Wat heeft het thema gekost?
(bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Rekening | Verschil | |
|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 10.269 | 12.372 | 9.790 | 2.582 | |
Baten | -5.176 | -7.744 | -5.855 | -1.889 | |
Mutaties reserves | -150 | 268 | 836 | -568 | |
Totaal Thema | 4.943 | 4.896 | 4.772 | 124 |
Toelichting noemenswaardige afwijkingen
- Zorg en techniekcampus (incidenteel voordeel ad € 157.000 op de lasten en incidenteel nadeel op de algemene reserve)
In het Coalitieakkoord ‘Samen bouwen op Nissewaard’ is opgenomen dat bestuur ruimte wil bieden aan de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door het faciliteren van een Zorgcampus nabij het metrostation Spijkenisse Centrum en een Techniek/ICT-campus op bedrijventerrein Halfweg Molenwatering. Hiervoor zijn incidentele middelen geraamd in 2023 en 2024 die jaarlijks zijn overgeheveld. In 2024 zijn de middelen nog niet besteed. In 2025 zullen de middelen worden ingezet voor een subsidie Zorgcampus en een subsidie Techniekcampus. Via de Regiodeal ZHD zijn middelen beschikbaar gesteld aan onze regio (3e tranche regiodeal ZHD). De subsidies maken onderdeel uit van de projecten die zijn ingediend om ontwikkelingen te realiseren met geld vanuit de regiodeal. De middelen vanuit de gemeente worden ingezet als co-financiering. De genoemde € 157.000 heeft hierop betrekking; gaat om de co-financiering van gemeente Nissewaard in de Zorgcampus. In de PPN2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.
- Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) (SD) (incidenteel voordeel op de lasten ad € 1,6 miljoen en incidenteel nadeel op de baten ad € 1,6 miljoen)
Het resultaat op de specifieke uitkering (SPUK) Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) is per saldo neutraal in het resultaat van de jaarrekening. Vanuit de rijksoverheid ontvangt de gemeente Nissewaard middelen voor OAB. Het betreft een SPUK OAB in een cyclus van 4 jaar. De huidige OAB-cyclus loopt van 2023 t/m 2026. Het voordeel op de lasten en het nadeel op de baten van € 1,6 miljoen betreft het verschil tussen de begroting en de realisatie. Dit wordt grotendeels verklaard doordat in het budget middelen van de voorgaande OAB-cyclus (2019 t/m 2022) zitten die niet zijn besteed. Eveneens betreft het OAB-middelen van de huidige cyclus die niet zijn besteed.
Aangezien het specifieke middelen zijn, kunnen resterende middelen binnen de huidige OAB-cyclus jaarlijks worden overgeheveld. Resterende OAB-middelen van de huidige cyclus (loopt t/m 31-12-2026) vordert de rijksoverheid terug met uitzondering van 'de helft van de OAB-uitkering 2026'. Dit bedrag kan vervolgens binnen de wettelijke doelstellingen worden besteed in de daaropvolgende OAB-cyclus van vier kalenderjaren. Zie onderstaande tabel waaruit blijkt dat in 2024 € 4.414.955 aan OAB-middelen zijn gerealiseerd. In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om een bedrag ad € 2.129.521 over te hevelen naar 2025. Deze middelen zijn op de balans verantwoord als “vooruit ontvangen middelen”.
Tabel
Reserve OAB 31-12-2023 | € 2.036.397 |
|---|---|
Totale OAB-lasten in 2024 | - € 4.414.955 |
Totale OAB-baten rijksoverheid in 2024 | € 4.508.079 |
Bedrag overheveling naar 2025 (PPN 2026) | € 2.129.521 |
- RMC, VSV, Kwalificatieplicht (SD) (incidenteel voordeel op de lasten ad € 147.000 en incidenteel nadeel op de baten ad € 93.000)
Overheid, scholen en gemeenten willen voorkomen dat jongeren zonder startkwalificatie van school gaan. Jongeren die het onderwijs verlaten met een startkwalificatie hebben een betere uitgangspositie in de samenleving. Gemeenten hebben hierin een wettelijke opdracht die is vastgelegd in de RMC-wetgeving. Gemeenten zijn verplicht in regionaal verband samen te werken en hebben hier afspraken over gemaakt. Vanuit de rijksoverheid ontvangt de gemeente Nissewaard, via de gemeente Rotterdam, middelen voor RMC, VSV en kwalificatieplicht. Deze middelen worden ingezet voor de subregio Zuid-Hollandse eilanden: Goeree-Overflakkee, Voorne aan Zee en Nissewaard. De subregio ZHE legt achteraf verantwoording af aan de gemeente Rotterdam. Aangezien het om een specifieke uitkering (SPUK) gaat legt de gemeente Rotterdam verantwoording af aan de rijksoverheid via de SiSa verantwoording. Bij RMC/VSV/Kwalificatieplicht is per saldo een incidenteel voordeel van € 54.092 in het resultaat van de jaarrekening 2024. Hierbij gaat het om overhead behorend bij de salarislasten Nissewaard. Een deel van het budget RMC/VSV/Kwalificatieplicht wordt nl. ingezet t.b.v. personele lasten van de gemeenten Goeree-Overflakkee, Voorne aan Zee en Nissewaard.
