Leren, participeren en ondersteunen

Werk, inkomen, armoedebeleid & emancipatie

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • We hebben onze (wettelijke) taken uitgevoerd op het gebied van onder meer re-integratie naar werk, ontwikkeling, preventie en aanpak van schulden en armoede, inburgering, Wet educatie en beroepsonderwijs en Wet taaleis. We verstrekten bijstandsuitkeringen, armoederegelingen, leefgeld aan Oekraïense vluchtelingen en boden beschut werk aan.
  • We hebben inwoners (met een bijstandsuitkering) ondersteund bij hun ontwikkeling en, indien haalbaar, bij het vinden van een baan. We hebben ons op instroombeperking en uitstroombevordering gericht.
  • We hebben onze taakstelling voor statushouders gehaald.
  • We vroegen een tegenprestatie naar vermogen van bijstandsgerechtigden.
  • We hebben meer ingezet op het benutten van het instrument loonkostensubsidie en kochten meer re-integratiemiddelen in, zoals Jellooo voor jongeren en St. Werkshop.
  • We hebben ingezet op de samenwerking binnen de Arbeidsmarktregio Rijnmond.
  • We zochten actief de regionale samenwerking op met andere werk-/leerbedrijven en gemeenten.
  • We hebben actief ingezet om aanspraak te maken op externe middelen te werven voor onze inzet en om onze instrumentaria uit te breiden. Denk hierbij aan subsidies vanuit het Europees Sociaal Fonds, regionale middelen voor jeugdwerkgelegenheid of het landelijk actieplan 'Dichterbij dan je denkt'.
  • We hebben Jongerenpunt Nissewaard in 2024 formeel geopend. Het jongerenpunt is er voor jongeren van 16 tot 27 jaar voor gratis ondersteuning bij vragen over leren, werken en geldzaken. Het jongerenpunt hanteert een integrale aanpak, waarbij diverse interne en externe ketenpartners nauw samenwerken om jongeren zo goed mogelijk te ondersteunen. Ook als er vragen zijn op andere leefgebieden dan leren, werken of geldzaken.  
  • Bijstandsuitkeringen werden op rechtmatigheid en doelmatigheid beoordeeld.
  • We hebben ons ingezet op preventie van schulden en armoede onder jongeren en volwassenen, tegengaan van kansenongelijkheid en het vergroten van het bereik van onze armoederegelingen.
  • We hebben per 1 juli 2024 gratis openbaar vervoer voor ouderen minima ingevoerd.
  • De communicatiecampagne om het bereik van onze armoederegelingen te vergroten is gecontinueerd. Ook is er meer gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot ambtshalve verstrekkingen.
  • We voerden de Energietoeslag uit en andere regelingen, zoals de witgoedregeling, in het kader van de energiearmoede.
  • We waren aangesloten op het schuldenknooppunt, waardoor de looptijd van het schuldentraject werd verminderd en eerder schuldenrust ontstond voor de inwoner.
  • We hebben gebruik gemaakt van een animatieplatform bij schuldhulpverlening, waarmee inwoners door middel van korte animaties uitleg hebben gekregen over het schuldentraject.
  • We nemen deel aan de Nederlandse schuldhulproute. Dat is een landelijk informatiepunt waarop ook ons lokale hulpverleningsaanbod staat.
  • De klantmanagers hadden inkijk in Suwi om beter en sneller inzicht te hebben in gegevens voor een succesvol schuldhulpverleningstraject.
  • We zetten in op vroegsignalering in schuldhulpverlening om (de omvang van) schulden te beperken en vroegtijdig te werken aan oplossingen.
  • We hielpen de gedupeerde gezinnen en jongeren die in de problemen zijn gekomen door de toeslagenaffaire.
  • We bestreden armoede onder inwoners door inzet van onder andere voorzieningen in natura, zoals de Rotterdampas en de gemeentepolis (ziektekostenverzekering). Op de Rotterdampas is de vastgestelde bezuiniging gerealiseerd per 2025.
  • We hebben het Kinderfietsplan ingevoerd en hebben de regeling sport, cultuur en educatie verruimd naar 150% van de bijstandsnorm.
  • We hebben subsidie verleend aan organisaties die ondersteuning bieden bij schulden- en armoedeproblematiek, zoals ondersteuning bij de administratie en leren om assertief te worden.
  • We hebben meer ingezet op ervaringsdeskundigen en maatjesprojecten.
  • We hebben ingezet op stress-sensitieve dienstverlening.
  • We hebben asielstatushouders en gezinsmigranten ondersteund en begeleid bij hun inburgeringsproces (o.a. op taal, ontwikkeling en werk), zodat zij naar vermogen kunnen meedoen in de samenleving.
  • We hebben Social Return on Investment (SROI) breed ingezet. Primair was de focus op arbeid, maar SROI kan ook door middel van sociale inkoop of maatschappelijke activiteiten ingevuld worden.
  • We werkten proces- en ketengericht. Bij het inrichten van processen stond de klant centraal.
  • Nissewaard voerde haar taken uit op het gebied van inclusie. In 2024 hebben we de visie op lokale inclusie en lokale inclusie agenda; waarin iedereen meetelt en fysiek, digitaal en sociaal mee kan doen in besluitvorming gebracht.
  • We hebben ingezet op begrijpelijkheid van communicatie (brieven) richting de inwoners.
Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 09:36:33 met de export van 07/15/2025 09:04:59