Wat wilden we bereiken?
- Kwetsbare kinderen en jongeren zijn steeds eerder in beeld en worden zodanig ondersteund dat zij zo goed mogelijk hun schoolcarrière kunnen doorlopen en op de arbeidsmarkt terecht kunnen.
- De kwaliteit van onderwijs en het soort opleidingen dat leerlingen volgen, sluit zo goed mogelijk aan op de vraag en talenten van leerlingen alsook op de sectorale arbeidsmarkt.
- Voorkomen en terugdringen van laaggeletterdheid onder de jeugd en onder volwassen inwoners.
- Samen met het onderwijs en kinderopvang mede uitvoering geven aan het Nationaal Programma Onderwijs.
- Kwalitatief goed onderwijs en hierbij passende schoolgebouwen met voldoende capaciteit, die voldoen aan de kwaliteitskenmerken frisse klassen en duurzaamheid, met maatschappelijke meerwaarde voor de wijk
Beleidsindicatoren
Indicator | Toelichting | Bron | Streef-waarde | Realisatie | Streef-waarde |
|---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen van Betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school. | LBA gemeente Nissewaard* | < 0,9 | 0,25 | < 0,9 |
Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen van Betreft het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school maar ongeoorloofd afwezig is. | LBA Gemeente Nissewaard * | < 56 | 27,55 | < 56 |
Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) zonder startkwalificatie (VO en MBO) | Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat. | VSV Dashboard Rijksoverheid | < 2,4% | 3,27% (schooljaar 22-23) | < 2,4% |
*In de database van DUO zijn geen recente gegevens bekend. Daarom is ervoor gekozen de Leerling Basis Administratie (LBA) als bron te gebruiken.
