Financiële toelichting per programma

Overzichten

Overzichten

Thema

Bedrag verschil (x €1.000)

Voordelig of nadelig (V/N)

Toelichting

Baten of Lasten (B/L)

Incidenteel of structureel (I/S)

Ondersteu-ning organisatie

€ 31

V

Wet Open Overheid
De Woo kent een gefaseerde inwerkingtreding en implementatie en raakt een organisatiebrede opgave: het op orde brengen (en houden) van de informatiehuishouding. De uitkering die wij vanuit het Rijk ontvangen is bedoeld om daarmee aan de slag te gaan. Dit vraagt om een meerjarige aanpak met bijbehorende financiële middelen.

In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L

I

€ 360

€ 310

V

N

Robuuste rechtsbescherming
Naar aanleiding van de kindertoeslagenaffaire ontvangt onze gemeente onder meer de zgn. POK-gelden t.b.v. “robuuste rechtsbescherming” om drempels te verlagen voor inwoners in het kader van rechtsbescherming. Aangezien deze taak al voor een deel door de organisatie is uitgevoerd en de uitbreiding hiervan op efficiënte wijze is ingevuld, is ingestemd om een deel van de structurele begrote middelen in te leveren ten behoeve van de bezuinigingen. Verder zal in 2025 éénmalig geïnvesteerd worden in het upgraden van bestaande software en bijbehorende implementatiekosten en tevens in training van personeel op het gebied van rechtsbescherming.

In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L

R

I

I

€ 39

V

Professionalisering inkoopproces
In 2023 heeft uw raad middelen beschikbaar gesteld om ons inkoopproces verder te professionaliseren. De professionaliseringslag vraagt meer tijd en dat kan niet binnen 2 jaar uitgevoerd worden. Vooralsnog hebben we de meeste verbeteringen intern opgepakt naast de reguliere werkzaamheden. Er staan nog meerdere acties die uitgevoerd dienen te worden om zo het inkoopproces te professionaliseren.

In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L

I

€ 51

N

Accountantskosten
Op de accountantskosten is een overschrijding te zien van € 51k met name door de controle van extra ‘Single information, Single audit’ (SiSa) regelingen.

L

I

€ 26

V

Informatieveiligheid
Op de kosten voor informatieveiligheid resteert een budget van € 26k. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere kosten Sosafe. Dit wordt ingezet ter dekking van de overschrijding ICT kosten.

L

I

€ 149

V

Traject testorganisatie IV
In de PPN 2025 is € 150k beschikbaar gesteld voor het traject testorganisatie IV. In 2024 zijn deze middelen niet besteed. In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L

I

€ 36

N

Informatievoorziening
Op advieskosten is een overschrijding van € 36k te zien die voornamelijk wordt veroorzaakt door advieskst implementatie WPG en leidersschapstraject.

L

I

€ 530
€ 197

N
V

Div budgetnrs ICT/Syntrophos
Op de totale kosten voor ICT/Syntrophos is een nadeel te zien van € 539k. Rekening houdend met de inzet van de stelpost ICT overgeheveld van 2023 en de bijdrage van VPW aan de kosten ICT/Syntrophos resteert een nadeel van € 342k. De overschrijding heeft een aantal oorzaken: de belangrijkste zijn de extra kosten voor gezamenlijke en specifieke contracten Nissewaard. Daarnaast hogere lasten door wijziging van de verdeelsleutel wat voor Nissewaard nadelig uitpakt.

L
B

I
I

€ 50

V

Stelpost overhead
De verwachting is dat er incidentele kosten gemaakt moeten worden voor de toekomstige bezuinigingsopgave. Om te komen tot procesverbetering en verhoging van de interne kennis is het noodzakelijk dit bedrag mee te nemen naar 2025.

In de PPN 2026 zal daarom worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L

I

€ 39

V

Placebranding
Door het uitlopen van het strategische plan voor Placebranding is de ontwikkeling van communicatiemiddelen vertraagd. Gestart is met overdracht naar de lijn. De uitwerking van de vervolgstrategie en de inzet van middelen vindt grotendeels in 2025 plaats.

In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L

I

€ 149

V

Project AFAS
Betreft project implementatie AFAS E-HRM systeem, waarbij het project een (financiële) doorloop heeft in boekjaar 2025.

In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L

I

€ 360

N

Verlofsparen en aankoop verlof
Bij verlofsparen is sprake van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen. Daarom vormen wij hier een voorziening voor. Ieder jaar na het sluiten van de salarisadministratie maken wij een nieuwe berekening. Voor 2024 wordt de voorziening aangevuld met
€ 500.000. Hiertegenover staat een voordeel van de niet begrote gekochte verlofuren met een waarde van € 140.000.

L

I

€ 21

V

Decentraal opleidingsbudget
Door verloop van personeel en het niet doorgaan van enkele opleidingen is het budget niet volledig ingezet.

L

I

€ 24

V

Algemeen beheer
In 2024 zijn minder kosten voor algemeen beheer gemaakt dan noodzakelijk werd geacht.