In 2024 is vanuit Rotterdam voor RMC, VSV en Kwalificatieplicht € 684.414 aan baten ontvangen. De lasten over 2024 bedragen € 578.584. De gemeente Rotterdam heeft toestemming gegeven om een bedrag ad € 105.850 over te hevelen naar 2025 (besteding dient plaats te vinden in 2025). In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025. Deze middelen zijn op de balans verantwoord als “vooruit ontvangen middelen”.
- Nationaal Programma Onderwijs (NPO) (SD) (incidenteel voordeel op de lasten ad € 154.000 en incidenteel nadeel op de baten ad € 154.000)
Het resultaat op de specifieke uitkering (SPUK) Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is per saldo neutraal in het resultaat van de jaarrekening. Het NPO is een onderwijs breed steunprogramma gericht op herstel en ontwikkeling van het onderwijs en op het inhalen/compenseren van vertragingen ontstaan door de gevolgen van het coronavirus. In samenwerking met scholen en lokale partijen wordt ondersteuning ingezet en worden maatregelen getroffen om onderwijsvertragingen in te halen. Hierbij gaat het om ondersteuning op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak. Het gaat om een aanvulling op interventies die scholen al doen. De gemeente Nissewaard heeft hiervoor vanuit de rijksoverheid een specifieke uitkering (SPUK) ontvangen van in totaal € 1.535.976. Conform de regeling mogen de middelen worden besteed van augustus 2021 tot en met juli 2025 (periode is destijds met 2 jaar verlengd). Vanaf augustus 2025 mag er aldus geen inzet meer worden gedaan ten laste van deze SPUK.
Het voordeel op de lasten en het nadeel op de baten betreft het verschil tussen begroting en realisatie 2024. Er is minder gerealiseerd dan begroot. Tot en met 2024 is een bedrag van € 1.294.047 aan NPO-middelen gerealiseerd. Wat maakt dat er voor de periode tot en met juli 2025 nog een bedrag resteert van € 241.929. Voor het jaar 2025 is reeds een NPO-budget begroot ad € 56.351. Dit maakt dat in de PPN 2026 zal worden voorgesteld om een bedrag ad € 185.578 over te hevelen naar 2025. Deze middelen zijn op de balans verantwoord als “vooruit ontvangen middelen”. Een evt. resterend bedrag aan het einde van de bestedingsperiode (is t/m juli 2025) dient terugbetaald te worden aan de rijksoverheid.
- Onderwijshuisvesting (incidenteel voordeel op de lasten van € 246.000, storting in de reserve Onderwijshuisvesting € 370.000)
Ten behoeve van het programma en overzicht 2024 zijn nog niet alle aanvragen afgehandeld. Er resteert een bedrag van € 106.598
In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025
Na realisatie van het IKC Sterrenkwartier kunnen de oude schoolgebouwen aan de Galileilaan gesloopt worden. Als dat is gebeurd is kan de restant boekwaarde ad. € 93.879 afgeboekt worden. De sloop wordt voorzien in het voorjaar 2025.
In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025. De vergoeding zal in 2025 worden uitgekeerd.
Betreft de subsidie voor de vergroening van de schoolpleinen. Conform besluit wordt dit bedrag ad. € 50.000 gedekt d.m.v. een onttrekking aan de reserve Onderwijshuisvesting.
De vergoeding materiele instandhouding voor het gymnastieklokaal 2019 t/m 2022 van de Gelinckschool moet nog betaald worden. Dit betreft een bedrag van € 73.000
In de PPN 2026 zal worden voorgesteld om deze middelen over te hevelen naar 2025.
De in 2024 geraamde kapitaallasten ad. € 385.000 voor de vervangende nieuwbouw voor Scala Rietvelden en Charles de Foucauld worden niet aangewend en kunnen vrijvallen.
Tenslotte leiden de huurlasten tijdelijk onderwijshuisvesting hier tot een overschrijding ad. 361.508 en deze valt gedeeltelijk weg tegen het voordeel benoemd in programma 2.
Het resultaat van alle mutaties onderwijshuisvesting wordt gestort in de reserve Onderwijshuisvesting.
- Reserve sociaal domein
Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Onderwijs wordt, volgens vastgesteld beleid, gestort c.q. onttrokken in/aan de reserve Sociaal Domein.
