taak inspectie uit te oefenen op het beheer van de nog niet overgebrachte deelnemersarchieven.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De deelnemers aan deze gemeenschappelijke regeling zijn de gemeenten Nissewaard en Voorne aan Zee.In 2019 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een openbaar lichaam naar een bedrijfsvoeringsorganisatie. Dat betekent onder andere dat er in plaats van twee bestuurslagen (een algemeen en een dagelijks bestuur) er één bestuurslaag is.
Elke deelnemer aan de regeling is vertegenwoordigd in het bestuur. Het voorzitterschap berust per 2023 bij de burgemeester van Nissewaard.
Stemverhouding
In 2024 is de Gemeenschappelijke Regeling streekarchief Voorne-Putten opnieuw vastgesteld. Hierbij is vastgelegd dat de stemverhouding gelijkelijk over de deelnemers is verdeeld, dus 50-50.Afgesproken prestaties
Ten behoeve van het bestuur is een aantal instrumenten ontwikkeld om meer en beter inzicht te geven in de ontwikkeling van het beleid en het beheersen van de bedrijfsprocessen.
- Jaarlijks wordt aan het bestuur de begroting en rekening voorgelegd.
- Eenmaal per jaar wordt in principe aan het algemeen bestuur een managementrapportage (marap) voorgelegd met een indeling volgens het werkplan.
- Jaarlijks wordt een voortschrijdend werkplan vastgesteld over een periode van vijf jaar.
- Tot slot stelt de streekarchivaris jaarlijks een verslag op van zijn werkzaamheden.
Risico's beleidsmatig
Gelet op de kleinschaligheid van de organisatie: langdurige ziekte van één van de vaste medewerkers; het wegvallen van een groot deel van de vrijwilligers; uittreding van één van de deelnemers.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-75%
93%
0%
Uitstekend
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
€ 437.444
429.450
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 638.374
€ 736.331
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 72.012
€ 34.395
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ 13.982
€ 98.703
Marktontwikkelingen
Het bestuur van de verbonden partij Streekarchief is nadrukkelijk bezig met het toekomstbestendig maken van het Streekarchief. Inmiddels is de huidige locatie niet meer toereikend en wordt er gezocht naar een nieuwe locatie.
Tenslotte is gestart met de toekomstige toetreding van de gemeente Goeree-Overflakkee tot het Streekarchief Voorne-Putten. De gemeente Goeree-Overflakkee heeft bestuurlijk de intentie uitgesproken om toe te treden tot de GR. De toetreding zal naar verwachting in 2026 plaatsvinden. Tevens worden door Voorne aan Zee (als verhuurder) voorbereidingen getroffen voor nieuwbouw.
- Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gestart. De MRDH richt zich daarbij op het vernieuwen van de economie en verbeteren van de bereikbaarheid voor onze regio. Er wordt met elkaar ingezet op strategieontwikkeling, onderlinge afstemming en belangenbehartiging.
De in 2023 vastgestelde Strategische agenda 2023 -2026 ‘Met elkaar, voor elkaar’, kent vier thema, te weten: Groei van de regio, Vernieuwing van de regio, Kwaliteit van de regio en Herstel van de regio.
De MRDH behartigt de belangen van een integraal verkeers- en vervoerssysteem in het gebied middels een ingerichte Vervoersautoriteit. De benodigde financiële middelen komen geheel ten laste van de Brede Doeluitkering (BDU) .Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd in de adviescommissies, bestuurscommissies en het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur bestaat uit 28 leden.Stemverhouding
4,3%Afgesproken prestaties
Opstellen en uitvoeren werkplannen Economisch Vestigingsklimaat en uitvoeren agenda
vervoerautoriteit door de MRDH. Leveren van inbreng in de verschillende werkgroepen door
gemeente.Risico's beleidsmatig
Wanneer onvoldoende input wordt geleverd vanuit de gezamenlijke gemeenten op Voorne-Putten, kunnen er kansen ten aanzien van het versterken van bereikbaarheid en het economisch vestigingsklimaat worden gemist.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
158,7%
2,3%
1,9%
Voldoende
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
€ 257.939
€ 269.012
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 35.421.549
€ 42.034.603
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 1.532.687.220
€ 1.752.607.411
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ 0
€ 831.705
Marktontwikkelingen
Strategische agenda MRDH 2023 - 2026
In 2023 is de strategische agenda van de MRDH geactualiseerd.De Strategische Agenda 2023 - 2026 formuleert de koers voor de komende vier jaar door te werken aan vier regionale opgaven; groei, vernieuwen, kwaliteit en herstel van de regio. Wij zien het werken aan deze opgaven als MRDH als een belangrijke bijdrage om de welvaart en daarmee aan het welzijn van onze inwoners te verbeteren. Om een belangrijke rol in de welvaart, groei, weerbaarheid en leefbaarheid van onze regio te kunnen blijven vervullen is immers een goede bereikbaarheid van Nissewaard zowel met OV als auto en voldoende mogelijkheden om te leren en te kunnen werken van essentieel belang.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
Elementen BV Spijkenisse
Elementen BV Spijkenisse
Openbaar belang
In augustus 2011 is de Elementen Spijkenisse BV opgericht ten behoeve van de aankoop en exploitatie van de 105 appartementen in de Rokade. Dit is gedaan om een groot financieel nadeel voor de gemeente af te wenden. De appartementen zullen in eerste aanleg direct worden verkocht of verhuurd. Het uitgangspunt is dat binnen een periode van 30 jaar alle huurappartementen worden verkocht.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard bezit alle aandelen in de besloten vennootschap.Afgesproken prestaties
Primair verkopen dan wel uitponden van de huurwoningen door middel van verkoop.
