Leren, participeren en ondersteunen

Onderwijs

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • We hebben onze wettelijke taken op het gebied van onder andere onderwijshuisvesting, leerplicht, kinderopvang, leerlingenvervoer, het tegengaan van voortijdig schoolverlaten en de koppeling tussen onderwijs en zorg voor jeugdigen uitgevoerd. Voor de kinderopvang is het beleid op toezicht en handhaving geactualiseerd.
  • We hebben ingezet op het vergroten van het bereik van kwetsbare kinderen en de toeleiding naar de juiste zorg. De focus heeft hierbij gelegen op het vroeg signaleren en preventief werken.
  • We hebben ingezet op gelijke kansen doordat we zijn aangesloten bij de gelijke kansen alliantie. Het budget dat hierbij beschikbaar is gekomen is volledig besteed binnen de looptijd.
  • Om goed zicht te houden op de toeleiding-, doorstroom en verdeling van de VVE-kindplaatsen wordt een monitor ingericht. In 2024 is het inregelen van de monitor gestart. De laatste implementatiezaken worden in kwartaal 1 van 2025 afgerond.
  • We hebben ingezet op een doorlopende leer- en ontwikkellijn voor elk kind. De pilot voorschool naar vroegschool is gecontinueerd. Daarnaast zijn de kwalitatieve resultaatafspraken VVE in de LEA vastgesteld en heeft een eerste analyse plaatsgevonden.
  • Er hebben twee themamiddagen plaatsgevonden ter voorkoming en bestrijding van onderwijsachterstanden en laaggeletterdheid. Op deze manier wordt er ingezet op professionalisering in de kinderopvang en het onderwijs in het werken met kinderen met een taalachterstand. Tijdens één themamiddag is een intervisiebijeenkomst gefaciliteerd, zodat inhoudelijk met het VVE-beleid aan de slag gegaan is.
  • Ter voorkoming en bestrijding van taalachterstanden is geïnvesteerd in ouderbetrokkenheid door middel van educatieve thuisprogramma's en voorlichting binnen de VVE.
  • We hebben geïnvesteerd in een goede aansluiting tussen kinderopvang, onderwijs en zorg door gesprekken met de samenwerkingspartners te voeren van bestuurlijk tot uitvoerend niveau. Om (preventieve) zorg binnen de school- en kinderopvang laagdrempeling aan te kunnen bieden zetten we onder andere (voor)schoolmaatschappelijk werk en jongerenwerk in. En we investeren in de verbinding van de voorschool (peuteropvang) en de vroegschool (kleuterklas) door bijvoorbeeld de inzet van themamiddagen en extra ondersteuning van het samenwerkingsverband (pilot van voorschool naar vroegschool).
  • We hebben uitvoering gegeven aan het Nationaal Programma Onderwijs. Nissewaard krijgt vanuit het Rijk incidentele middelen om samen met het onderwijs en kinderopvang een plan te maken voor kinderen met o.a. sociaal-emotionele achterstanden/problematiek die tijdens de coronacrisis zijn ontstaan. In het eerste half jaar van 2025 worden de resterende middelen besteed.
  • Er is geïnvesteerd in de samenwerking met de partners binnen kinderopvang en onderwijs. De speerpunten voor 2025 en 2026 zijn aangescherpt en de gezamenlijke overleggen hebben een duidelijkere structuur en opdracht gekregen.
  • Door de leerplichtambtenaren is inzet gepleegd om voortijdig schoolverlaten te voorkomen. Leerplichtambtenaren zijn verbonden aan specifieke scholen zodat er in een vroegtijdig stadium laagdrempelig overleg en inzet kan worden gepleegd.
  • Er zijn thuiszitters tafels geweest waarbij de scholen, het samenwerkingsverband en de leerplichtambtenaren per school de situatie van alle thuiszitters gezamenlijk bespreken, ook maken zij afspraken over de meest passende interventie. De leerling blijft op de lijst staan totdat hij /zij naar een passende school gaat.
  • Jongeren tussen de 18 en 23 jaar die geen startkwalificatie hebben worden benaderd door een doorstroomcoach (voorheen RMC consulent) om hen alsnog naar school of aan het werk te krijgen. Op deze manier is gewerkt aan het verminderen van het aantal voortijdig schoolverlaters.
  • Er is een pilot gestart waarbij de doorstroomcoach overlegt met het MBO van Albeda en Zadkine in Spijkenisse als een jongere dreigt uit te vallen op school. Bij het exitgesprek van school sluit de doorstroomcoach aan als warme overdracht naar de gemeente.
  • In 2024 hebben we in het kader van de Wet educatie en beroepsonderwijs een vernieuwd regionaal taalaanbod ontwikkeld en aangeboden. Door de fusie van Bibliotheek de Boekenberg en Bibliotheek de Zuid-Hollandse Delta wordt beter gebruik gemaakt van het netwerk en elkaars ervaringen. Het netwerk DigiTaalhuis Nissewaard, bestaande uit verschillende (taal)organisaties, helpen volwassenen uit Nissewaard met de Nederlandse taal en de computer. 
  • Naast het aanbieden van de reguliere formele en informele taal trajecten, hebben dit jaar ook meerdere groepen Oekraïners, die verblijven in Nissewaard, Nederlandse taallessen gevolgd. Daarnaast is er een toename van het gebruik van het traject Taal en Internet wat betrekking heeft op mensen met een taalachterstand en/of met een achterstand op de digitale vaardigheden.
  • Ook dit jaar zijn verschillende bestaande schoolpleinen vergroend in samenwerking met de schooldirecties en met ondersteuning van BuurtLAB.
  • Zowel voor MY college als de gezamenlijke Penta Mavo van Scala Rietvelden en Charles de Foucauld realiseren we vervangende nieuwbouw aan de Groene Kruisweg. Voor beide nieuwbouwscholen is de aanbesteding doorlopen en is de realisatie gestart.
  • Het nieuwe schoolgebouw IKC Elementen-Schenkel (ter vervanging van de schoolgebouwen De Hoeksteen en Piramide Elementen in de Schenkel) wordt gerealiseerd aan de Hongerlandsedijk. Oplevering is naar verwachting midden 2026. De bouw is gestart.
  • Er is gestart met de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan 2023 - 2042 voor het primair onderwijs.
Deze pagina is gebouwd op 07/15/2025 09:36:33 met de export van 07/15/2025 09:04:59