Onze mensen en middelen
Aantrekkelijk werkgeverschap en strategisch personeelsbeleid
In ons coalitieakkoord ‘Samen bouwen op Nissewaard’ is aangegeven dat we ‘een aantrekkelijk werkgever met een goede werksfeer willen zijn’. We vinden het belangrijk om een omgeving te bieden waar medewerkers zich thuis voelen, ruimte krijgen om te leren en zich te ontwikkelen en meer verantwoordelijkheden krijgen.
Het strategisch personeelsbeleid was in 2024 een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering, waarbij aandacht is geweest voor de volgende thema’s:
Arbeidsmarktstrategie
In 2024 is verder gewerkt aan het optimaliseren van het werving -en selectieproces. Zo is de nieuwe en digitaal toegankelijke website werkenvoornissewaard gebouwd en in gebruik genomen. Op deze nieuwe website presenteren we onze vacatures en de gemeente Nissewaard als werkgever. Er is extra aandacht besteed aan het schrijven van aansprekende vacatureteksten.
Opleiden en ontwikkelen
In Nissewaard is voortdurend leren en ontwikkelen niet meer weg te denken. We bieden opleidingsmogelijkheden voor onze medewerkers, enerzijds vakinhoudelijk en anderzijds is er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Hiervoor maken we jaarlijks een centraal opleidingsplan. In 2024 is in dit opleidingsplan een opleidingskalender toegevoegd met trainingen die georganiseerd zijn voor en door collega’s. Hier dragen we en kennis over en maken we optimaal gebruik van de talenten van onze medewerkers. Voor nieuwe medewerkers organiseren we allerlei introductieactiviteiten, zoals een introductieochtend, zodat zij weten hoe het in Nissewaard werkt.
Gezond en in balans
Inzetbaarheid is een thema waar in Nissewaard veel aandacht voor is. Dit hebben we in 2024 voortgezet door het voeren van kwartaalgesprekken in de eenheden met als doel (extra) inzicht te creëren en input op te halen voor plannen van aanpak voor de (preventieve) aanpak van verzuim en te voldoen aan de CAO afspraak om een vitaliteitsbeleid te realiseren.
Binden en boeien, duurzame inzetbaarheid
De talentschouw is geëvalueerd. De organisatie heeft uitgesproken dat de talentschouw een waardevol instrument is dat inzicht geeft in de ontwikkelingen die mogelijk zijn voor medewerkers. De uitkomsten van de talentschouw zijn teruggekoppeld in gesprekken met medewerkers en dat heeft geleid tot ontwikkel en- mobiliteitsplannen.
Medewerkeronderzoek
Met de presentatie van de resultaten aan de medewerkers en leidinggevenden van Nissewaard is de tweejaarlijkse meting in 2024 afgerond. Er is uitgevraagd wat Nissewaard een aantrekkelijk werkgever maakt. De top 3 bestaat uit het hybride werken, de arbeidsvoorwaarden en de werksfeer. Medewerkers geven aan dat er aandacht nodig is voor de werkdruk en samenwerking.
In september 2024 heeft een verdiepend onderzoek naar werkdruk plaatsgevonden. Naar aanleiding van de resultaten van beide onderzoeken, worden gesprekken gevoerd op teamniveau en zijn er diverse trainingen en workshops rondom het thema werkdruk georganiseerd.
Indicator | Toelichting | Bron | Streefwaarde 2024 | Realisatie 2024 | Streefwaarde 2025 |
|---|---|---|---|---|---|
Formatie | Fte per 1.000 inwoners | Eigen gegevens | 9,2 | 9,5 | 9,8 |
Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | Eigen gegevens | 8,2 | 9,2 | 8,9 |
Apparaatskosten | Kosten per inwoner | Eigen begroting | 729 | 633 | 827 |
Externe inhuur | Kosten inhuur externen als percentage van: totale loonsom + kosten inhuur externen | Eigen begroting | 15%* | 24% | 3% |
Overhead | Percentage van totale kosten | Eigen begroting | 10,4% | 11,0% | 11,4% |
*Externe inhuur: de raming van inhuur in de begroting is altijd lager dan bij de realisatie omdat er gedurende het jaar vacatures ontstaan. Hierdoor ontstaat er een onderuitputting op de salariskosten, maar een hoger bedrag aan realisatie op de inhuur.
(Bedragen x € 1.000 )
Capaciteitsbudget (bedrijfsvoering) | Begroot 2024 | Realisatie 2024 | Resultaat 2024 |
|---|---|---|---|
Salariskosten personeel | € 77.227 | € 70.054 | € 7.173 |
Externe inhuur* | € 13.108 | € 20.811 | € -7.703 |
Opbrengst personeel | € -3.759 | € -4.751 | € 993 |
Voormalig personeel | € 444 | € 553 | € -109 |
Totaal aan capaciteitsbudget | € 87.020 | € 86.666 | € 354 |
Dotatie voorziening verlofsparen | € 360 | € -360 | |
Totaal aan capaciteitsbudget (incl. incidentele posten) | € 87.020 | € 87.026 | € -6 |
*De raming van inhuur in de begroting is lager dan bij de realisatie omdat er gedurende het jaar vacatures ontstaan. Hierdoor ontstaat er een onderuitputting op de salariskosten, maar een hoger bedrag aan realisatie op de inhuur. Daarnaast wordt ook ingehuurd ter vervanging van (langdurig) ziekte. De inhuur voor vacatures en ziekte bedraagt in totaal 7,5 miljoen. Dit verklaart grotendeels de overschrijding op externe inhuur.
