Wat heeft het thema gekost?
(bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Rekening | Verschil | |
|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 68.861 | 85.741 | 85.052 | 690 | |
Baten | -41.094 | -53.946 | -55.080 | 1.135 | |
Mutaties reserves | -50 | -3.016 | -1.645 | -1.371 | |
Totaal Thema | 27.717 | 28.780 | 28.326 | 454 |
Toelichting noemenswaardige afwijkingen
- TOZO (SD) (incidenteel voordeel ad € 186.000 op de lasten en incidenteel nadeel ad € 387.000 op de baten)
Per saldo is op de TOZO een nadeel van € 201.000. Dit nadeel heeft voor € 221.000 betrekking op een terugbetaling aan het Rijk inzake de afrekening TOZO 2023.
- Anti discriminatievoorziening (SD) (incidenteel voordeel ad € 127.000 op de lasten)
Op het budget Anti discriminatievoorziening is een voordeel van € 127.000. Dit komt omdat met betrekking tot de Regenbooggelden nog weinig uitgaven zijn. Een bedrag van € 57.950 (inclusief € 10.000 pilot veilige wijken) is overgeheveld vanuit 2023 en het reguliere budget in 2024 bedraagt € 84.293. Daarnaast is incidenteel € 32.188 vanuit het gemeentefonds in 2024 beschikbaar gesteld voor dit beleidsterrein. Door het ontbreken van een beleidsplan zijn er in 2024 nog geen grote uitgaven geweest. Voor 2025 worden nu uitgaven verwacht. In de PPN2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025. Vanaf 2026 is een bezuinigingstaakstelling opgenomen van € 20.000.
- ESF subsidie REACT-EU 2020-2022 (SD) (incidenteel voordeel ad € 387.000 op de lasten en incidenteel voordeel ad € 300.000 op de baten)
Op het budget ESF-subsidie is een voordeel van circa € 687.000. Vanuit 2023 is € 396.000 aan middelen overgeheveld. Hiervan resteert in 2024 nog 387.000. Daarnaast is in december 2024 een restantbetaling ontvangen van € 300.000 inzake de afwikkeling ESF subsidie 2020-2022. De resterende ESF middelen hebben betrekking op het instrument REACT-EU. De ESF middelen van REACT-EU zijn met name gericht op de ondersteuning van kwetsbare werkenden en werkzoekenden. In de PPN2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025. Dit om in te zetten op het binnenhalen van de volgende tranche van het ESF budget. De kosten gaan in deze voor de baten uit.
- ESF subsidie Arbeidsmarkttoeleiding AMR Rijnmond 22-23 (SD) (incidenteel voordeel op de baten ad € 353.000)
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen heeft € 5.499.100 euro aan ESF-subsidie uit het Europees Sociaal Fonds toegezegd aan arbeidsmarktregio Rijnmond over de periode 3 oktober 2022 t/m 31 december 2023. De ESF-subsidie wordt door de gemeenten in AMR Rijnmond gebruikt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt stapsgewijs (dichter) naar werk te begeleiden d.m.v. re-integratiedienstverlening (casemanagement). De einddeclaratie van dit project is inmiddels ingediend. De eindcontrole (uitgevoerd door subsidieverstrekker UVB SZW) is momenteel bezig en wordt naar verwachting in het 3e kwartaal van 2025 afgerond. De verwachting is dat de 100% subsidierealisatie wordt behaald. Daarna volgt er een 80% bevoorschotting vanuit de gemeente Rotterdam vanwege risico op een eventuele tweedelijnscontrole door de Auditdienst Rijk. Zodra de definitieve vaststellingsbeschikking is ontvangen, wordt de resterende 20% uitbetaald. Voor Nissewaard gaat het in totaal om een bedrag ad € 353.512. Deze middelen worden nu in de jaarrekening 2024 als “nog te ontvangen” opgenomen en het voordeel wordt gestort in de reserve sociaal domein. Pas na de definitieve beschikking zal worden voorgesteld om deze middelen in te zetten voor re-integratie.
- Uitvoering Inburgering (SD) (incidenteel voordeel ad € 129.000 op de lasten)
Op het budget Uitvoering inburgering is een onderbesteding van € 129.000. Er is een groep inburgeraars die later is gestart met hun traject door (landelijke) opstartproblemen bij inwerkingtreding van de nieuwe wet. Daardoor worden sommige kosten later gemaakt dan vooraf verwacht. Aan deze groep wordt in 2025 maatwerk geboden om het inburgeringsexamen alsnog te behalen en aan de wettelijke verplichting te voldoen en hieraan zijn kosten verbonden die drukken op het uitvoeringsbudget. Daarnaast is aandacht voor de jongere inburgeringsplichtigen. Voor deze groep is specifiek aandacht gevraagd in het laatste half jaar van 2024 en acties hierop lopen nog. In 2025 wordt hierop extra inzet gepleegd zodat zij minder lang afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering. In de PPN2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.
- SPUK Wet Inburgering (SD) (incidenteel voordeel ad € 2.157.000 op de lasten en incidenteel nadeel ad € 2.157.000 op de baten)
Het resultaat op SPUK Wet Inburgering is per saldo neutraal. Ten behoeve van de specifieke uitkering Wet Inburgering is een bedrag van € 2.217.742 ontvangen in 2024. Vanuit de overheveling 2023-2024 was een bedrag van € 842.000 meegenomen. In totaal was het beschikbaar budget in 2024 ruim € 3 miljoen. Van deze middelen resteert nog € 2,1 miljoen. Het betreft een specifieke uitkering waardoor het saldo geen onderdeel uitmaakt van het resultaat binnen het sociaal domein. De resterende middelen zijn op de balans verantwoord onder “vooruit ontvangen middelen”.
- SPUK Onderwijsroute (SD) (incidenteel voordeel ad € 178.000 op de baten en incidenteel nadeel ad € 178.000 op de lasten)
Het resultaat op SPUK Onderwijsroute is per saldo neutraal. Gemeenten ontvangen via een Specifieke Uitkering van SZW middelen bedoeld om inburgeringsplichtigen toe te leiden naar het reguliere onderwijs. De SPUK onderwijsroute is bedoeld als tijdelijke aanvulling op de reguliere SPUK voor inburgeringsvoorzieningen (Wet Inburgering). Hiermee kunnen gemeenten de komende jaren de onderwijsroute aanbieden, terwijl parallel wordt gewerkt aan een structureel voorstel. De voorlopige uitkering voor 2024 bedraagt € 77.437 en voor 2023 is nog een bedrag ad € 89.636 ontvangen. De resterende middelen van voorgaande jaren zijn € 181.299. Totaal beschikbaar budget is dan € 348.000. Er is in 2024 € 359.000 besteed aan kosten onderwijsroute. Dit betekent dan een bedrag ad € 11.000 als vooruitbetaalde kosten op de balans wordt verantwoord.
- Opvang vluchtelingen Oekraïners (incidenteel voordeel op de lasten van € 585.000)
Voor de opvang van Oekraïners krijgt de gemeente een vergoeding van € 61 per gerealiseerde opvangplek per dag. Hieruit dienen alle kosten voor de opvang betaald te worden. Daarnaast krijgt de gemeente een kostendekkende vergoeding voor transitiekosten en voor leefgeld. Per saldo is de vergoeding € 585.000 hoger dan dat er aan kosten gemaakt zijn.
- Reserve sociaal domein
Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Werk, inkomen, armoede-beleid & emancipatie wordt, volgens vastgesteld beleid, gestort c.q. onttrokken in/aan de reserve Sociaal Domein.