Risico's beleidsmatig
Langdurige leegstand van de woningen en stagnatie van de verkopen zijn de grootste risico's.
Dit zou gevolgen kunnen hebben voor de waarde van de appartementen. Ook zijn de prijsontwikkelingen van de woningenverkopen een risico, daar de huuropbrengsten alleen niet dekkend genoeg zijn voor alle betalingsverplichtingen van Elementen Spijkenisse B.V.Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t
n.v.t.
n.v.t.
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 7.116.000
nnb*
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 13.631.000
nnb*
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ 563.000
nnb*
*De jaarcijfers van Elementen B.V. zijn nog niet bekend.
Marktontwikkelingen
In de bedrijfswaardeberekening die jaarlijks wordt opgesteld, was rekening gehouden met vier verkopen per jaar. In 2024 zijn 2 appartementen verkocht. Er zijn niet meer appartementen vrij gekomen voor de verkoop. De opbrengst van de verkopen wordt deels gebruikt door de Elementen B.V. om de openstaande lening af te lossen en dat zorgt voor lagere rentelasten. Verder heeft dit een positief effect op de liquiditeit.
- Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank NV
BNG Bank NV
Openbaar belang
BNG Bank is er voor het publieke domein en het publieke belang. Klanten zijn onder meer gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen en energiebedrijven. Ambitie is dat klanten de bank beschouwen als natuurlijke partner voor het financieren van hun maatschappelijke vraagstukken. Bij BNG Bank draait het niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact. Dat is de drijfveer van BNG Bank. BNG Bank is qua balanstotaal de vierde bank van Nederland.
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.Stemverhouding
0,04%Afgesproken prestaties
Geen specifieke afgesproken prestaties.
Risico's beleidsmatig
Omdat het een belang in een N.V. betreft zijn de financiële risico’s beperkt tot het ingelegde aandelenkapitaal. Verder bestaat voor onze gemeente het risico dat BNG een lager dividend uitkeert dan in de begroting van onze gemeente is opgenomen. Ook dit risico is beperkt, aangezien BNG streeft naar een zo stabiel mogelijk dividenduitkeringspercentage en de huidige kapitalisatie van de bank, zoals gereflecteerd door de leverage ratio en de solvency ratio, substantieel boven de interne en externe vereisten ligt.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
40-43%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
Geen specifieke bijdrage
Geen specifieke bijdrage
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 4.721 mln
€ 4.777 mln
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 110.819 mln
€ 123.164 mln
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ 254 mln
€ 294 mln
Marktontwikkelingen
Voor de BNG zal 2025 een transitiejaar zijn, waarin de basis wordt gelegd voor versnelling, verbetering en meerwaarde in 2026 en verder. BNG blijft investeren in duurzaamheid en sociale voortgang, het versterken van hun positie als leidende financier van maatschappelijke vooruitgang. De verwachting is dat BNG ook in 2025 financieel sterk blijft. Een sterke kapitalisatie, een gezonde rentabiliteit in combinatie met een hoog marktaandeel en goede funding condities zorgt ook voor een solide financieel fundament voor de toekomst.