L

I

€ 48
€ 48

V
N

Project daktuin
Tijdens de voorbereidingen voor het plaatsen van sedum op het dak in 2024 is geconstateerd dat de dakbedekking van het stadhuis boven de centrale hal lek is, waardoor eerst vervanging van de dakbedekking noodzakelijk is. De vervanging van de dakbedekking zal halverwege februari 2025 plaatsvinden, met als gevolg dat het sedum nog niet is geplaatst en is uitgesteld tot het dak gereed is.
In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L
R

I
I

€ 55

V

Opleidingsbudget BHV/EHBO/ARBO
Budget is niet volledig gebruikt, omdat trainingen pas in 2025 konden plaatsvinden.

L

I

€ 46

V

Centraal opleidingsbudget
Door verloop van personeel en het niet doorgaan van enkele opleidingen is het budget niet volledig ingezet.
Het voorstel is om het restant budget over te hevelen om zo de organisatieontwikkeling een stevige impuls te kunnen geven aangezien met de komst van de nieuwe gemeentesecretaris begin 2024 ruimte en tijd is genomen om de organisatieontwikkeling tegen het licht te houden en een nieuwe organisatievisie te ontwikkelen. Hierdoor hebben niet alle thema's die voor 2024 waren bepaald de uitwerking gekregen zoals was beoogd.

In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L

I

€ 106

V

Nissewaard Leert
Met de komst van de nieuwe gemeentesecretaris begin 2024 is ruimte en tijd genomen om de organisatieontwikkeling tegen het licht te houden en een nieuwe organisatievisie te ontwikkelen. Hierdoor hebben niet alle thema's die voor 2024 waren bepaald de uitwerking gekregen zoals was beoogd.

De budgetten voor organisatieontwikkeling die eind 2024 resteren, zullen in de PPN 2026 worden voorgesteld om over te hevelen naar 2025 om zo in 2025 – op basis van de nieuwe organisatievisie - een stevige impuls te kunnen geven de organisatieontwikkeling.

L

I

€ 163
€ 27

€ 190

V
V

N

Onderhoud stadhuis
De onderschrijding wordt hoofdzakelijk veroorzaakt, doordat het project dak renovaties van het stadhuis een doorloop heeft in jaar 2025. En daarnaast door de lagere kosten voor onderhoud aan de installaties vanuit correctief en preventief onderhoud.

Daarnaast heeft de gemeente een schadevergoeding ontvangen voor het herstel van schade aan de glazen luifel en pui door aanrijdingen, waarbij de herstelkosten zijn betaald vanuit onderhoudsmiddelen.

De lagere onderhoudskosten betekenen een lagere onttrekking aan de reserve onderhoud gebouwen wat hier een nadeel geeft.

L
B
R

I/S
I
I

Treasury

€ 630

€ 173

V

N

Beleggingen, dividenden en renteresultaat
Het voordeel op de dividenduitkering op de gewone aandelen Stedin is gestegen naar
€ 9,22 per aandeel (ex. dividendbelasting) en over de cumulatief preferente aandelen wordt € 14,42 per aandeel (ex dividendbelasting) uitgekeerd. Deze verhoging zorgt ervoor dat het totale resultaat op de dividenden nutsbedrijven € 282.000 hoger is dan begroot.
Het voordeel op de post beleggingen wordt onder andere veroorzaakt door de rentebaten op startersleningen. Het is van tevoren niet in te schatten hoeveel leningen wij verstrekken. Dit resulteert in een voordeel van € 63.000.

Verder zien we enerzijds op de rentelasten een voordeel omdat een aantal investeringen is vertraagd waardoor de aangetrokken lening niet volledig werd aangesproken. Anderzijds leidt dit tot een nadeel omdat we minder rente kunnen doorberekenen in de exploitatie. Per saldo op de rentecomponenten betekent dit een voordeel van € 111.000.

Per saldo resulteren deze posten in een voordeel van € 457.000.

B

L

I

I

Onroerend Zaak-belasting

€ 109

N

Nadeel voorziening dubieuze debiteuren
Door een faillissement van 2 grotere bedrijven storten wij een extra bedrag in de voorziening dubieuze debiteuren.

L

I

Overige baten en lasten

€ 1.548

V

Vrijval begrotingssaldo
Met de afsluiting van het boekjaar 2024 resteerde nog een begrotingssaldo van € 1,5 miljoen. Omdat hier geen lasten geboekt worden, valt dit bedrag vrij.

L

I

 

€ 178

€ 141

V

V

BTW Compensatiefonds
Wij hebben het forfaitair percentage voor de btw opnieuw berekend over de jaren 2021 t/m 2024. In de 2e tussenrapportage 2024 zijn wij uitgegaan van een onderbouwde inschatting dat resulteerde in een nadeel van € 364.000. De definitieve berekening valt positiever uit.
Daarnaast zien we een voordeel op de doorschuif btw van samenwerkingen die we nog via BCF terugkrijgen en een verrekening op de btw van de verkoopkosten aandelen ENECO 2019 en 2020.

