Leren, participeren en ondersteunen

Onderwijs

Wat wilden we bereiken?

  • Kwetsbare kinderen en jongeren zijn steeds eerder in beeld en worden zodanig ondersteund dat zij zo goed mogelijk hun schoolcarrière kunnen doorlopen en op de arbeidsmarkt terecht kunnen.
  • De kwaliteit van onderwijs en het soort opleidingen dat leerlingen volgen, sluit zo goed mogelijk aan op de vraag en talenten van leerlingen alsook op de sectorale arbeidsmarkt.
  • Voorkomen en terugdringen van laaggeletterdheid onder de jeugd en onder volwassen inwoners.
  • Samen met het onderwijs en kinderopvang mede uitvoering geven aan het Nationaal Programma Onderwijs.
  • Kwalitatief goed onderwijs en hierbij passende schoolgebouwen met voldoende capaciteit, die voldoen aan de kwaliteitskenmerken frisse klassen en duurzaamheid, met maatschappelijke meerwaarde voor de wijk

Beleidsindicatoren

Indicator

Toelichting

Bron

Streef-waarde
2024

Realisatie
2024

Streef-waarde
2025

Absoluut verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen van
5 - 18 jaar

Betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school.

LBA gemeente Nissewaard*

< 0,9

0,25
(schooljaar 23-24)

               < 0,9

Relatief verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen van
5 - 18 jaar

Betreft het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school maar ongeoorloofd afwezig is.

LBA Gemeente Nissewaard *

< 56

27,55
(schooljaar 23-24)

                 < 56

Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) zonder startkwalificatie (VO en MBO)

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat.

VSV Dashboard Rijksoverheid

< 2,4%

3,27% (schooljaar 22-23)

< 2,4%

*In de database van DUO zijn geen recente gegevens bekend. Daarom is ervoor gekozen de Leerling Basis Administratie (LBA) als bron te gebruiken.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 09:36:33 met de export van 07/15/2025 09:04:59