- Vennootschappen en coöperaties
Stedin
Stedin
Openbaar belang
Stedin Holding N.V. heeft de wettelijke taak om energieleveringen te waarborgen door middel van hun netwerk van kabels en leidingen. Ze beheren en onderhouden de energienetten in het grootste deel van Zuid-Holland, Utrecht en Zeeland.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Stedin Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant, Noord-Holland en de Nederlandse Staat.De gemeente Nissewaard bezit circa 1,88% (106.140 stuks) van de gewone aandelen Stedin. In 2021 heeft de gemeente circa 2,14% (8.903 stuks) van het nieuw uitgegeven cumulatief preferente aandelenkapitaal verworven.
Per 8 december 2023 zijn 671.754 gewone aandelen en één aandeel N1 uitgegeven aan de Staat. Daarnaast is één aandeel N2 uitgegeven aan de gemeente Rotterdam. De N1 en N2 aandelen zijn niet-winstdelend en geïntroduceerd om enerzijds de Nederlandse Staat (N1-aandeelhouder) en anderzijds de gemeente Rotterdam (N2-aandeelhouder) als vertegenwoordiger van de Aandeelhouderscommissie bijzondere zeggenschap te kunnen laten uitoefenen bij specifieke besluiten
Stemverhouding
circa 1,90%Afgesproken prestaties
Met Stedin Holding is de gemeente Nissewaard geen specifieke prestaties overeengekomen.
Risico's beleidsmatig
Als gevolg van de energietransitie en het opvolgen van de afspraken in het klimaatakkoord groeit het elektriciteitsverbruik op piekmomenten enorm. Niet het hele elektriciteitsnet is er klaar voor om die tijdelijke toename op te vangen. Dit vraagt investeringen in het uitbreiden en verzwaren van het netwerk. Voor onze gemeente bestaat het risico dat Stedin een lager dividend uitkeert dan in de begroting van onze gemeente is opgenomen, omdat financiële middelen nodig zijn voor de noodzakelijke investeringen. Dit risico is beperkt doordat met Stedin, ten tijde van de toetreding door de staat, afspraken zijn gemaakt over de toekomstige dividendontwikkeling. Daarnaast bestaat het risico op waardevermindering (afboeking) van de deelname in de verbonden partij. Stedin kent een degelijke financiële- en vermogenspositie, hetgeen een afboeking niet waarschijnlijk maakt.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
42,9%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
N.v.t.
N.v.t.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 3.221 mln
€ 3.370 mln
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 5.063 mln
€ 5.704 mln
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ 170 mln
€ 158 mln
Marktontwikkelingen
De marktontwikkeling voor Stedin wordt sterk beïnvloed door de energietransitie en de geopolitieke ontwikkelingen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen blijft in volle gang, wat leidt tot een grote verbouwing van de infrastructuur. De nadruk ligt op het realiseren van klimaatdoelen, terwijl tegelijkertijd de afhankelijkheid van buitenlandse energie wordt verminderd. Netcapaciteit blijft een uitdaging, vooral door de toenemende vraag naar elektriciteit en de toepassing van nieuwe technologieën zoals (thuis)batterijen. Er is groeiende aandacht voor het voorkomen van netcongestie en het versnellen van de energietransitie.
- Vennootschappen en coöperaties
NV Reinis
NV Reinis
Openbaar belang
- Ten algemenen nutte werkzaam te zijn op het gebied van de verwijdering van afval binnen met name het grondgebied van de gemeente Nissewaard en de daarop aansluitende regio.
- Het reinigen van de openbare ruimte, evenals de buitenruimte bij bedrijven.
- Te voorzien in de behoeften aan andere diensten of het verrichten van ondersteunende activiteiten op het gebied van afvalinzameling.
- Het verlenen van facilitaire diensten, daaronder uitdrukkelijk begrepen het verlenen van diensten aan derden.
Voorts al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig is, alles op te nemen in de ruimste zin van het woord
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard is enig aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 2 leden met een gezamenlijke vertegenwoordiging van de vennootschap. De Raad van commissarissen heeft 3 leden.Begin 2025 heeft Voorne aan Zee besloten te willen toetreden als nieuwe aandeelhouder van Reinis N.V. Indien de gemeenteraad van Nissewaard hiermee instemt zal dit in 2025 worden geformaliseerd.
Stemverhouding
100%Afgesproken prestaties
De operationele afspraken met N.V. Reinis worden in een dienstverleningsovereenkomst vastgelegd. De huidige overeenkomst loopt eind 2025 af en is voor vijf jaar verlengd.