L

B

I

I

€ 59

N

BTW Sport
Dit nadeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat er minder is uitgegeven aan onderhoud en investeringen in sportaccommodaties waardoor de bijdrage uit de SPUK sport ook lager is.

B

I

€ 39

€ 12

N

V

Samenwerking Voorne Putten en
Public Affairs

Het nadeel op de lasten is ontstaan door de twee onderzoeken die in 2024 hebben plaatsgevonden (New Town Alliantie en Regio Blankenburgverbinding), het congres Blankenburgverbinding en de Europese werkbezoeken. Dit nadeel wordt gecompenseerd door het voordeel op het “Regiobudget Voorne-Putten” door bijdragen van derden en regionale partners. Per saldo ontstaat voor Programma 1 een voordeel van
€ 68.000 en op Programma 6 een nadeel van
€ 27.000.

In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om het restant van € 40.000 over te hevelen naar 2025 om het door ons te organiseren Nationaal Congres New Town Alliantie te kunnen dekken.

L

B

I

I

€ 88

V

Innovatiebudget
Er is in 2024 minder aanspraak gemaakt op dit budget. Het overschot wenden we in 2025 aan om de basis op orde te krijgen (project Procesgericht werken).
In de PPN 2026 zal daarom worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L

I

€ 253

V

Flankerend beleid
In 2024 is er voor 7 regelingen aanspraak gedaan op het budget Flankerend Beleid voor een totaalbedrag van € 206K. Dit budget is ter dekking van de verwachte kosten bij de realisatie van het terugdringen van de formatie.

Het met dit aantal regelingen gemoeide bedrag komt hierdoor dan ook € 253K lager uit dan de geraamde € 459K.
In de PPN 2026 zal daarom worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L

I

€ 67

V

Placebranding
Door het uitlopen van het strategische plan voor Placebranding is de ontwikkeling van communicatiemiddelen vertraagd. Gestart is met overdracht naar de lijn. De uitwerking van de vervolgstrategie en de inzet van middelen vindt grotendeels in 2025 plaats.
In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L

I

€ 209

€ 114

V

V

Vergunningen infra
De gemeenschappelijke regeling met de gemeente Rotterdam is opgeheven en vanaf 2024 worden deze werkzaamheden weer in eigen beheer, door eigen personeel uitgevoerd. De begroting is hierop vanaf 2024 aangepast. De lasten zijn lager uitgevallen dan gedacht. De baten met betrekking tot vergunningen Infra zijn in 2024 hoger uitgevallen dan geraamd.

B

L

I

I

€ 71

V

Anterieure overeenkomsten

Volgens vastgesteld beleid wordt de kosten en opbrengsten met betrekking tot anterieure overeenkomsten verrekend met de reserve Projecten. In 2024 is er personele capaciteit t.b.v. de anterieure projecten ingezet. De verrekening met de reserve Projecten staat op programma 3.

L

I

€ 168

€ 169

V

N

Nissewaard 2040
Nissewaard 2040
Het overgehevelde budget vanuit 2023 is in 2024 niet geheel besteed. Daardoor heeft er ook een lagere onttrekking aan de reserve plaatsgevonden. In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.

L

R

I

I

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeente-fonds

€ 788

V

In 2024 heeft Nissewaard € 230,1 miljoen ontvangen uit het gemeentefonds. Hiervan heeft een deel betrekking op oude jaren. In 2024 zijn er met betrekking tot oude jaren door het ministerie van BZK diverse verrekeningen uitgevoerd. Deze zijn mogelijk tot 3 jaar na het betreffende jaar. Het levert nu een voordeel op van
€ 440.208.
Daarnaast is € 348.525 ontvangen via de decembercirculaire 2024. De gemeenteraad is in haar vergadering van 18 april 2025 geïnformeerd over de uitkomsten van de decembercirculaire 2024. Hieruit blijkt het onderstaande overzicht:

Bedragen x € 1.000

2024

Resultaat decembercirculaire 2024

349

Onbestemde middelen

72

Bestemde taakmutaties

203

Bestemde DU's / IU's

319

Stelpost correctie volumeaccres (onbestemde middelen)

-245

Totaal

349


Een groot deel van de bestemde mutaties met betrekking tot het Sociaal domein zal in de PPN 2026 worden voorgesteld om over te hevelen naar 2025. Het gaat dan om de volgende mutaties:

Bedragen x € 1.000

2024

Bestemde taakmutaties:

Compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg

156

Subsidieregeling continuïteit cruciale jeugdzorg

23

Uitvoering Hervormingsagenda Jeugd

28

Bestemde decentralisatie-uitkeringen:

Energietoeslag (DU)

142

Restant Sociaal domein:

Aandeel sociaal domein 37%

-85

Totaal

265

B

I

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 09:36:33 met de export van 07/15/2025 09:04:59