Dotatie voorziening verlofsparen
De voorziening Verlofsparen is een verplichting vanaf de jaarrekening 2022. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, dient hier een voorziening voor gevormd te worden. Ieder jaar wordt na het sluiten van de salarisadministratie een nieuwe berekening gemaakt en op basis hiervan wordt de mutatie bepaald van de voorziening Verlofsparen. Voor 2024 wordt de voorziening aangevuld met € 0,5 miljoen Daarnaast is in 2024 is een voordelig saldo ontstaan door aankoop van verlof door medewerkers. Het gaat in totaal om een bedrag ad € 140.000.
Per saldo komt het incidenteel nadeel uit op € 360.000.
(Bedragen x € 1.000)
Bestuurlijke kosten | Begroot 2024 | Realisatie 2024 | Resultaat 2024 |
|---|---|---|---|
College en raad | € 484 | € 449 | € 35 |
Dotatie voorzienig APPA | € 1.299 | € -1.299 | |
Totaal bestuurlijke kosten | €484 | € 1.748 | € -1.264 |
Dotatie voorziening Appa
Deze voorziening is in 2004 ingesteld voor het beperken van de financiële risico’s van waardeoverdracht pensioen, ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen voor ex-wethouders. De pensioenverplichting van de toekomstige uitkeringsverplichtingen worden berekend op contante waarde. Aangezien de (i) rekenrente is gestegen dient meer kapitaal aangehouden te worden in de deze voorziening. Daarnaast zijn (ii) de pensioenverplichtingen geïndexeerd en is (iii) de sterftetafel aangepast. Tot slot is (iv) in de hoogte van de voorziening rekening gehouden met het partnerpensioen van de (ex)wethouders. Dit resulteert in een aanvullende storing in de voorziening van € 1.299.000.
Inhuur
Het percentage van de totale inhuur van de loonsom was in 2024 24,1% t.o.v. 26,3% in 2023. In dit percentage zijn alle soorten inhuur meegenomen. Dat wil zeggen reguliere inhuur (inhuur bij ziekte en vacatures ten laste van P-lasten/ salariskosten) en inhuur met specifieke dekking (bijvoorbeeld specifieke uitkeringen en tijdelijke projecten). Ook in de loonsom zijn de personeelslasten met specifieke dekking meegenomen. Om beter inzicht te krijgen in het percentage inhuur wordt in onderstaande tabel onderscheid gemaakt tussen reguliere inhuur en inhuur met specifieke dekking.
bedragen * 1.000 | realisatie 2024 | % van de loonsom 2024 | % van de loonsom 2023 |
|---|---|---|---|
Reguliere inhuur | € 9.453 | 13,8% | 15,2% |
Inhuur met specifieke dekking | € 11.359 | 64,0% | 63,5% |
Inhuur totaal | € 20.811 | 24,1% | 26,3% |
Het percentage van de totale kosten uitgegeven aan inhuur ligt voor gemeenten met 50.000 – 100.00 inwoners hoger dan het landelijk gemiddelde (21,9% in 2023). Verklaringen hiervoor zijn:
- Inhuur met specifieke middelen: bijvoorbeeld tijdelijke projecten als gevolg van veelvuldig voorkomende crises, zoals de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Maar ook tijdelijke inhuur bij ruimtelijke projecten;
- Als gemeente kiezen wij ervoor om veel taken zelf uit te voeren, waar andere gemeenten ervoor kiezen om deze taken uit te besteden aan andere bedrijven.
Het inhuren van extern personeel heeft niet alleen nadelen. Het zorgt ook voor flexibiliteit in de organisatie en het tijdelijk in huis halen van specifieke expertise. Inhuur is dus niet per definitie ‘nadelig’, maar te veel extern personeel zorgt wel voor een mindere binding met de organisatie en verminderde continuïteit. We streven er dan ook naar om het percentage inhuur verder te verminderen. We gaan werken met een handelingskader externe inhuur en advisering om hier gericht op te kunnen sturen.
Hieronder volgt een toelichting over de bijzondere (incidentele) posten:
Garantiebanen | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 |
|---|---|---|---|
Aantal gerealiseerde garantiebanen* | 25 | 24 | 25 |
* Zie verdere toelichting bij de paragraaf Bedrijfsvoering, onderdeel 'Wettelijke eisen bedrijfsvoering'.
Digitalisering | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 |
|---|---|---|---|
ICT kosten per fte | € 14.154 | € 12.495 | € 14.091 |
ICT kosten per inwoner | € 131 | € 115 | € 139 |
Personeelsbegroting
Het aantal vacatures blijft toenemen. Het is ‘staand beleid’ om vacatures op middenschaal te ramen. De salarissen staan door de krapte op de arbeidsmarkt onder druk en meer dan voorheen wordt een eindschaal met een toelage geboden om personeel aan ons te kunnen binden. Door de krapte, met name in specialistische functie, zijn er ook meer vacatures die worden ingevuld met (tijdelijke) inhuurkrachten. Dit grotere risico is als zodanig verwerkt in ons risicobeheerssysteem Naris.