Risico's beleidsmatig
De kosten voor afvalverbranding zijn voor een groot deel afhankelijk van de verschuldigde afvalstoffenbelasting. Deze afvalstoffenbelasting werkt door in de kostprijs van Reinis. Het belang van afvalscheiding en recycling is derhalve groot.
De wisselende opbrengsten voor gescheiden afvalstromen (monostromen) maken het resultaat op de langere termijn minder voorspelbaar (circa 4% van het totale resultaat).Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
76%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
Niet van toepassing, wel betaling voor diensten.
Niet van toepassing, wel betaling voor diensten.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 5,6 mln
€ 6,1 mln
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 2,1 mln
€ 1,9 mln
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ 347.065
€ 824.270
Marktontwikkelingen
De ontwikkelingen in de markt liggen op het gebied van verregaande afvalscheiding en het herwinnen van grondstoffen uit het opgehaalde afval.
- Vennootschappen en coöperaties
Gemeenschappelijk bezit Evides
Gemeenschappelijk bezit Evides
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van drink- en industrieel- water en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De naamloze vennootschap Evides Waterbedrijf kent twee aandeelhoudersgroepen: Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) en Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua (GBE Aqua). Beiden bezitten 50% van de aandelen. Gemeenschappelijk Bezit Evides en GBE Aqua B.V. zijn zogenoemde zuivere holding vennootschappen en hebben enkel tot doel “het houden en beheren van aandelen in Evides Waterbedrijf en het uitoefenen van stemrecht daarop ten behoeve van de aandeelhouders”.De 15 gemeenten van GBE BV. betreffen de volgende gemeente uit Zuid-Holland Zuid: Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Delft, Dordrecht, Hoeksche Waard, Nissewaard, Maassluis, Midden-Delfland, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Westland, Voorne aan Zee en Zwijndrecht.
GBE Aqua B.V. bestaat uit de provincie Zeeland, de 13 Zeeuwse gemeenten en de gemeenten Woensdrecht, Bergen op Zoom en Goeree-Overflakkee.
De gemeente Nissewaard bezit circa 4,4% van de aandelen van GBE B.V.
Stemverhouding in Evides N.V.
2,2%Afgesproken prestaties
Geen specifieke prestaties afgesproken.
Risico's beleidsmatig
Voor onze gemeente bestaat het risico dat Evides een lager dividend uitkeert dan in de begroting van onze gemeente is opgenomen. De activiteiten van Evides zijn kapitaal- en onderhoudsintensief. Met het oog op de omvangrijke investeringsagenda, houdt de financieringsbehoefte de komende jaren nog aan. Er moet derhalve in de toekomst rekening gehouden worden met een extra winstinhouding of lager dividend in het kader van de investeringsagenda. Daarnaast bestaat het risico op waardevermindering (afboeking) van de deelname in de verbonden partij. Evides kent een degelijke financiële- en vermogenspositie, hetgeen een afboeking niet waarschijnlijk maakt.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
41,4 % (Evides N.V.)
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024
Bijdrage 2025
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Eigen vermogen begin en einde jaar Evides N.V.
1-1-2024
31-12-2024
€ 599,3 mln
€ 631,5 mln
Vreemd vermogen begin en einde jaar Evides N.V.
1-1-2024
31-12-2024
€ 871 mln
€ 878,6 mln
Financieel resultaat lopend jaar Evides N.V.
2023
2024
€ 31,2 mln
€ 53,3 mln
Marktontwikkelingen
Bronbescherming en duurzaam waarde creëren (circulaire watertoepassingen) zijn belangrijke ontwikkelingen in de markt.
De drie strategische thema's van Evides van 2025 tot 2029 zijn:
- Klanten bedienen met duurzame waterdiensten op maat;
- Leveren van water, altijd en van betrouwbare kwaliteit;
- Aantrekkelijk zijn voor iedereen die bij en met ons werkt.
Evides voorziet voor 2025 een verdere verbetering van winst- en rendement ten opzichte van 2024. De omzet is vooral afhankelijk van de afzetontwikkeling en het resultaat van eventuele niet voorziene kostenontwikkelingen. Naast resultaat zal het rendement mede afhankelijk zijn van
de mate waarin Evides in staat is de investeringsopgave te realiseren.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen
Stichting CJG Rijnmond
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit, in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:- Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en gezinsondersteuning tussen -9 maanden en 19 jaar.
- Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken gemeente zich daartoe uitstrekt).
- Het verrichten van al hetgeen dat met vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan zijn.
De omvang van het vigerende basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2024-2027. Naast dit basistakenpakket voert CJG Rijnmond ook het aanvullend pakket uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van preventie. Voornamelijk op opvoedondersteuning (b.v. stevig ouderschap) en vroegsignalering als prenataal huisbezoek, pedagoog, etc. De invulling van het aanvullend pakket wordt elk jaar zo nodig aangepast naar de vraagstukken die leven in Nissewaard.
Eind 2023 is een ketenaanpak opgeleverd vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) voor Kansrijke Start. Vanuit het landelijke actieprogramma Kansrijke Start zal gemeente Nissewaard toewerken naar een lokale coalitie t.b.v. de eerste 1.000 dagen van een kind. Door gericht te werken aan verbinding tussen het medische (kraamzorg, verloskundigen en geboortezorg) en sociale (jeugdgezondheidszorg, voorscholen en primair onderwijs) systeem van ouders kunnen we effectiever inzetten op vroegsignalering en het voorkomen van problemen bij opvoeding en opgroeivraagstukken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 12 leden.Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de RvhPB brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
- Bereikbaarheid van kinderen in Nissewaard van 95%.
- Signaalfunctie voor opschaling naar jeugdhulp per JOT-gebied (ernst taxatiemodel).
- Verbetering inzet op VVE (voorschoolse en vroegsschoolse educatie) en implementatie aanpassingen.
- Inzet van JGZ op scholen waarbij zij onderdeel uitmaken van de zorgstructuur op school. Afstemming vindt plaats via het programma Kinderogen.
Risico's beleidsmatig
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
- Inzet op verbinding tussen jeugdgezondheidszorg en transformatieagenda van de gemeenschappelijke regeling jeugdhulp Rijnmond is van belang t.b.v. vroegtijdig signaleren en effectievere op- en afschaling bij inzet van hulp. Het complexe geheel van het aantal gemeenten én partners maakt dat sturing regionaal vertragend kan werken op de praktische uitvoering en resultaten pas op langere termijn zichtbaar zijn.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit, als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
- Het eigen vermogen staat onder druk en dreigt onvoldoende te worden om grote tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Dit hangt samen met hogere loonkosten door landelijke kostenontwikkelingen en grilligheid van overheidsmaatregelen, die verhoging van premies voor sociale lasten of belastingen (bijvoorbeeld BTW) veroorzaken. Hierdoor kunnen tekorten in de exploitatie ontstaan, immers CJG Rijnmond is een organisatie zonder winststreven (OZW).
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Ratio Weerstandsvermogen
N.v.t.
22,3%
N.v.t.
2,0
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024*
€ 2.888.178
* Betreft: Uitvoering wettelijk basispakket jeugdgezondheidszorg; uitvoering rijksvaccinatie-programma; aanvullend preventief pakket, huisvesting en zwangerschapsgesprek.
De kosten voor het basispakket jeugdgezondheidszorg en het rijksvaccinatie-programma worden berekend o.b.v. de kindaantallen volgens CBS per 1-1-2023.Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 3.167.639
€ 2.724.198
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 9.354.286
€ 9.455.171
Financieel resultaat lopend jaar
2023
2024
€ 283.867
- € 443.441
Marktontwikkelingen
- Herijking kindprijs is in 2023 uitgesteld en in 2024 wordt een voorstel voorbereid voor aanpassing van de kindprijs. Het is het streven om de nieuwe kindprijs toe te passen voor de subsidieaanvraag van 2025.
- Het programma CJG Next is een programma voor doorontwikkeling van de dienstverlening van CJG Rijnmond. Waar het tot voor kort vooral ging over het uitdenken van een meer flexibel basisaanbod dat beter aansluit bij de behoefte van de klanten, wordt nu gestart met het gefaseerd implementeren van de verschillende onderdelen. Het programma bestaat uit drie pijlers:
- Het Kader Verantwoorde Zorg
- De Signalerings-en taxatiemethodiek
- Vernieuwing van Producten en diensten
- CJG Pro gaat over de professional van de toekomst. Met CJG Pro wordt de vertaalslag gemaakt van het (toekomstig) dienstenaanbod naar de professionals die in de toekomst nodig zijn om de dienstverlening op een duurzame manier te blijven bieden aan ouders en kinderen. En daarbij het hoofd te bieden aan allerlei ontwikkelingen die van invloed zijn op de toekomst van werk binnen CJG Rijnmond.